دکتر نوری‌زاده: امسال حدود ۲۳۰ نفر مبتلا به تب دنگی در ایران گزارش شده که مطمئنا آمار بالاتر از این بوده.

خبرمهم: دکتر نوری‌زاده: سالانه بین ۲۵۰ تا ۶۹۰ هزار نفر به خاطر ابتلا به آنفولانزا فوت می‌کنند و حدود یک میلیارد نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد ما باید این ویروس را جدی گرفته و نسبت به آن جدی عمل کنیم.

دکتر نوری‌زاده: بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا تزریق واکسن است و بهتر است تمام افراد واکسینه شوند. اما متاسفانه در کشور ما چون همیشه تعداد کمی واکسن وجود دارد، باید افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند حتما واکسن تزریق کنند. 

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم گفت: تب دنگی یا تب استخوان شکن که عامل آن پشه آئدس است، همه ساله در فصل گرما از کشورهای عربی وارد ایران می‌شود. این پشه خودش عامل ویروس است و از طریق بزاق در هنگام نیش زدن ‌ افراد را آلوده می‌کند. دو نوع پشه آئدس به نام اجپتی(Aedes aegypti) و آئدس آلبوپیکتوس (Aedes albopictus) وجود دارد. نوع ویروسی که از اجپتی‌ها منتقل می‌شود معمولا خطرناک‌تر است. پشه آئدس اگر آلوده به ویروس باشد، بعد از گزش افراد را آلوده می‌کند و مبتلایان دارای علائمی چون سر‌درد، حالت تهوع، استفراغ، درد شدید استخوان و خونریزی در مدفوع می‌شود. 

وی در‌ پاسخ به این سوال که آیا انتقال این ویروس از طریق انسان به انسان نیز انجام می‌شود، افزود: در تب دنگی انتقال از انسان به انسان فقط از طریق خون مثل مادر به نوزاد انجام می‌شود و مثل کرونا و آنفولانزا نیست که افراد از طریق هوا و تنفس مبتلا شوند، بنابراین در حالت عادی انتقال انسان به انسان در آن وجود ندارد و جای نگرانی هم ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران ادامه داد: با شروع فصل سرما تعداد پشه‌ها کم می‌شوند، این یعنی تعداد بیماران نیز کاهش می‌یابد اما باید توجه داشت که در استان‌های جنوبی کشور همچنان دما بالاست و مهم‌ترین راه‌ پیشگیری، رعایتِ فردی است. به طور کلی بهتر است درب منازل و پنجره‌ها باز نباشد، شب‌ها هنگام خواب در جاهایی که این پشه مشاهده شده از پشه‌بند استفاده شود. با‌توجه به اینکه آئدس در رطوبت بالا می‌تواند تخم‌ریزی کند باید افراد حواسشان به جاهایی مثل زیر گلدان‌ها باشد. در تمیزی شهر نیز دقت کنند و سطل آشغال‌ها به هیچ عنوان نباید کثیف بماند. 

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد: امسال حدود ۷ میلیون بیمار تب دنگی در دنیا و حدود ۲۳۰ نفر در ایران گزارش شده که مطمئنا آمار بالاتر از این بوده اما این بیماری نمی‌تواند نگرانی ایجاد کند چون همانطور که گفتم در حالت عادی و به جز انتقال از طریق خون، از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. 

خروج از نسخه موبایل