اجتماعیفرهنگی

آخرین خبرها از سهمیه ایثارگران کنکور

خبرمهم: معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح آخرین وضعیت سهمیه های کنکور و روند بررسی آنها گفت: نباید لایحه ای که طرح موضوع نشده رسانه ای می شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح آخرین وضعیت سهمیه های کنکور و روند بررسی آنها گفت: نباید لایحه ای که طرح موضوع نشده رسانه ای می شد.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری گفت: سازمان سنجش پیشنهاد داده است سهمیه ایثارگران به ۵ درصد مازاد ظرفیت محدود شود، مصوبه سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی است و لغو یا اصلاح آن در فرایند مجلس امکان پذیر است.

ابراهیم سوزنچی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توضیحات اخیر سازمان سنجش و آموزش در مورد آخرین مهلت ساماندهی سهمیه‌های کنکور، گفت: مناسب است دوستان سازمان سنجش در مصاحبه‌ها از هر نوع تشویش افکار عمومی آن هم نسبت به نهادهای حاکمیتی ملی که با حضور رؤسای سه قوه و اعضا حقوقی و حقیقی برجسته تشکیل می‌شود، پرهیز کنند.

سوزنچی ادامه داد: رئیس سازمان سنجش از هر کسی بهتر می‌داند که مهمترین و بزرگترین سهمیه کنکور متعلق به ایثار گران است که مصوبه مجلس شورای اسلامی است و اصلاح یا لغو قوانین مجلس از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی از لغو یا اصلاح قوانین مجلس پرهیز می‌کند و در حیطه اختیارات شورا نیست.

وی با بیان این مطلب که در چند ماه اخیر لایحه‌ای توسط وزارتین علوم و بهداشت امضا شده، خاطر نشان کرد: این لایحه جهت بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شده است ولی در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، بخش مهم لایحه نیازمند طرح در مجلس شورای اسلامی است. البته مناسب بود لایحه که هنوز طرح موضوع نشده است رسانه‌ای نشود که متأسفانه رسانه‌ای شد و بازتاب‌های متفاوتی داشت.

دکتر سوزنچی ادامه داد: به عنوان مثال یک بند لایحه حذف تسهیلات اعضای هیأت علمی بود که به نوعی سو برداشت به سهمیه اعضای هیأت علمی در کنکور سراسری شد.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث متشنج شدن جو اعضای هیأت علمی شد و نامه‌ای با ۵ هزار امضا از طرف اعضای هیأت علمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

سوزنچی با تأکید بر ضرورت اصلاح فرآیند سنجش و کنکور سراسری گفت: طرح مداوم حذف سهمیه‌ها از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور و عدم توجه به اصلاح نظام و روش کنکور که مخرب‌ترین تأثیر را بر آموزش و پرورش گذاشته‌است گاها برای دلسوزان ایجاد سوال می‌کند.

وی با بیان این مطلب که سازمان سنجش پیشنهاد داده است سهمیه ایثارگران به ۵ درصد مازاد ظرفیت محدود شود افزود: مصوبه سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری مصوب مجلس شورای اسلامی است و همانطور که عرض شد لغو یا اصلاح آن در فرآیند مجلس امکان‌پذیر است.

سوزنچی ادامه داد: پیشنهاد دیگر سازمان سنجش حذف سهمیه بومی گزینی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ستاد نقشه جامع علمی کشور بر اصلاح این مصوبه تأکید دارد و از نظر تخصصی با حذف این مصوبه به طور کامل موافق نیست.

وی با اشاره اینکه براساس قوانین مجلس بیست و پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» و همچنین ۵ درصد ظرفیت هرکد رشته محل به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد، گفت: طبق تحقیقات و آمارهای دقیق، کسانی که از طریق سهمیه ۵ درصد قبول می‌شوند، بعضا از کسانی هستند که از سهمیه آزاد یعنی رتبه آخرین نفر قبولی پذیرفته می‌شوند، نمره تراز بالاتری دارند.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری با اشاره به اینکه مشکلی در تبصره این قانون وجود دارد، ادامه داد: طبق این مصوبه در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران تکمیل نشود و ۵ درصد سهمیه اختصاصی پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را به مشمولان بند ۵ درصد اختصاص دهد.

وی افزود: اعمال این بند باعث شده است که به جای اینکه مازاد سهمیه ۲۵ درصد از سهمیه آزاد تکمیل شود، از سهمیه ۵ درصد تکمیل شود و این عملا باعث شده که متقاضیانی با کیفیت ورودی بسیار پایین، وارد دانشگاه‌های برتر کشور شوند.

سوزنچی گفت: طبق توافق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش مقرر شد موضوع “سهمیه‌ها” در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین موضوع “اصلاح نظام سنجش و کنکور سراسری” در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور طرح و بررسی شود.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری گفت: در آخرین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که قبل از سال جدید برگزار شد، مباحث مفصلی در مورد سهمیه‌ها مطرح شد و سازمان سنجش طرح خود را ارائه کرد که در نهایت جمع بندی شد که با توجه به اینکه سهمیه‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی است، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند در مسیر لغو یا اصلاح آن ورود پیدا کند.

وی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشخص شد که مجلس شورای اسلامی در حال حاضر این مصوبه را اصلاح نخواهد کرد.

دکتر سوزنچی با بیان این مطلب که شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد استفساریه‌ای برای حد نصاب قبولی آخرین نفر داد، گفت: در حال حاضر نفر آخر باید ۷۵ درصد حد نصاب قبولی نفر آخر را بیاورد.

وی افزود: از آنجا که سازمان سنجش نمره تراز را حساب می‌کند، کسی که صفر درصد هم بزند نمره تراز وی صفر نیست و شاید چند هزار باشد.

سوزنچی ادامه داد: بر اساس این استفساریه به جای محاسبه نمره تراز، حد نصاب قبولی از نمره خام محاسبه می‌شود.

وی گفت: امیدواریم در دوره جدید مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعامل با مجلس بتواند در خصوص سهمیه‌ها و کنکور مصوبات مؤثری را داشته باشند./مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. با سلام و عرض ادب به روح پاک و مقدس شهدا و ایثارگران
    یک یاد آوری کنم که خونشون ریخت برای عدالت برای رضایت برای عشق برای فرزندان کشورشون نه برای خودشون نه فقط برای خانوادشون اما ظاهرا بچه هاشون سنت شکنی میکنند و ….
    سال هاست نا عدالتی برای پذیرش دانشگاه ها پا برجاست به خدای واحد قسم روح اونا ناراحته
    ناراحته از قبول نشدن منی ک چشمام ضعیف شده بدنم همینطور ولی نتونستم اما هدفم کشورمه عدالته، کمکه،اما…..
    دلم خیلی پره خیلی خیلی
    تورو خدا ب خودتون بیاید و نگاه کنید این وضعیه که اونا خواستن؟

  2. چرا سهمیه بهیاری حذف شده؟چرا حق ادامه تحصیل رو از بهیاران گرفتید؟سازمان سنجش چرا پاسخگو نیست به حذف بی دلیل سهمیه بهیاری؟؟؟؟؟

  3. شهدا در راه عدالت و آزادی بیان مگه شهید نشدن ؟ مگه شهید نشدن که سرزمینمون رو با عدالت پر کنیم ؟ پس کجاست این عدالت ؟ کجاست کسی که به این همه اعتراض رسیدگی کنه ؟

  4. این همه دکتر و پرستار مهندس و.. بیسواد ؛ که مارو به کشتن میدن
    و از طرفی هم هزاران دانش آموز زحمت کش که ماه هاست شایدم سال هاست از همه چیشون زدن تفریح مهمونی خوش گذرانی
    دانش آموزانی که گاها حسرت صحبت کردن و درد و دل کردن با اعضا خونواده رو دارن ولی برنامه سنگینشون اجازه نمیده این کارو انجام بدن
    و اما دانش آموزانی هم هستند که با زحمت بسیار خودشون قبول میشن ولی بعد از یه مدت میرن خارج کشور چون شرایط تحصیلی و زندگی بهتری براشون فراهمه
    اونوقت باز هم ما میمونیم و یه مشت بیسواد و بی عدالتی ها و اعتراضات مردمی که به هیچ کجا یعنی واقعا هیچ کجا بند نیست 🙂 و این است جمهوری اسلامی ایران

  5. عدالت دیدید سلام برسونید. اینا سهمیه حذف کن نیستن خدا کنه هر فرزند ایثارگر و هیئت علمیه و با سهمیه به جای رسیده و حقش نبوده از روی زمین محو شه به حق دل شکسته ی این، همه جوونی ک الان در ب در دنبال کارن نیست چون کارها رو هم این بچه های جانباز گرفتن همرو با پارتی دیگه چقدر میخواید به ما کنکوری ها ظلم کنید نتیجه اش میشه ی پرستار و پزشک بی سواد و ی مهندس چ مردم و ب کشتن میده ب خودمون بیایم دیگه تا کی باید این سهمیه ها حقمون و پایمال کنه

  6. سلام، درود بر پدر و مادرانی که داغ خود و فرزندانشان را به علت بی عدالتی کشیده . من نیز یک پدر هستم پسرم دو ساله از همه تفریحات خودش را محروم کرده لیکن این سهمیه ها باعث ظلم به وی و سایر فرزندان زحمت کش این مملکت شده و باعث شده ما فقر علمی داشته باشیم، تازه همین سهمیه ایها ناشکر بوده و ادعا می کنند که سهمیه تاثیری در رفتن شان به بهترین دانشگاهای کشور ندارد. درصورتی که اینطوری نیست .

  7. سهمیه ها تلاش خیلی ها رو نابود میکنه ماقدردان شهدا و جانبازان هستیم ولی این به معنی این نیست که تلاش ما به فنا بره خیلی از فرزندان شهدا به امید این سهمیه کنکور میدن و کسانی که مثل ما تلاش میکنند حقشان ضایع میشه لطفا احساسی برخورد نکنید باید قضاوت عادلانه باشه شهدا اگر میخواستن امتیاز بگیرن یا به فرزندانشان امتیاز برسه هرگز شهید نمی شدند آنها به خاطر راه حق و مبارزه با باطل شهید شدند پس پاسدار خونشان هستیم اما عادلانه قضاوت کنید

  8. سلام بسه دیگه چقدر سهمیه داعم حق ما رو خوردن این سهمیه ها طرف هیچی بارش نمیشه می ره پزشکی با سهمیه باباش آه کم تر حرام خوری کنید لطفا کنکور نظام قدیم ۱۴۰۰ تمدید کنید مرسی

  9. اصلا اینطور نیست که هر کس سهمیه دارد بفرماید بنشیند بهترین دانشگاه،لطفا قسمت سهمیه دفترچه کنکور سراسری مطالعه کنید بعد قسم و ایه بیارید ،امکان ندارد داوطلب سهمیه ایثارگر با تراز پایین رو صندلی پزشکی بشینه ،فرد سهمیه دار درصورتی شامل حال سهمیه میشه که از اخرین فردی ک بدون سهمیه مجاز شده یا تراز برابر داشته باشه ،یا بیشتر ،

    1. برو بابا معلومه ک سهمیه داری. من خودم دختر عمه ی سهمیه دار داشتم دیگه با معدل ۷ رفته داری تکنسین میخونه حالا تو بشین ور بزن برا خودت

      1. به به چه ادبی شما دارین.آفرین به پدر و مادرتون. اتفاقا من با نظر همون فردی که به جرم نظر دادن بهش توهین کردین موافقم. خیلی ها درس نمیخونن و بهونه ای که دارن سهمیه است.

  10. من خودم یه کنکوری نظام جدید هستم ۳ سال متوالی است که وقت خودم رو در کتابام خلاصه کردم… نه تفریح نوجوانی دیدم نه تجربش کردم.. از وقتی به یاد دارم همه اوقات بهم یاد آوری می‌شده که کنکور سخته کنکور فلانه سهمیه زیاده.. گناه منی که پدرم ایثار گر نیست ولی بیشتر از یه ایثار گر برای موفقیت من زحمت کشیده چیه؟ واقعا باید مسئولین جواب بدن که آیا انصافه که کسی که سهمیه داره با رتبه ۲۰۰۰۰۰سر صندلی پزشکی بشینه؟
    اما من با تمام این شرایط و تعطیلات مکرر و زحمت هام باید استرس اینو داشته باشم که مبادا نتونم تراز خوبی بیارم و پشت کنکور بمونم؟
    خواهش میکنم.. ما آینده ی علمی این مملکت هستیم.. کمی هم با حق به موضوع نگاه کنید… اگه تو همه چیز این جوری باشیم کشورمونم موفق تره…

    1. یعنی چی این کارا به خداوندی خدا قسم من از حق کنکورم نمیگذرم سر پل صراط جلوتون میگیرم اون یه موضوعی بوده تموم شده ما توی آینده زندگی می‌کنیم ن گذشته من نمیگذرم ازین حقی که ازم خوردین و نفرین میکنم اون کسیو ک استفاده کنه ازش

  11. واقعا متاسفم که حاضرید با ضایع کردن حق دیگران جای کسی که برای هدفش زمان زیادی تلاش کرده رو بدین به این سهمیه دارا اونم با سواد خیلی کمتر و با یه رتبه ی خیلی بالاتر به کسایی که حقشون نیس سوادشونم در اون حد نیس و تلاشیم براش نکردن اونم با خوردن حق کسایی که لیاقتشو و سوداشو داشتن و براش زحمت کشیده بودن نتیجشم میشه دانشجوای سهمیه داره بی سواد تو دانشگاه ها و رشته هایی که جای اونا نبوده و اخرشم باز با همون سهمیه هاشون تو ازمون استخدامیام همونا رو میگیرید با وجوده نمره ی خیلی پایین تر از حد نصاب و با پر کردن جای کسایی که زحمت کشیدن و نمره ی لازم رو کسب کردن و شایسته ی اون کار بودن

  12. اگر کشور خواستیم پیشرفت بکنه وجایگاه علمی ممتازی درسطح جهان برخوردار شویم می بایست از شرایط یکسان افراد برخوردار باشند تا فردی که باسواد است لایق نشستن در جایگاه علمی متناسب با علمش بنشیند واین سهمیه ها فقط افراد بیسواد را بالا می برد وکشور فقر علمیش روزبروز افزونتر پس مسوولین به فکر باشند برای این افراد از سایر بسته های حمایتی مالی بجای چوب حراج زدن به دانش کشور استفاده کنند.

    1. سهمیه تبعیض غیر قابل دفاع در طول تاریخ کشور و نا امید کننده تلاشگران علمی است.به جای این کار حمایت مالی کنید.چرا از کیسه خلیفه برای تیشه به ریشه زدن علمی کشور می بخشید.

    2. و بعد از اینها سهمیه استخدامی هست، ک براحتی و با پایین ترین نمره فرزندان ایثارگران استخدام میشوند، برای شغل تک ظرفیتی هم چندبرابر از فرزندان ایثارگران استخدام میشوند ولی برای کسانی ک سهمیه ندارند فقط همان یک نفر استخدام میشود، ک بنظر سیاه نمایی بیش نیست تا فقط فرزندان ایثارگران استخدام شوند.

  13. خدالعنت کنه مصوب کنندگان هرنوع سهمیه ای روخصوصاسهمیه ایثارگران عزیز بهتون برنخوره دانش آموزخودم رتبش ۳۶هزاربودباسهمیه ایثارگری شد۱۷۰۰الان هم داره پزشکی میخونه اونوقت توهمون شهرماکسی که بازحمت وتلاش وترازعلمی خودش میشه ۴هزار ۳و۲۵۰۰و..حتی توپردیس هم پذیرفته نمیشه.لعنت خداوندبرشماتصویل کنندگان این سهمیه ها.عدالت آموزشی یعنی حذف هرنوع سهمیه

  14. بچه هایی هستن برای رسیدن به آرزوشون از بچگی کردن ونوجوانی کردن از هر تفریحی گذشتن برای رسیدن به آرزوشون تمام وقتشون رو به درس خوندن گذروندن دیگه حرف از عصبانی شدن و ناسزا گفتن گذشته عاجزانه ملتمسانه به عنوان یک مادر خواهش میکنم التماس میکنم عدالت را رعایت کنید سوالا که هر سال فروخته میشه وکنترلی نیست سهمیه ها هم ای داد بیداد.تو رو خدا فقط همین یک نقطه عدالت را رعایت کنید.آقازاده ها و عزیزان که احتیاجی به این دانشگاهها ندارند آنها آقا زاییده شده اند درس خواندن زحمت دارد آن را به به بچه های زحمت کش این مرز و بوم واگذار کنید سهمیه ایثار ایثارگران عزیز را به صورت مادی پرداخت کنید مسکن ماشبین وام ازدواج وهزار و یک روش دیگر اصلا عدالت نیست به دلیل اینکه عزیزی ایثار کرده حق نوجوان دیگری را گرفت و به نوجوان عزیز ایثار گر پرداخت کرد در هیچ دینی عدالت نیست چه برسد به دین عزیز ما اسلام

  15. سهمیه ها ظلمه، دانشجویانی با سطح پایین علمی جایگاه دانشجویان با صلاحیت بیشتر رو میگیرن. هر چی هم که بخوان قضیه رو توجیه کنن این موضوعه مشکل داره و ظلمه. من که از حق خودم نمیگذرم. امیدوارم مسولان این کشور ی فکری به حال این اوضاع کنن هرچند بعید میدونم

  16. بس کنین دروغگوییو .تو دانشگاه ما یکی از دام پزشکی مستقیم اومده پزشکی با سهمیه هیات علمی.خجالت بکشین که حق بچه های مرومو ضایع میکنین۔برین بررسی کنین دانشگاه ازاد قم فقط چند نفر اینحوری دارن پزشکی میخونن لطفا.

      1. هیئت علمی دانشگاه ها یک سری افراد مفت خور هستند که ماهی ۲۰ میلیون تومان از بیت المال رو بهشون میدن و همین هیئت علمی ها که اکثرشون سواد ندارن و در موقع تدریس اگه اونم انجام بدن ضد کشور صحبت می کنند در حال که بیت المال و چپاول کردند… خدایا حق ما مظلومان رو خودت از این ناکسان شیطان صفت بگیر در همین دنیا

    1. آخه جالبم اینجاست ک آزاد میخونن فرزندان ایثار گر پول ی هزار تومن نمیدن رایگانه براشون اونوقت منه بدبخت پزشکی آزاد آوردم ولی پول نداشتیم برم

  17. بسه دیگه انقدر سهمیه و تبعیض قائل نشید کنکور باید برابر باشه کسی که ضعیف تره حق نداره بخاطر سهمیه جای بقیه رو پر کنه

    1. با سلام.شما رو قسم میدم به عدالت علی و قسم به خون پاک حسین ،چشم کنکوریها رو با سهمیه بازی گریان نکنید.عزیزان ایثارگر خیلی زحمت کشیدن خدا اجرشون بده ولی دلیلی نمیشه که بچه های زرنگ به خاطر این بی عدالتی حقشون پایمال بشه.کسانی رو میشناسم که علاوه بر اینکه خود ایثارگر پزشک شده ،بچه هاش هم با سهمیه ۲۵درصدی غرق در ناز و نعمت پزشکی قبول شدن و این انصاف نیست.شکایت به امام زمان دارم.

    2. من یه دانش آموزم ۲ سال از همه ی تفریحات و خواب گذشتم تمام مهره های گردنم آسیب دیده بخاطر درس خوندن زیاد بخدا قسم این عدالت نیس ظلمه😔

      1. چرا سهمیه بهیاری حذف شده؟چرا حق ادامه تحصیل رو از بهیاران گرفتید؟سازمان سنجش چرا پاسخگو نیست به حذف بی دلیل سهمیه بهیاری؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا