سلامت

احتمال ورود آبله میمونی به ایران وجود دارد؟!

خبرمهم: دکتر مصطفی نوری‌زاده: به خاطر ورود مسافر از کشورهای آفریقایی به ایران احتمال مشاهده آبله میمون در کشور وجود دارد. به همین خاطر وزارت بهداشت باید برای کنترل مرزهای ورودی به خصوص از کشورهای آفریقایی برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده: وزارت بهداشت باید برای کنترل مرزهای ورودی به خصوص از کشورهای آفریقایی برنامه ریزی لازم را داشته باشد./ قرار نیست با آبله میمونی مثل کرونا درگیر شویم و فوتی‌های مختلف نخواهد داشت./ ویروس آبله میمونی از طریق تماس پوستی طولانی مدت، مواد خونی، مادر باردار به جنین و استفاده از لباس زیر و تخت خواب مشترک افراد مبتلا می‌تواند منتقل شود و بیشتر نیز در آقایان همجنس‌گرا گزارش شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص ویروس آبله میمونی گفت: ویروس آبله میمون یک بیماری جدیدی نیست از سالهای ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ این بیماری شناسایی شده و ویروسی است که از نخستین‌ها به انسان منتقل شده. البته ما بیشتر از سال ۲۰۲۲ نام این بیماری را شنیدیم و در همین سال نیز تعداد ابتلاها گسترش یافته اما این بیماری بیشتر در مناطق شرق و مرکزی آفریقا مشاهده شده. البته از سال ۲۰۲۲ در کشورهای دیگر مثل آمریکا و اروپا هم مشاهده شده و در سال ۲۰۲۳ حدودا در ۱۰۰ کشور گزارش شد اما استفاده از واکسنی که مورد تایید FDA قرار گرفته موجب کاهش ابتلا به این ویروس شد. این ویروس بیشتر در افراد همجنس‌گرا و معمولا آقایان همجنس‌گرا  مشاهده شده بود که با آموزش‌های بهداشتی به این افراد و استفاده از واکسن آن رو به کاهش رفت.

وی ادامه داد: دو نوع ویروس آبله میمونی Clade I و Clade II وجود دارد. تا سال ۲۰۲۳ بیشتر نوعی از ویروس که مربوط به شرق قاره آفریقاست در حال گسترش بود که مرگ و میر کمتری داشت و هم قدرت سرایت پایینی داشت. اما نگرانی امسال از افزایش نوع دیگری از این ویروس است که منشا آن جمهوری کنگو است. این ویروس در ابتدا از کنگو به سه کشور همسایه خود منتقل شده و بعد به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز رسید و متاسفانه طبق آماری که امروز منتشر شده ۱۶هزار مبتلا و ۵۸۴ فوتی در کنگو گزارش شده است. اخیرا یک نفر از پاکستان گزارش شده و دو سه نفر هم مشکوک و یک نفر ابتلای قطعی در ترکیه گزارش شده و مطمئنا از کشورهای دیگر هم گزارش هایی را خواهیم شنید. 

دکتر نوری‌زاده افزود: نکته قابل توجه این است که اولا این بیماری از طریق تماس پوست طولانی مدت می‌تواند منتقل شود و مثل کرونا نیست که تنفسی باشد و سریعا همه مبتلا شوند و افراد بیمار یه سری عارضه پوستی دارند که راحت‌تر شناسایی می‌شوند و بیشتر از طریق پوست و مادر باردار به جنین، مواد خونی و استفاده از لباس زیر افراد یا تخت خوابی که فرد استفاده می‌کند چون احتمال وجود ریزش‌های پوستی روی تخت خواب زیاد است، منتقل می‌شود و تمام این موارد برای ابتلا نیازمند تماس طولانی مدت است. اما از آنجا که قدرت سرایت این ویروس کمتر است و واکسن آن نیز از سال‌ها قبل توسط ‌‌ FDA  تایید شده، ما نگرانی که از ویروس کرونا داشتیم را برای این ویروس نداریم. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران در‌خصوص اقدامات وزارت بهداشت و مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس گفت: در ابتدا با کنترل ما افراد عمومی جامعه قرار نیست کاری انجام ندهیم وزارت بهداشت باید از مسافرانی که از کشورهای آفریقایی به خصوص کنگو به ایران می‌آیند تست‌های مربوطه و معاینات لازم را از افراد مشکوک انجام دهد تا بعد که سلامتشان تایید شد وارد جامعه شوند. در ارتباط با واکسن‌ها حتما از الان باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود و یک تعداد هر چند محدود برای افرادی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند، تهیه شود. اما در حالت کلی آبله میمون بیماری نیست که ما مردم عادی بترسیم حتما باید سیستم بهداشتی ما برای کنترل مرزهای ورودی برنامه ریزی لازم را داشته باشند. 

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران  در پایان تاکید کرد: به خاطر ورود مسافر و رفت‌وآمد از کشورهای آفریقایی و اروپایی به ایران احتمال مشاهده آبله میمون در کشور وجود دارد ولی قطعا قرار نیست با ویروس آبله میمونی نیز مثل ویروس کرونا درگیر شویم و یک پاندمی جدیدی شروع شود که فوتی‌های مختلف نیز گزارش شود. حتی قرار نیست همه واکسن بزنند فقط یک سری افراد که در معرض خطر بیشتری قرار دارند می‌توانند از واکسن در کشورهای مختلف استفاده کنند. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا