اجتماعیسلامت

موش‌ها کرونا میگیرند؟!

خبرمهم: گروهی از محققان زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی جورجیا دریافتند که برخی از گونه‌های جدیدتر ویروس ایجاد کننده عفونت کووید-۱۹ برخلاف سویه اصلی قادر به آلوده کردن موش‌ها است.

گروهی از محققان زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی جورجیا دریافتند که برخی از گونه‌های جدیدتر ویروس ایجاد کننده عفونت کووید-۱۹ برخلاف سویه اصلی قادر به آلوده کردن موش‌ها است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، و به نقل از ساینس‌دیلی‌، این مطالعه که در مجله‌ “Viruses” منتشر شده است نشان می‌دهد که نوع آلفای ویروس که اولین بار در بریتانیا شناسایی شد و نوع بتای آن که در آفریقای جنوبی کشف شد می‌تواند در ریه موش‌ها تکثیر شود در حالی که نوع اولیه ویروس سارس-کوو-۲ قادر به انجام این کار نبود.

“موکش کومار” (Mukesh Kumar)، ویروس شناس و متخصص ایمنی که این مطالعه را رهبری کرده است می‌گوید: این تکامل ویروس بدان معناست که اکنون موش‌های آزمایشگاهی معمولی مدل‌های مفیدی برای محققان هستند تا ویروس را بهتر درک کنند و اثرات طولانی مدت آن را دریابند و همچنین درمان‌های بالقوه را آزمایش کنند.

کومار افزود: این نتایج همچنین پتانسیل تکثیر و جهش ویروس را در جوندگانی که اغلب در مجاورت ساکنان شهرها زندگی می‌کنند، نشان می‌دهد.

کومار گفت: این ویروس اکنون می‌تواند گونه‌های حیوانی را بسیار راحت تر از گذشته آلوده کند. بنابراین نگرانی‌ها در مورد خفاش‌ها، جوندگان و سایر حیوانات وحشی افزایش می‌یابد. ممکن است جهش خطرناک دیگری در حیوانات اتفاق بیفتد و در نهایت به انسان‌ها بپرد.

کومار خاطرنشان کرد که بسیاری از حیوانات علائم عفونت را نشان نمی‌دهند یا علائم کمی نشان می‌دهند.

کارشناسان و محققان بهداشت عمومی به طور کلی باور دارند که حیوانات وحشی و حیوانات خانگی احتمالا ویروس را از افراد یا حیوانات دیگر دریافت کرده‌اند و می‌گویند خطر انتقال از این حیوانات به انسان کم است.

اعضای تیم کومار دریافتند که نوع بتا نسبت به نوع آلفا بیشتر قادر به آلوده کردن موش‌ها است و بار ویروسی بالاتری در ریه‌ها ایجاد می‌کند. محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا موش ها می توانند به انواع دلتا و اومیکرون آلوده شوند یا خیر.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا