اجتماعیاستانیتهرانخراسانسلامت

کرونا در وضعیت قرمز ادامه دارد

خبرمهم: در اين‌روزها شيب نموداري کرونا در حال افزايش است و اين امر را مي‌توان در آمار رسمي تعداد مبتلايان روانه به وضوح ديد، مراجعه بيماران جديد در استان‌هاي تهران، خراسان رضوي و بوشهر بيمارستان‌ها در حال افزايش است و کماکان استان‌هاي خوزستان، آذربايجان غربي، هرمزگان، کردستان و سيستان و بلوچستان در وضعيت قرمز قرار دارند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در این‌روزها شیب نموداری کرونا در حال افزایش است و این امر را می‌توان در آمار رسمی تعداد مبتلایان روانه به وضوح دید، مراجعه بیماران جدید در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر بیمارستان‌ها در حال افزایش است و کماکان استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. بنا بر اعلام رسمی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان از دوشنبه (۲۵ خرداد) تا سه شنبه (۲۶ خرداد) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو‌هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۲ مورد بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۹‌هزار و ۸۷۶ نفر رسید. در همین مدت زمانی، ۱۱۳ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸‌هزار و ۹۵۰ نفر رسید. تاکنون ۱۵۰‌هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۷۶۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.اکنون حدود چهار ماه از شیوع بیماری کرونا در کشورمان می‌گذرد، هرچند بلافاصله پس از شیوع این بیماری دولت با تشکیل ستاد ملی مقابله با این بیماری توانست به‌طور چشمگیری این بیماری را مدیریت و مهار کند و منحنی ابتلا به کرونا در کشور سیر نزولی به خود گرفت، اما به عقیده کارشناسان بازگشایی‌های هیجانی و ناگهانی یکی از دلایلی است که توانست منحنی ابتلا به کرونا را با جهش مواجه کند، کما اینکه مردم طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و خطر شیوع کرونا را جدی نمی‌گیرند.

موج دوم و سوم سخت‌تر است

در این شرایط کارشناسان براین باورند که ایمنی بیشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زیر ۲۰‌درصد است، احتمال وقوع موج بعدی کرونا در بسیاری از شهرهای کشور دور از ذهن نیست. این موضوع را دکتر رضا ملک زاده، عضو کمیته اجرایی پژوهش بزرگ بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی نیز تایید می‌کند و توضیح می‌دهد: به‌جز سه شهر کشورمان که بیش از ۶۰‌درصد مردم آنها ایمنی کسب کرده‌اند، در سایر مناطق، ایمنی زیر ۲۰‌درصد و در مناطق روستایی که ۳۰‌درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، ایمنی زیر ۱۰‌درصد است. وی همچنین معتقد است که بیش از هشت‌هزار تخت آی سی یو در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، بخش عمومی و بخش خصوصی پذیرای بیماران بدحال مبتلا به کرونا بوده‌اند. ۱۷۵۰۰ خانه بهداشت در روستاها، ۲۸۰۰ پایگاه سلامت در شهرها و ۵۷۰۰ مرکز جامع سلامت در شهرها و روستاها همچنان به ارائه خدمات در زمینه شناسایی یا درمان مبتلایان مشغول هستند. وی از احتمال وقوع موج دوم و حتی سوم کرونا در ایران ابراز نگرانی می‌کند می گوید: موج‌های بعدی همه گیری کووید ۱۹ می تواند سخت ‌تر و ممکن است افزایش ابتلا در گروه های سنی یا جمعیتی خاص یا در مناطق به خصوصی در هر کشور یا مانند موج اول همه‌گیری باشد.

پاییز سخت در راه است

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که با وجود شرایط فعلی کشور و بی‌‌‌توجهی مردم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از کارشناسان احتمال اوج گیری مجدد کرونا در فصل پاییز را می دهند. همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده کلیمیان در مجلس یازدهم به احتمال اوج گیری مجدد کرونا در فصل پاییز، گفت: واکسینه شدن مردم در برابر بیماری آنفلوآنزا، صرفه جویی بسیار زیادی برای نظام سلامت و دولت به همراه خواهد داشت. وی همچنین با اشاره به احتمال شیوع مجدد کرونا در فصل پاییز، گفت: خطر کشندگی آنفلوآنزا حدود سه برابر کرونا است اما احتمال انتقال و سرایت کرونا ویروس به مراتب بیشتر است. ازطرفی شیوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا در پاییز می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود تحت مراقبت‌ها ویژه ایجاد کند که به تبع آن تعداد مرگ و میر‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا