اجتماعی

با ایدز مبارزه کنیم نه با کودکان آسیب‌دیده از ایدز

خبرمهم: هفتم ماه می مصادف با هفدهم اردیبهشت «روز جهانی یتیمان ایدز» نامگذاری شده است. تا پیش از این، کودک متاثر از ایدز معمولا در برنامه‌های جهانی درباره ایدز چندان مورد توجه قرار نداشت اما واقعیت آن است که شرایط خاصی باعث می‌شود کودکان در بعضی خانواده‌ها به شدت از ایدز تاثیر بپذیرند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، اصولا فردی که نتواند از مواهب زندگی طبیعی بهره ببرد و موفقیت‌های اجتماعی، شغلی و اقتصادی کسب کند، در شرایط خطرناکی قرار خواهد گرفت و احتمال اینکه چنین شخصی به رفتارهای پرخطر متوسل شود زیاد است، زیرا از یکسو دنبال تامین نیازهای شخصی خود و فرزندانش است و از سوی دیگر، خود را ناگزیر از انتقال فشارهای درونی‌اش به جامعه می‌بیند.

سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی با در نظر گرفتن شرایط چنین افرادی تلاش کرده‌اند با تعیین یک روز جهانی، والدین مبتلا به ایدز و فرزندان آنها را مورد حمایت قرار دهند.

موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی، از حدود ده سال پیش تاکنون با فعالیت مستمر در حوزه‌های مرتبط با کاهش آسیب از جمله ایدز و با نگاه ویژه به کودکان مبتلا به ایدز و کودکان والدین مبتلا به ایدز کوشیده‌اند فعالیت‌های موثری را در این حوزه انجام دهد.

حبیب بهرامی، مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی به بهانه روز جهانی یتیمان ایدز، با اشاره به فعالیت‌های  این موسسه در حوزه ایدز اقدامات حمایتی آن اظهار کرد: ایدز از بزرگترین آسیب‌های  سوءمصرف مواد به حساب می آید لذا کاهش آسیب به علت ایدز و در جهت جلوگیری از اپیدمی شدن اچ ای وی انجام شد. در سالهای گذشته بزرگترین گروه مبتلا و در خطر ابتلا به ایدز، معتادان تزریقی بودند که در پی اقدامات صورت گرفته امروزه شاهدیم کمتر معتادی از سرنگ مشترک استفاده می کند و بیماری ایدز بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود که این نشان از موفقیت آمیز بودن برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه ایدز حوزه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: اولین قسمت از این فعالیت‌ها پیشگیری از اچ ای وی در افرادی است که رفتار پرخطر دارند. موسسه ما خدماتی در جهت کاهش ابتلا بین گروه است. در این راستا گشت ترنس‌یار یکی از خدمات ارائه شده به گروه مذکور به شمار می‌رود. برخی از افرادی که برای تامین معیشت رفتارهای پرخطر خارج از عرف دارند نیز در این گروه قرار می گیرند. این افراد نیازمند آموزش و خدماتی هستند تا رفتار آنها در جهت کاهش آسیب کنترل شود.

بهرامی درخصوص ارائه خدمات به افراد با رفتار پرخطر و خارج از عرف نیز تصریح کرد: پروژه آموزشگران همسان حدود ۱۲ سال قبل توسط موسسه برای آموزش و ارائه بسته‌های بهداشتی وسایل پیشگیری تشکیل شد و برخی افراد هنوز هم این خدمات را دریافت می‌کنند. طی این پروژه افرادی که رفتارهای پرخطر داشتند به مربی همسان تبدیل می‌شدند. این افراد به پاتوق‌ها مراجعه و به کسانی که در شرایط مشابه بودند آموزش و خدمات رسانی می‌کردند.

وی در ادامه توضیح داد: این پروژه در تهران خروجی خوبی داشت و باعث شده درصد زیادی از افراد مذکور از بسته‌های بهداشتی استفاده کنند و این حاصل همان آموزش است. امروزه موسسه در نظر دارد پروژه موبایل سنتر را برای ارائه خدمات به گروه پرخطر دارای روابط خارج از عرف راه‌اندازی کند. این دسته از افراد و همچنین زنان کارتن خواب که به خاطر تهیه مواد مخدر یا هزینه آن در معرض خطر هستند، از جمعیت هدف این پروژه هستند.

به گفته مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی، برخی از تیم‌ها در پاتوق‌های مختلف استفاده از مواد مخدر و کارتن خوابی نیز خدمات پیشگیری سیار انجام می‌دهند.

بهرامی با بیان اینکه این موسسه، باشگاه اچ ای وی مثبت نیز دارد، افزود: در مراکز کاهش آسیب مربوط به موسسه یکی از سرفصل‌ها، آموزش اچ ای وی و همچنین روش صحیح و کم خطرتر تزریق است. یکی دیگر از برنامه‌ها برای موارد تشخیص داده شده مثبت است. برخی از این افراد مبتلا به اچ ای وی بوده و ناقل هستند، اما به مرحله ایدز نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه بیماری ایدز بیماری است که نشانگان زیادی از فراگیری ویروس اچ ای وی در بدن را نشان می‌دهد، ادامه داد: گروهی که هنوز در مرحله اچ ای وی هستند امروزه از وزارت بهداشت خدمات رایگانی در جهت تقویت سیستم ایمنی دریافت می‌کنند تا به مرحله ایدز نرسند. مرحله‌ای که در موسسه سیمای سبز رهایی در این باره انجام می شود خدمات حمایتی است. موسسه در موضوع درمان به علت فوق تخصصی بودن آن ورود نمی کند اما مشکلات این افراد فقط درمان نیست.

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی ضمن تشریح شرایط اجتماعی افراد مبتلا به ایدز در جامعه نیز اظهار کرد: مشکلاتی برای این افراد وجود دارد که منجر به انزواطلبی آنان می‌شود.  انگشت اتهام به سوی این افراد دراز است چرا که این بیماری تبدیل به تابو اجتماعی شده است. بسیاری از این افراد از آزمایش و مراحل درمان می‌ترسند و حتی در صورت مشکوک بودن آزمایش نمی‌دهند.

بهرامی با اشاره به اینکه یکی از خدمات موسسه کمک به بازگشت و آشتی این افراد و تشویق آنان به حضور در جامعه است، تصریح کرد: بسیاری از افراد مبتلا زندگی سالمی داشته‌اند و از همسران خود ناخواسته و بدون اطلاع دریافت کرده‌اند. کسانی که به مرحله ایدز می رسند به لحاظ فیزیکی دچار ضعف و ناتوانی هستند، لذا توانایی کار در شرایط استاندارد زمانی و سختی کار را ندارند.

وی افزود: یکی از خدمات موسسه ارائه خدمات کاریابی و کارآفرینی برای این افراد است. بسیاری از این افراد به علت شرایط سخت قادر به تامین خدمات بهداشت و فرایند درمان تکمیلی نیستند و یکی از خدمات موسسه اعطای کمک هزینه به این افراد است. پرداخت قسمتی از هزینه‌های پزشکی، دندان پزشکی، دکتر عمومی و انجام آزمایشات از این جمله است. در جهت هدف شناسایی ۹۰ درصد جمعیت خدمات محدود به افرادی شده است که کد درمان داشته باشند. در مراکز بهداشت به این افراد کد درمان داده می شود و هر کد درمان مخصوص یک نفر است.

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی در خصوص ارائه خدمات به کودکان مبتلا به ایدز یا کودکان والدین مبتلا نیز تصریح کرد: در کنار خدمات مذکور به کودکان متاثر نیز خدمات ارائه می‌شود که به آنان «یتیمان ایدز» گفته می‌شود. این کودکان در صورت ابتلا، به صورت مستقیم جمعیت هدف بوده و در صورت مبتلا نبودن به طور غیرمستقیم جمعیت هدف هستند. یکی از این خدمات تامین لوازم التحریر، کمک به ثبت نام مدرسه و همچنین خدمات رایگان توانمندسازی ورزشی و فرهنگی برای این کودکان است که ارائه می‌شود/ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا