اجتماعیاقتصادی

وزارت صمت: افزایش قیمت نان در دستور کار دولت نیست / نرخ‌های مصوب سال گذشته لازم‌الاجرا است

خبرمهم: سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داده است و بنابراین افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داده است و بنابراین افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است.

محمدرضا کلامی  گفت: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با هزینه‌های جانبی در سال ۹۹، دو هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصرف سالانه ۱۱ میلیون تن گندم در کشور، افزود: ۹.۵ میلیون تن از ۱۱ میلیون تن گندم، یارانه‌ای است که ۸۰ درصد از ۹.۵ میلیون تن گندم یعنی حدود ۷.۵ تا ۸ میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای و با نرخ هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی ستاد کارگروه تنظیم بازار اظهار داشت: ۲۰ درصد دیگر از ۹.۵ میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای و با نرخ هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

کلامی اظهار داشت: بنابراین، نانوایی‌ها دو دسته هستند؛ به این معنا که حدود ۸۰ درصد آنها گندم یارانه‌ای با نرخ ۶۶۵ تومان دریافت می‌کنند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این نانوایی‌ها حدود ۸۵۰ تومان است و برای ۲۰ درصد الباقی که گندم با نرخ نیمه یارانه‌ای یعنی۹۰۰ تومان به آنها تعلق می‌گیرد، قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد، حدود ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰ تومان است.

وی افزود: بر این اساس، قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی برای نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای (۶۶۵ تومان) می‌گیرند، حدود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان است و قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای نانوایی‌هایی که آرد نیمه یارانه‌ای (۹۰۰ تومانی) می‌گیرند بر اساس کیفیت و درصد سبوس‌گیری آن، بین ۵۲ تا ۵۶ هزار تومان است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نان در سال ۹۸، اظهار داشت: تمام هزینه‌ها و افزایش حقوق و دستمزد نانوایی‌ها در چند سال گذشته در هزینه تمام شده نان اعمال و سپس افزایش قیمت‌ها اعلام شد؛ لذا علیرغم افزایش خرید تضمینی گندم افزایش قیمتی برای نان در سال جاری دولت در نظر نگرفته است و نرخ نان همان قیمت تعیین شده در سال گذشته است.

کلامی گفت:‌ در سال گذشته با خرید تضمینی گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷۰۰ تومان و محاسبه ۱۵۰ تومان هزینه‌های جانبی، نرخ تمام شده خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۸۵۰ تومان بود؛ اما گندم با دو نرخ یارانه‌ای ۶۶۵ تومان و نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گرفت؛ لذا بر این اساس دولت در سال ۹۸، یازده هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کرد که بخشی از آن به صورت یارانه پنهان و بخشی از آن هم در قالب یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد.

کلامی اظهار داشت: اما با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به هر کیلوگرم ۲۷۰۰ تومان، یارانه پنهان نان از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به دنبال افزایش قیمت گندم، دولت یارانه نان را افزایش داده، بنابر این افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است.

وی با تأکید بر طرح تشدید بازرسی‌ها گفت:‌ متأسفانه با خبر شده‌ایم که برخی نانوایی‌ها تحت عناوین مختلف از جمله نان بزرگ‌تر، نان سبوس‌دار و … به جای دریافت نرخ تعیین شده برای نان نرخ‌های بالاتری از مشتریان دریافت می‌کنند و حتی برخی تخلفات بزرگ‌تری نیز دارند که قطعا با این دسته از متخلفین برخورد می‌شود.

کلامی با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان وجود ندارد،‌گفت: خیال مردم راحت باشد نان گران نمی‌شود؛ البته اگر دولت بخواهد میزان یارانه نان را کم کند و نرخ فروش گندم و نان را برای نانوایی‌ها افزایش دهد، آن موقع قطعا بر روی نرخ نان هم اثرگذار خواهد بود که دولت برای آن تدبیر خواهد کرد؛ اما تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود، قیمت نان افزایش نخواهد یافت./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا