اقتصادیورزشی

جنجال ویلا در فوتبال ایران!

خبرمهم: در شرایطی که فوتبال ایران بعد از تعطیلی نزدیک به 120 روز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا کارش را از سر گرفته؛ ولی داستان جدیدی بر حاشیه‌های بی‌پایان این رشته ورزشی در ایران اضافه شده است؛ حاشیه‌ای که اسم رمزش «ویلا» است و به نظر می‌رسد می‌تواند باب جدیدی در راستای مبارزه با اتفاقات ریزودرشت در فوتبال باز کند؛ البته به شرط آنکه ادعاهای مطرح‌شده کاملا درست باشد و بر‌اساس هیجان لحظه‌ای عنوان نشده باشد.

به گزارش بخش ورزشی سایت خبرمهم،  در شرایطی که فوتبال ایران بعد از تعطیلی نزدیک به ۱۲۰ روز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا کارش را از سر گرفته؛ ولی داستان جدیدی بر حاشیه‌های بی‌پایان این رشته ورزشی در ایران اضافه شده است؛ حاشیه‌ای که اسم رمزش «ویلا» است و به نظر می‌رسد می‌تواند باب جدیدی در راستای مبارزه با اتفاقات ریزودرشت در فوتبال باز کند؛ البته به شرط آنکه ادعاهای مطرح‌شده کاملا درست باشد و بر‌اساس هیجان لحظه‌ای عنوان نشده باشد. داستان جدید مربوط به جدال فولاد با استقلال در اهواز است که آبی‌ها بازی را دو بر یک واگذار کردند. شکست استقلال که نه؛ بلکه جدال لفظی فرهاد مجیدی با داور مسابقه به سوژه داغی تبدیل شده است. طبق گزارش فارس و ادعای مطرح‌شده، مهدی سیدعلی، داور آن بازی، به‌دلیل الفاظ نادرستی که فرهاد مجیدی به کار برده، او را از کنار زمین اخراج کرده است. الفاظی که حالا عنوان شده در گزارش بازی آمده که مجیدی خطاب به سید‌علی گفته «من ویلای شمال ندارم که بخواهم به تو بدهم».

اتهامی مستقیم به داور مسابقه که به عقیده مجیدی با کارت قرمزهایش مأموریت داشت استقلال را بازنده دیدار کند. فرهاد مجیدی البته بعد از بازی سطح اتهاماتش را گسترده‌تر کرد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ویلای امیردشت…! کار در شهرداری به کمک فامیل…! عضو رایگان مدرسه فوتبال…! معرف ویزای اسپانیا…! شام و ناهار در رستوران تهرانسر…! تک‌و‌تنها هستم؛ اما هرگز مقابل بی‌عدالتی سکوت نمی‌کنم. مردم خیلی زود متوجه حقیقت خواهند شد». ‌بعد از این صحبت‌ها کلیدواژه «ویلای امیردشت» وارد فضای فوتبال شده؛ ولی هنوز دقیقا کسی از جزئیات آن خبر ندارد. طبق گزارشی که تسنیم به نقل از یکی از اعضای استقلال نوشته، به‌ظاهر شب قبل از بازی پیامی به دست فرهاد مجیدی می‌رسد که به او اطلاع می‌دهند مراقب داور مسابقه باشد. ظاهرا جزئیات ویلا هم در آن پیام به دستش رسیده است. حالا اینکه اتهامات فرهاد مجیدی درست باشد یا غلط، موضوعی است که باید خیلی جدی پیگیر آن بود؛ به‌ویژه الان که دستگاه قضائی قرارش را به برخورد جدی با فساد در هر زمینه گذاشته است. البته کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم بیانیه‌ای صادر کرده و حق صحبت‌کردن از داور مسابقه یادشده را گرفته؛ ولی اتهامات آن‌قدر سنگین است که برای راستی‌آزمایی‌اش باید هر طور شده، کمیته اخلاق با فوریت به آن ورود کند؛ ورودی که اگر مشخص شود اتهامات صحت ندارند، آن وقت باید طرحی اندیشید تا مانع از شکل‌گیری جریانی شود که علیه داوران و به بهانه فرار از شکست مطرح می‌شود. ‌البته این تنها جنجال اخیر «ویلا» در فوتبال ایران نیست.

همین چند وقت پیش، تسنیم به گزارشی درباره دلالان فوتبال اشاره کرد که مدیر برنامه‌های بازیکنان با قراردادهای عجیب‌و‌غریب آنها را وادار به خرید ویلا از اشخاص مشخص در شمال کشور می‌کنند. در بخشی از این گزارش آمده است «دلال‌های دو‌جانبه نیز که منحصر‌به‌فرد هستند، برای بازیکنان تحت قرارداد خود، شرط و شروط می‌گذارند. به شرطی آنها را به تیم‌های دیگر منتقل می‌کنند و با شیوه‌های خود ارقام بازیکنان را بالا می‌برند که بازیکن بخشی از مبلغ قرارداد خود را به خرید ویلای معرفی‌شده از سوی آنها در مناطق شمال کشور اختصاص دهد. بخشی از این گروه دلالی که این اقدام را می‌کنند، در اصل، هم دلال بازیکن هستند و هم دلال خرید‌و‌فروش ویلا که کمیسیون خود را از فروشنده ویلاهای شمال کشور نیز دریافت می‌کنند. دو ویلادار سرمایه‌دار، مسلما با این کار هم خیلی راحت اقدام به فروش ویلای خود می‌کنند و هم با فروش مجموعه ویلاهای خود به بازیکنان فوتبال برای خود اعتبار می‌خرند یا تبلیغ می‌کنند». ماجرای رسیدگی به آن پرونده هم به اندازه همین جنجال جدیدی که متن اینستاگرامی فرهاد مجیدی به پا کرده، اهمیت دارد.‌ دیگر موضوعی که کلیدواژه ویلا همین اواخر در فوتبال ایران هم سروصدا کرد، فسادی در بر نداشت؛ ولی بیان‌کننده اوج بی‌مسئولیتی بازیکنانی بود که به‌ظاهر باید الگوی جوانان باشند. ا

ین موضوع مربوط به گزارش بلندی است که روزنامه خبر ورزشی در روزهایی که تیم‌ها می‌جنگیدند تا برای سلامتی بازیکنانشان، مانع از برگزاری مجدد لیگ برتر شوند، منتشر کرده است. در بخشی از آن گزارش آمده بود «تصاویری که منتشر شده، نشان می‌دهد بسیاری از بازیکنان فوتبال کشور ویروس کرونا را به شوخی گرفته‌اند یا به‌نوعی در مصاحبه‌های‌شان شنونده را فردی صاحب درک تصور نکرده‌اند. دو هفته قبل گروهی از بازیکنان تیم‌های مختلف که هم‌سن‌و‌سال و رفیق هستند، به تور سه‌روزه در ییلاق النزه منطقه‌ای بین ماسال و شاندرمن در استان گیلان رفتند و…». امید نورافکن، بازیکن سپاهان، یکی از مطرح‌ترین چهره‌هایی بود که در آن ویلا در کنار دوستان و دیگر بازیکنان فوتبال دیده می‌شد. نورافکن یکی از سرشناس‌ترین چهرهای لیگ‌ برتر بود که چند هفته بعد تست کرونایش مثبت شد. ‌البته این‌طور نیست که ویلا فقط این اواخر در فوتبال جنجال آفریده باشد یا دست‌کم آوردن اسمش مصادف با یک مورد حاشیه‌ای باشد. فارغ از تمام اتفاقات ریزودرشتی که داستان‌های ویلا و فوتبالیست‌ها را رقم زده، یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به سال ۱۳۹۶ است که با حکم قضائی ویلای یکی از فوتبالیست‌های مشهور و اسبق تیم ملی واقع در لواسان به نفع دولت مصادره شد.

باشگاه خبرنگاران جوان در آن سال این‌طور به گزارش پرداخته است: «پسر یکی از فوتبالیست‌های مشهور تیم ملی فوتبال که خود نیز سابقه بازی در تیم‌های مختلف را دارد، بابت خرید برنج وارداتی از دولت به‌صورت ترهینی حدود ۲۵ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۳ به شرکت بازرگانی دولتی باید پرداخت می‌کرد؛ اما با توجه به خلف وعده و نپرداختن آن بالاخره دولت موفق شد به گفته یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ویلای ۳۵ میلیاردی او واقع در لواسان را مصادره کند. از سال گذشته پرونده بدهی ۲۵‌میلیاردی پسر فوتبالیست مشهور و اسبق تیم ملی در رسانه‌ها مطرح شد که این چهره فوتبالی از دولت و وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۵ میلیارد تومان برنج به‌صورت ترهینی و از طریق به‌رهن‌‌گذاشتن ویلای خود در لواسان خریداری کرده و فروخته بود؛ اما همچنان پول دولت را بابت خرید‌و‌فروش این برنج‌ها پرداخت نکرده است. در پی انتشار این خبر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز در قالب مصاحبه‌های متعدد در این زمینه اعلام کردند که دولت مطالبه خود را به‌صورت قانونی از این فوتبالیست پس می‌گیرد و اگر این فوتبالیست تا تاریخ مشخص‌شده بدهی خود را نپردازد، ویلای او که به رهن گذاشته شده، به نفع دولت مصادره خواهد شد»./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا