سلامت

دکتر مصطفی نوری‌زاده: برنامه وزارت بهداشت جدید برای واردات داروهای بیوتکنولوژی می‌تواند در کاهش فوتی‌های سرطان ریه موثر باشد.

خبرمهم: دکتر مصطفی نوری‌زاده: متاسفانه سرطان ریه در کشور ما سالانه تعداد فوتی بالایی نسبت به سرطان‌های دیگر دارد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده: امیدوارم وزارت بهداشت جدید برای واردات داروهای ریکامبیننت و بیوتکنولوژی هستند برنامه‌ریزی داشته باشد. جدای از بحث خرید کشور ما حتی توانایی تولید چنین داروهایی را دارد و اگر در این زمینه هزینه شود مطمئنا ما می‌توانیم از جمله کشورهایی باشیم که زودتر به این داروها دسترسی داشته باشیم.  

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص واکسن بی‌ان‌تی ۱۱۶ گفت: کارآزمایی واکسن بی‌ان‌تی ۱۱۶ برای سرطان ریه در ۷ کشور از جمله ترکیه شروع شده. این واکسن محصول شرکت آلمانی است و می‌تواند برای بیمارانی که در این ۷ کشور هستند بسیار خوب باشد چرا که این واکسن اگر تایید شود افرادی که از این بیماری رنج می‌برند می‌توانند زودتر از بقیه به این واکسن دسترسی پیدا کنند. از این واکسن بیماران مبتلا به سرطان ریه می‌توانند بهره بگیرند و در این روش بدن تحریک می‌شود تا به تومورها حمله کند و برعکس شیمی درمانی است یعنی فقط قرار است که به جای تاثیر کل بدن، سلول‌هایی که سرطانی هستند فقط از طرف سیستم ایمنی حمله شود. 

وی ادامه داد: در این درمان سلول‌های دیگر آسیب نمی‌بینند و طبق آماری که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد سالانه حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به خاطر سرطان ریه که یکی از شایع ترین سرطان‌هاست فوت می‌کنند و استفاده از این واکسن می‌تواند این آمار را کاهش دهد. در این مطالعه قرار است واکسن به تنهایی در کنار یک داروی دیگر برای ۱۳۴ نفر از بیماران سرطانی که در ابتدای مراحل ابتدایی سرطان هستند تست شود و اگر تاثیر آن در این مراحل و مراحل بعدی از طریق مراجع بهداشتی در دنیا تایید شود می‌تواند برای درمان و ریشه‌کن کردن سرطان ریه بسیار مفید باشد. 

دکتر مصطفی نوری‌زاده با پیشنهاد به وزارت بهداشت جدید در کشورمان و در‌خصوص آمار فوتی‌های سالانه سرطان ریه در ایران تاکید کرد: از آنجایی که سرطان ریه در کشور ما شایع است و متاسفانه جز سرطان‌هایی است که سالانه تعداد فوتی بالایی نسبت به سرطان‌های دیگر دارد بنابراین ما هم می‌توانیم در چنین مطالعاتی شرکت کنیم و رایزنی‌هایی داشته باشیم تا این داروها زودتر از سایر کشورها در اختیار ما قرار بگیرد. امیدوارم وزارت بهداشت جدید برنامه‌ای برای داروهای جدید که اکثرا داروی ریکامبیننت (recombinant) و بیوتکنولوژی (Biotechnologie) هستند برنامه‌ریزی داشته باشد و حتی مهم تر از بحث خرید این است که کشور ما توانایی تولید چنین داروهایی را دارد و حداقل می‌شود به دانشگاه‌ها و اساتیدی که زمینه کاریشان مرتبط با داروهایی با تکنولوژی جدید است کمک کرد. واقعا اگر در این زمینه هزینه شود مطمئنا ما می‌توانیم از جمله کشورهایی باشیم که زودتر به این داروها دسترسی داشته باشیم چرا که واکسن‌هایی که در دوران کووید ساخته شد و سایر داروهای دیگر ثابت می‌کند ما در منطقه در این تکنولوژی وضعیت بهتری داریم. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا