اجتماعی

مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند؟

خبرمهم: در گزارش زیر می‌خواهیم ببینیم مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مار‌ها از آن دست حیواناتی نیستند که مورد علاقه‌ی هر کسی باشند. حتی یک نوع فوبیا به نام اوفیدیوفوبیا یا همان مار هراسی وجود دارد که بسیار هم شایع است و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند هرگز با یک مار رو به رو نشوند.

اگر شما هم از این دسته هستید شاید تصور کنید که مار‌ها هیچ فایده‌ای برای انسان‌ها ندارند در حالی که واقعیت چیز دیگری است. در ادامه می‌خواهیم ببینیم مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند.

کنترل آفات

مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند؟

مار‌ها نقش مهمی در هر اکوسیستمی دارند. آن‌ها جمعیت جوندگان از جمله موش‌های خانگی و صحرایی را تحت کنترل نگه می‌دارند. با کاهش جمعیت مارها، تعداد موش‌ها افزایش می‌یابد.

بسیاری از حیوانات دیگری هم که غذای مار‌ها هستند به محصولات کشاورزی آسیب می‌زنند از جمله پرندگان، قورباغه‌ها و حشراتی مثل کرم‌ها و عنکبوت ها.

بعضی از گونه‌های مار هم از دیگر انواع مار تغذیه می‌کنند. حتی در مواردی مار‌های سمی خوراک مار‌های غیر سمی می‌شوند. برخی انواع مار پروتئینی در خون خود دارند که آن‌ها را در برابر سم نیش مار‌های افعی مصون می‌کند.

پیشرفت علم

مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند؟

مار‌ها به دانشمندان و محققان هم کمک می‌کنند درک بیشتری و بهتری از دنیای پیرامون ما پیدا کنند.

در بسیاری از تحقیقات پزشکی از مار‌ها استفاده می‌شود. مثلاً از نیش یک مار اغلب برای درمان نیش همان مار استفاده می‌شود.

به فرآیند استخراج سم از مار «دوشیدن» گفته می‌شود. مار‌ها باید به دفعات دوشیده شوند تا سم کافی برای ساخت پادزهر مار به مقدار مؤثر به دست آید.

علاوه بر این به گفته‌ی محققان، سم نیش مار‌ها نقش مهمی در ساخت ابزار‌های توقف خونریزی دارد.

بسته به گونه‌ی مار، مواد تشکیل دهنده‌ی سم مار عبارتند از مواد انعقاد کننده‌ی خون که به انعقاد خون کمک می‌کنند و دیگر موادی که مانع از آن می‌شوند که پلاکت‌های خون زخم را ببندند. علم به این موضوع به ساخت درمان‌هایی برای اختلالاتی همچون هموفیلی کمک کرده، بیماری‌ای که باعث می‌شود زخم‌ها به درستی التیام نیابند.

اما سم مار تنها بخش این حیوان نیست که از آن در علم پزشکی استفاده می‌شود.

پوست مار و پوست انسان، علیرغم تفاوت‌های بسیارشان، نفوذ پذیری مشابهی دارند. به همین دلیل اگر دانشمندان قصد انجام تحقیقی در رابطه با پوست انسان، مثلاً میزان جذب دارو از طریق پوست یا زیست پذیری پیوند‌های پوستی داشته باشند می‌توانند به جای پوست انسان از پوست مار استفاده کنند. برای این کار از پوست‌هایی که مار‌ها قبلاً انداخته اند استفاده می‌شود که از هر نظر بهتر از نمونه‌ی پوست انسان هستند چرا که دستیابی به آن‌ها ارزان‌تر و کم خطرتر بوده و ذخیره و نگهداری آن‌ها هم ساده‌تر است.

مار‌ها چه فایده‌ای برای انسان‌ها دارند؟

مار‌ها به پیشرفت علم رباتیک هم کمک می‌کنند، علمی که در آن به طراحی و ساخت ربات‌ها پرداخته می‌شود.

مار‌ها هیچ پایی ندارند، اما برای حرکت دادن بدن خود نیازی به آن ندارند. این حیوانات در حین خزیدن طوری بدن خود را پیچ و تاب می‌دهند که می‌توانند مستقیم به جلو حرکت کنند بدون آنکه دائماً از سمتی به سمتی دیگر جا به جا شوند.

دانشمندان با بررسی حرکت مارپیچ بدن مار‌ها موفق به شبیه سازی آن در یک ربات شدند. آن‌ها یک ربات شبه مار ساخته اند که قادر است بدون استفاده از پا، مستقیم به جلو حرکت کند. این ویژگی باعث می‌شود ربات بتواند وارد مکان‌های تنگ و کوچک شود، همانطور که مار‌ها قادرند وارد حفره‌های کوچک شوند.

از چنین ربات‌هایی می‌توان در هنگام وقوع بلایای طبیعی برای جستجو و نجات افراد استفاده کرد. اینگونه ربات‌ها علاوه بر اینکه به راحتی وارد مکان‌های کوچکی می‌شوند که تنگ‌تر از آنی هستند که انسان بتواند داخل شان شود، پایی هم ندارند که در جایی یا چیزی گیر کند و بنابراین در مسیر‌های صعب العبور یا ناهموار هم می‌توانند به راحتی حرکت کنند.

از چنین ربات‌هایی می‌توان بر روی سطوح عمودی هم استفاده کرد و آن‌ها می‌توانند به ارتفاع بالاتری برسند.

محققان همچنین با مدل برداری از نحوه‌ی حرکت ستون فقرات مار‌ها که انعطاف پذیری زیادی دارد، موفق به ساخت یک سیستم تله رباتیک برای انجام عمل جراحی حلق شده اند./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا