اجتماعی

توضیح وزارت بهداشت درباره شرط رضایت همسر برای زنان داوطلبان دوره دستیاری دندانپزشکی

خبرمهم: دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر تصمیمی درخصوص قوانین پذیرش داوطلبان زن دوره دستیاری دندانپزشکی نداشته‌ایم، گفت: اخذ رضایت همسر برای شرکت در این دوره از آزمون به معنای کسب اجازه برای ادامه تحصیل محسوب نمی‌شود و تنها همسر تعهد می‌کند که مشکلی با محل تعهد خدمت داوطلب ندارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر بهزاد هوشمند ضمن بیان این مطلب در توضیح شرط اخذ تعهدنامه و ثبت رضایت همسر برای داوطلبان زن آزمون دستیاری دندانپزشکی اظهار کرد: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و وزارت بهداشت هیچ مصوبه یا تصمیمی طی سال‌های اخیر درخصوص شرط رضایت همسر برای شرکت در آزمون دستیاری اعلام نکرده است. در واقع این یک خبر جعلی، نادرست و پروپاگاندای رسانه‌های خارجی و بیگانه است که دنبال حاشیه‌سازی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که به عنوان شرط اخذ رضایت همسر برای داوطلبان زن در آزمون پذیرش دستیاری رشته‌های تخصصی دندانپزشکی عنوان می‌شود در واقع مربوط به مصوبه‌ای در سال ۱۳۷۰ است که این مصوبه در نهمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی با حضور وزیر وقت (دکتر ملک‌زاده) برگزار شد، مرتبط است. در واقع در این جلسه پس از بحث و هم‌اندیشی بین اعضای شرکت‌کننده چنین مصوبه‌ای تصویب شد و پیش‌نویس آن به منظور کار کارشناسی به تمامی دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: در نهایت مسئولان وقت تبصره‌ای با عنوان اخذ تعهد از داوطلبان متاهل و مجرد تصویب کردند به این صورت که کلیه خانم‌هایی که دستیاری خود را شروع می‌کنند باید مجوز کتبی و محضری همسر خود را طبق فرم پیوست برای دانشکده محل آموزش که در طول دوره دستیاری هستند و پس از فارغ‌التحصیلی که به دانشگاه محل تعهد خود می‌روند، به دبیرخانه ارائه دهند. ضمن اینکه خانم‌هایی که هنوز ازدواج نکرده‌اند نیز موظف شدند به هنگام ازدواج طبق فرم پیوست رضایت همسر خود را برای شرکت در آزمون کسب کنند.

دکتر هوشمند تاکید کرد: در واقع این مصوبه به هیچ عنوان به منظور اجازه ادامه تحصیل داوطلبان زن در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی از سوی همسر نیست بلکه فقط تعهد می‌دهد که با دوره یا محل گذراندن طرح داوطلب خانم مخالفتی از سوی همسر صورت نگیرد و این مصوبه از همان سال در دفترچه‌های پذیرش داوطلبان ذکر شده است اما اینکه این بند تا چه اندازه از سوی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود یا نه در جریان آن نیستم. بنابراین به هیچ عنوان نباید آن را دلیلی بر اجازه همسر برای ادامه تحصیل خانم‌ها عنوان کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دانشجویان دوره دستیاری دندانپزشکی موظف هستند به مدت دو یا سه برابر تحصیل خود تعهد خدمت بدهند. بنابراین گاهی اوقات ما با مواردی مواجه می‌شویم که داوطلبان به دلایلی اعم از عدم موافقت همسر با محل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت برای گذراندن طرح مخالفت می‌کنند. در واقع تبصره فوق کاملا در راستای تحکیم خانواده تصویب شده است و نمی‌توان از آن به عنوان شرط ادامه تحصیل برای زنان از سوی همسر تلقی کرد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه “کاملا با برابری و عدالت جنسیتی در پذیرش رشته‌های دندانپزشکی معتقد هستم” گفت: عمیقاً بر این باور هستم که باید پذیرش در تمامی رشته‌های پزشکی اعم از رشته‌های دندانپزشکی و غیر دندانپزشکی عدالت و برابری جنسیتی رعایت شود به طوری که ما پذیرش‌های ۵۰ به ۵۰ داشته باشیم. اگرچه در برخی از رشته‌های خاص لازم است گاهی ظرفیت آقایان یا خانم‌ها را افزایش بدهیم اما به طور کلی برابر جنسیتی در پذیرش‌ها باید اصل قرار بگیرد.

دکتر هوشمند در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شرط اخذ رضایت همسر برای پذیرش در سایر رشته‌های دستیاری علوم پزشکی نیز وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه دانشجویان دوره دستیاری متعهد به گذراندن خدمت هستند، به نظر می‌رسد که در رشته‌های دیگر نیز موضوعی با عنوان اخذ تعهد از همسر برای گذراندن طرح و تعهد خدمت وجود داشته باشد اما با این وجود درخصوص رشته‌های دیگر اطلاع چندانی ندارم./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا