اجتماعیسلامت

درمان بیماران کووید-۱۹ با سلول‌های بنیادی بند ناف موفقیت‌آمیز است

خبرمهم: نتایج تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی جمع‌آوری‌شده از خون و بافت‌بند ناف یک روش ایمن و موثر در کاهش علایم کروناویروس و بهبود سریع بیماران است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،   به گزارش گاورنمنت نیوز، همه‌گیری جهانی  کووید-۱۹بر همه جنبه‌های زندگی ما ازجمله سلامتی، اقتصاد و معیشت تاثیر گذاشته است و بیشتر کشورها تلاش می‌کنند روش درمانی و دارویی برای مقابله با این بیماری بیابند.

بر اساس نتایج تحقیقات مختلف جهانی، درمان با سلول‌های بنیادی روشی موثر در معالجه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است.

به‌تازگی، سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC) که از خون‌بند ناف گرفته‌شده به دلیل خاصیت ایمنی و احیاکنندگی آنها در آزمایش‌های بالینی کووید-۱۹ توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است.

با ابتلا به کووید-۱۹ واکنش بیش‌ازحد ایمنی به همراه عوامل التهابی در بدن ایجاد می‌شود و همزمان سلول‌های اساسی زیادی از بین می‌روند. این روند منجر به تولید بیش‌ازحد سلول‌های ایمنی و سیتوکین‌ها می‌شود.

ایده استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به‌منظور جلوگیری از انتشار طوفان سیتوکین‌ها توسط سیستم ایمنی بدن و تقویت ترمیم بافت‌ها توسط خواص ترمیم‌کنندگی سلول‌های بنیادی ارائه شده است.

این سلول‌های بنیادی مزانشیمی به دلیل وجود خاصیت سیتوکین‌های خاص که باعث بهبود کیفیت سایتوکاین‌ها می‌شوند با عفونت‌های ویروسی مخالف هستند. آنها می‌توانند با خنثی کردن طوفان سیتوکین از طریق عملکرد سیستم ایمنی و توانایی تمایز در بازسازی بافت آسیب‌دیده، از آسیب بافت ریه جلوگیری می‌کنند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که این سلول‌ها خطر ابتلا به پنومونی کووید-۱۹و نارسایی تنفسی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

بر اساس نتایج ارائه‌شده در نشریه پیری و بیماری، کاربرد این سلول‌های بنیادی در درمان بیماران با علایم شدید موثر بوده است. در این تحقیق هفت بیمار مبتلا به کووید-۱۹ با علایم شدید تحت درمان سلول‌های بنیادی مزانشیمی قرار گرفتند و بعد از گذشت دو روز درمان با این سلول‌ها، عملکرد ریوی و علایم بیماری بدون عوارض جانبی به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافتند.

در تحقیق دیگری درمان با این سلول‌های بنیادی بر روی یک زن ۶۵ ساله که علایم حاد بیماری را تجربه کرده بود موثر و بعد از چهار روز، دیگر نیازی به دستگاه تنفس مصنوعی نداشت و بهبود یافت.

به‌تازگی سازمان غذا و دارو امریکا  FDA استفاده از سلول‌های بنیادی ازجمله سلولی بنیادی مزانشیمی و سلول‌های برداشته‌شده از جفت را برای تزریق داخل وریدی در بیماران با علائم شدید مجاز کرده است. این به دنبال موفقیت یک سلول درمانی مبتنی بر جفت برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹حاصل‌شده و منجر به ترخیص بیماران مبتلا به کروناویروس از بیمارستان شده است.

تا به امروز  ۱۷ کار آزمایی بالینی کامل انجام‌شده که درمان موثر سلول‌های بنیادی بند ناف را تایید کرده و بیش از ۷۰ کار آزمایی دیگر در این زمینه در حال انجام است. درحالی‌که استفاده بالینی از سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان کووید-۱۹هنوز در مراحل اولیه خود است اما نتایج اولیه آن امیدوارکننده است.

سلول‌های بنیادی بند ناف و آینده داروی ترمیمی

استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC) به دلیل پتانسیل احیاء کننده گسترده و نقش آنها در اختلالات ایمنی‌، در سال‌های اخیر توجه محققان جهانی را به خود معطوف کرده است. به‌ویژه بند ناف به‌عنوان ثروتمندترین و خالص‌ترین منبع این سلول‌های بنیادی شناخته‌شده است. این سلول‌ها را می‌توان به‌راحتی برداشت، جداسازی کرد، کشت و در درمان مبتنی بر سلول، از تحقیقات اساسی گرفته تا آزمایش‌ها بالینی استفاده نمود.

سلول‌های بنیادی بند ناف به‌طور گسترده‌ای توسط پزشکان به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای درمان‌های ترمیمی شناخته می‌شوند زیرا می‌توانند به طیف گسترده‌ای از انواع بافت تبدیل شوند. آنها نقش بسزایی درترمیم و تجدید بافت آسیب‌دیده دارند و مطالعات بالینی حتی توانایی آن را در بازسازی کل اندام‌ها نشان داده است.

اولین بار در دهه ۱۹۸۰ درمان با سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف معرفی شدند، هنگامی‌که از آن برای درمان موفقیت‌آمیز پسری جوان با کم خونی سندورم فانکونی (Fanconi ) استفاده شد. امروزه سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف می‌توانند بیش از ۸۰ بیماری ازجمله بسیاری از سرطان‌های خون و اختلالات ایمنی مانند لوسمی، لنفوم و نقص شدید سیستم ایمنی ترکیبی (SCID) را درمان کنند.

در حال حاضر، این سلول‌های بنیادی برای صدها آزمایش بالینی امیدوارکننده برای بیماری‌های شایع و غالبا تهدیدآمیز مانند آرتروز، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مختلف اسکلروز کاربردی هستند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا