اجتماعیسلامت

۱۵ میلیون ایرانی به کرونا آلوده شدند/ احتمال بروز موج دوم و سوم کووید ۱۹ در برخی استان‌ها

خبرمهم: عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید ۱‍۹ گفت: احتمال وقوع موج‌های دوم و سوم اپیدمی کرونا در برخی استان‌ها وجود دارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  احسان مصطفوی عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید ۱‍۹ روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، میزان مرگ و میر کرونا در ایران به طرز قابل توجهی کمتر از بسیاری از کشورها است.

او افزود: یک فاکتور مهم در کمتر بودن مرگ و میر کرونا در ایران نسبت به بسیاری از کشورها، بافت سنی جوان در ایران است. میانه سنی جمعیت در ایران حدود ۳۱ سال است. در اسپانیا این شاخص ۴۵ سال و در ایتالیا ۴۷ سال است. وقتی سن بالاتر باشد، انتظار می‌رود بیماری‌های زمینه‌ای، سرطان‌ها، چاقی و دیابت، فراوانی بیشتری داشته باشد که عوامل خطر مرگ و میر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر موثر این است که سیستم بهداشت و درمان کشور در چند ماه اخیر تلاش‌های زیادی در زمینه غربالگری و شناسایی به موقع و قرنطینه و درمان انجام داده است. در ایران چالش جدی در زمینه درمان نداشتیم.

روند صعودی ابتلا به کرونا در ایران

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: در هفته‌های اخیر روند نسبتا تند صعودی گزارش موارد بیماری دیده می‌شود که تحت تاثیر عوامل مختلف است. در یک ماه اخیر، میزان تست موارد مشکوک به کرونا به طرز قابل توجهی افزایش یافته و از ۱۰ هزار تست در حال حاضر به روزانه ۲۰ هزار تست رسیدیم. وقتی تست بیشتری انجام می‌شود، انتظار می‌رود موارد بیشتری شناسایی شود.

وی ادامه داد: بازگشایی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث می‌شود که پیک اپیدمی را شاهد باشیم و انتظار می‌رود موج‌های دوم و سوم بیماری در برخی استان‌ها اتفاق بیفتد. انتظار داریم کشورهایی که روند نزولی ابتلا در هفته‌های اخیر داشتند هم در روزهای آینده افزایش موارد ابتلا را تجربه کنند.

مصطفوی افزود: بیماری کووید ۱۹ ناشناخته است و زوایای آن برای ما مشخص نیست و انتظار می‌رود بتوانیم با روشن شدن زوایای آن، کنترل بهتری نسبت به این بیماری داشته باشیم.

در مرحله تحقیقات برای تولید واکسن کرونا هستیم

عضو کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید ۱‍۹ گفت: چه انستیتو پاستور و چه مجموعه‌های دانش بنیان، پروپوزال‌هایی در زمینه واکسن ارائه داده‌اند و ایران هم در کنار سایر کشورها حرف‌هایی برای گفتن در زمینه واکسن کرونا دارد. امیدواریم بتوانیم همپای سایر کشورها، تکنولوژی این موضوع را کسب کنیم و هم تولید داشته باشیم، اما فعلا در مرحله تحقیقات برای تولید واکسن هستیم.

تاثیر بازگشایی‌ها در افزایش اپیدمی

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در زمینه بازگشایی‌ها ملاحظات مختلفی وجود دارد. نتیجه بازگشایی‌ها اگر باعث افزایش پیک اپیدمی شود، باید محدودیت‌ها دوباره اعمال شود. در نتیجه نمی‌توان نسخه واحدی در مورد کل کشور پیچید. ولی در مورد استان‌هایی که کمتر از سایر استان‌ها رعایت می‌کنند و درگیر اپیدمی می‌شوند، باید محدودیت‌هایی اعمال شود. اگر مشخص شود که بازگشایی‌ها تاثیری در سطح ملی داشته هم باید محدودیت‌ها دوباره اعمال شود.

مصطفوی افزود: باید به این فکر کنیم که قرار است با کرونا زندگی کنیم. انتظار داریم در پاییز سال آینده اگر افزایش موارد را هم داشته باشیم، هیچ وقت به شدت اسفند ۹۸ یا فروردین ۹۹ نیست. تا آن مقطع زمانی انتظار می‌رود که هم درمان موثر و هم راه‌های پیشگیری بهتری شناسایی شود.

شدت آلودگی از یک استان به استان دیگر قطعا متفاوت است و پیش بینی می‌شود که ۱۵ میلیون نفر جمعیت آلودگی به ویروس کرونا را از ابتدای اپیدمی تاکنون تجربه کرده باشند. البته تست‌های سرولوژی خطاهایی دارد. هنوز تست‌های سرولوژی که استفاده می‌شود، تاییدیه‌های لازم را کسب نکرده است. با بیماری مواجه هستیم که سرایت پذیری قابل توجهی دارد. یعنی بسیاری از افراد را مبتلا می‌کند و کسانی که فرم‌های شدید بیماری را مبتلا می‌شوند، افرادی هستند که سن بالا داشته یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا