اجتماعیاقتصادی

تشکیل ۸۸ هزار پرونده برای بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در بانک‌ها

خبرمهم: تاکنون بیش از ۸۸ هزار پرونده برای بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا جهت دریافت وام در ۲۰ بانک عامل تشکیل شده و مشمولان از فردا برای تکمیل فرآیند دریافت وام می‌توانند به شعب منتخب مراجعه کنند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  پس از شیوع ویروس کرونا و تأثیر بر بازارهای مختلف که خطر ریزش شدید نیروی کار را در پی داشت، دولت اعلام کرد که برای سرپا ماندن بنگاه‌ها و حفظ اشتغال آنها، تسهیلاتی از ۱۲ تا بالای ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۱۲ درصد را به بنگاه‌های دارای کد بیمه ارائه می‌دهد.

پس از بررسی‌های انجام شده در ستاد ملی کرونا و براساس اعلام بانک مرکزی، ۱۴ رسته اصلی با ۵۵ زیررسته که شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه می‌شد به عنوان مشمول دریافت وام شناسایی و برای کارفرمایان این بنگاه‌ها پیامک جهت ثبت اطلاعات در سامانه کارا ارسال شد.

با توجه به اینکه شرط اصلی برای پرداخت وام مذکور حفظ نیروی کار در ایام شیوع کرونا بود، در ابتدا اعلام شد که در صورت حفظ ۹۰ درصد از شاغلین، بنگاه‌های مذکور مشمول دریافت وام کرونا می‌شوند اما در ادامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در این مساله سهل‌گیری کرده و اگر بنگاهی تنها یک نیروی خود را حفظ کرده باشد باز هم می‌تواند از این وام استفاده کند.

به این ترتیب به ازای حفظ هر کارگر مقرر شد به بنگاه‌های آسیب‌دیده ۱۲ میلیون تومان و به بنگاه‌هایی که بالاجبار از سوی دولت تعطیل شدند ۱۶ میلیون تومان وام تعلق گیرد و برای سهولت، زمان بازپرداخت نیز از مهرماه تعیین شد.

بر این اساس؛ پس از ثبت اطلاعات از سوی کارفرما در سامانه کارا، وزارت تعاون ضمن پالایش اطلاعات و احراز حفظ اشتغال، اطلاعات را برای واریز تسهیلات به ۲۰ بانک ارسال می‌کند و کارفرما با مراجعه به بانک منتخب خود، فرایند دریافت وام را تکمیل می‌کند.

در این راستا مطابق با آخرین پی‌گیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون بالای ۸۸ هزار پرونده برای ارسال به بانک آماده شده است و کارفرمایان مشمول می‌توانند از فردا شنبه ۲۴ خرداد ماه با مراجعه به بانک منتخب خود، تسهیلات مذکور را دریافت کنند.

گفتنی است؛ مجموع تسهیلات در نظر گرفته دولت برای این طرح ۴۹ هزار میلیارد تومان است و هیچ گونه محدودیت زمانی برای ثبت نام کارفرمایان در سامانه کارا وجود ندارد اما طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تسهیلات تا پایان تیر پرداخت شود بنابراین مشمولین بهتر است هر چه سریع‌تر در سامانه ثبت‌نام کنند./مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا