اجتماعی

ماجرای جنجالی مدرک تحصیلی منتخب مجلس یازدهم / آیا ‌”سینا کمالخانی” تخلف کرده است؟

خبرمهم: این روزها خبرهایی درباره جعلی بودن مدرک تحصیلی "سینا کمالخانی" منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم و بررسی آن در شورای نگهبان منتشر شده که نتایح آن مشخص می‌کند که آیا تکلیف نماینده مردم تفرش در مجلس به انتخابات میان‌دوره‌ای کشیده می‌شود؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، شاید بتوان انتخابات در حوزه انتخابیه «تفرش، آشتیان و فراهان» را یکی از پر چالش‌ترین حوزه‌های انتخابیه استان مرکزی توان نامید چه از زمان ثبت‌نام و رد و تایید صلاحیت‌ها که برخی رد شدند، دقیقه نود بازگشتند تا آنجا که بارها خبر از پول‌پاشی انتخاباتی تا تخریب گسترده به گوش می‌رسید.

به هرحال پس از رقابت های انتخاباتی در این حوزه انتخابیه و براساس رای‌گیری و  اعلام ستاد انتخابات سینا کمال‌خانی با ۱۳هزار و ۷۵۲ از مجموع ۳۶ هزار و ۶۰۲ رأی صحیح به عنوان نماینده این حوزه انتخاب شد.

اما این پایان کار نبود، دوران پسا رای‌گیری آغاز شد و حواشی این حوزه انتخابیه همچنان ادامه یافت تا آنجا که در آخرین ساعات روز شنبه ششم اردیبهشت ماه بود که کانال‌های تلگرامی و برخی منابع خبری در فضای مجازی زمزمه‌هایی از ابهام در مدرک تحصیلی “سینا کمالخانی” به گوش می‌رسید.

آن طور که در این اخبار آمده بود، گفته شد که آقای کمالخانی مدرک کارشناسی‌ ارشدش جعلی است و وی اصلاً این مدرک تحصیلی را اخذ نکرده است، زیرا شرط لازم برای نمایندگی مجلس و نامزدی در انتخابات مجلس، طبق قانون انتخابات مجلس، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و یا معادل آن است که قانون ضوابط خاص آن را مشخص کرده است.

موضوعی که بلافاصله شائبه، خبرسازی را به دنبال داشت حتی همان شب تصاویری از برخی نامه‌نگاری‌ها درباره مدرک تحصیلی کمالخانی توسط وزارت علوم در بین خبرنگاران و رسانه‌ها دست به دست می‌شد که جالب اینجا بود در یکی از نامه‌ها رونوشتی به نماینده دوره دهم تفرش، فراهان و آشتیان نیز به چشم می‌خورد با این حال، روند پیگیری برای این موضوع آغاز شد.

دبیرستادانتخابات کشور: هرموضوعی درباره منتخبین باید در مجلس یازدهم بررسی شود

این موضوعی بود که دبیر ستاد انتخابات کشور ظهر روز ششم اردیبهشت ماه در یک گفت‌و‌گوی خبری اعلام کرده و با بیان اینکه تاکنون گزارشی درباره جعلی بودن مدرک تحصیلی یکی از منتخبین مجلس یازدهم به ما نرسیده است، اظهار داشت: اگر چنین مسائلی مطرح باشد خود نمایندگان مجلس یازدهم در زمان رای به اعتبارنامه‌ها، آن را بررسی می‌کنند.

اسماعیل موسوی درباره صحت موضوع جعلی بودن مدرک تحصیلی یکی از منتخبین مجلس یازدهم، افزود: تا این لحظه هیچ گزارشی در این زمینه به ما ارسال نشده، البته شورای نگهبان صحت انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تایید کرده و وزارت کشور نیز اعتبارنامه منتخبین را صادر کرده است، بنابراین هر موضوعی درباره منتخبین باید در مجلس یازدهم بررسی شود، این چنین مسائلی که شما اشاره کردید توسط خود نمایندگان مجلس یازدهم در زمان رای به اعتبارنامه آنها بررسی می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی: از صحت جعلی بودن مدرک هیچ اطلاعی ندارم

پس از این، نخستین خبر استان مرکزی را رسانه‌ها از قول معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی منتشر کردند که اظهار داشت: بنده از صحت جعلی بودن مدرک هیچ اطلاعی نداشته ولی شورای نگهبان کشور به نقصی در پرونده منتخب مردم شهرستان‌های آشتیان، فراهان و تفرش در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پی برده است.

بهروز اکرمی افزود: منتظر بررسی و نظر نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور نسبت به پرونده منتخب مردم حوزه انتخابیه آشتیان، فراهان و تفرش در مجلس یازدهم هستیم که این کار زمان‌بر است و هر چه وزارت کشور و شورای نگهبان تصمیم بگیرند، بدان عمل خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: این نقص در پرونده، هیچ نقدی را برفعالیت و نظارت ستاد انتخابات استان وارد نمی‌کند، زیرا این ستاد تمامی سعی و تلاش خود را برای بررسی تائیدصلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس انجام داده و تمامی استعلامات لازم را از مراجع چهارگانه گرفته است.

وی ادامه داد: در صورت تایید شورای نگهبان و وزارت کشور مبنی بر جعلی بودن مدرک تحصیلی منتخب تفرش، آشتیان و فراهان،  امکان برگزاری دور دوم انتخابات در شهرستان های آشتیان، فراهان و تفرش وجود دارد ولی منوط به نظر نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور مبنی بر برگزاری دور دوم انتخابات است و این انتخابات دور دوم در پایان شهریور پس از بازگشایی مجلس به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: چنانچه وزارت کشور به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا به این نتیجه رسید که برگزاری دور دوم انتخابات مجلس امکان شیوع این بیماری را افزایش می‌دهد، دور دوم انتخابات با شرط اینکه شورای نگهبان بپذیرد برگزار نخواهد شد و به انتخابات میان دوره‌ای مجلس در سال ۱۴۰۰ موکول خواهد شد.

رئیس نظارت انتخابات مرکزی: ارسال گزارشات جهت بررسی و رسیدگی به شورای نکهبان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی پس از این خبر، همان شب در خبری که در رسانه‌های منتشر شد اظهار داشت: هنگام ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ناظرین هیئت نظارت استان بررسی‌های آنان برای تایید صلاحیت کاندیدا کاملا دقیق بوده است.

حجت‌الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی افزود: مدرک تحصیلی که از سوی منتخب مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس یازدهم که آن زمان کاندیدای شرکت در انتخابات مجلس بود به فرمانداری تفرش برای ثبت نام ارائه شد که مدرک کاملا  معتبر، دارای هولگرام و امضای معتبر از سوی وزارت علوم بوده و حتی هنگام اسکن هلگرام کپی مدرک، نرم‌افزار اصل بودن مدرک را تایید کرد.

وی ادامه داد: هفته گذشته از سوی امور دانش آموختگان وزارت علوم نامه‌ای به فرمانداری تفرش، مبنی برنامعتبر بودن مدرک تحصیلی منتخب مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس یازدهم از طریق نمابر ارسال شد که رونوشت این نامه به دفتر نماینده مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس دهم ارسال شده و به همین خاطر با توجه به اینکه  صحت انتخابات در استان مورد تایید قرار گرفته و مرجع رسیدگی به این موضوع شورای نگهبان کشور است، هیئت نظارت استان متن نامه فوق را به شورای نگهبان کشور جهت بررسی و رسیدگی گزارش کرده و قرار است شورای نگهبان کشور نظر نهایی را طی هفته های آتی اعلام کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: تا تائید و نظر نهایی شورای نگهبان نمی‌توان به صورت قطعی نامعتبر بودن مدرک تحصیلی منتخب مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس یازدهم را مطرح کرد و شورای نگهبان کشور قرار است مجدد مدرک تحصیلی، فرد مورد نظر به همراه نامه ارسالی که به ظاهر از سوی امور دانشجویی وزارت علوم به دفتر فرمانداری تفرش ارسال شده را مورد بررسی قرار دهد.

مبارک آبادی با تاکید بر اینکه صحت ارسال نامه فکس شده از سوی امور دانش آموختگان وزارت علوم به فرمانداری تفرش باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در نامه فوق تناقضاتی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت اینکه نا معتبر بودن مدرک تحصیلی منتخب مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس یازدهم از سوی مراجع مورد نظر مورد تایید قرار گیرد، اعتبارنامه وی توسط مجلس یازدهم تایید نخواهد شد و نماینده مردم شهرستان های آشتیان، تفرش و فراهان در انتخابات میان دوره‌ای همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد و ثبت نام، تایید و رد و رقابت بین کاندیدای انتخابات مجلس در حوزه آشتیان، تفرش و فراهان مجدد برگزار خواهد شد.

روز ششم اردیبهشت خبرهایی درباره مدرک تحصیلی “سینا کمالخانی” منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم منتشر می‌شود، دبیر ستاد انتخابات کشور در آن روز موضوع را تایید نمی‌کند، معاون سیاسی استاندار نیز از آن اظهار بی اطلاعی می‌کند، رئیس هیئت نظارت استان مرکزی اما از ارسال گزارشات به شورای نگهبان خبر داد…

کمالخانی: علت ابهام را نمی‌دانم

پس از این اخبار بود که صبح روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه “سینا کمالخانی” به این اخبار واکنش نشان داد و در گفت‌و‌گویی خبری اظهار داشت: جعلی بودن مدرک تحصیلی من صحت ندارد، هیئت نظارت استان ابهاماتی را وارد کرده ولی معاون سیاسی استان در گفتگویی این موضوع را رد کرده است.

وی درخصوص نظر شورای نگهبان دراین باره نیز گفت: مشکلی به مدرک تحصیلی من وارد نیست، حتی خودم هم نمی‌دانم علت این ابهام چیست، درحال نامه نگاری با شورای نگهبان هستم ولی تا جایی که مطلعم شوای نگهبان هم این ادعا را تایید نکرده است.

واکنش استانداری مرکزی نسبت به اخبار منتشر شده

نزدیکی ظهر همان روز استانداری مرکزی درباره موضوع مدرک تحصیلی کمالخانی بیانیه داد و اعلام کرد: تاکنون هیچگونه اطلاع‌رسانی از سوی وزارت کشور یا شورای نگهبان درخصوص جعلی بودن مدرک تحصیلی یکی از منتخبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این استانداری واصل نشده و مواردی که در رسانه ها منتشر شده است نظر شخصی و گمانه‌زنی رسانه‌هاست و هنوز اطلاعاتی دراین باره به دست ما نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان: استعلام صحت گزارشات از وزارت علوم

عصر یکشنبه هفتم اردیبهشت ماه سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گویی خبری از ارسال گزارش‌هایی درباره وضعیت مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب مردم تفرش، فراهان و آشتیان در مجلس یازدهم به این شورا خبر داد و اظهار داشت: گزارش‌هایی در این زمینه به دست ما رسیده و ما در حال بررسی این گزارش‌ها هستیم.

عباسعلی کدخدایی افزود: درباره صحت این گزارش‌ها درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم، از وزارت علوم استعلام کردیم و به محض اینکه نظر کارشناسی وزارت علوم را داشته باشیم، نسبت به ایشان(کمالخانی) در جلسات شورای نگهبان موضوع را مطرح می‌کنیم و نظر خودمان را اعلام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم درخواست جلسه حضوری با اعضای شورای نگهبان درباره اخباری پیرامون مدرک تحصیلی‌اش مطرح نکرده، براساس گزارش‌هایی که آمده، موضوع مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش را بررسی می‌کنیم و به محض اینکه به نتیجه روشنی برسیم، اعلام می‌کنیم.

کمالخانی: ابراز ابهام از سوی فرماندار تفرش بوده است

“کمالخانی” همان روز، هفتم اردیبهشت بار دیگر و این بار با خبرنگار تسنیم مصاحبه کرد و در واکنش به اخبار اخیر در رابطه با جعلی بودن مدرک وی اظهار داشت: در مصاحبه‌ای که منتشر شده، بنده گفته بودم فرماندار تفرش ابهاماتی در پرونده بنده ایجاد کرده و ارتباطی به هیئت نظارت استان و کشور نداشته است.

وی افزود: در مصاحبه‌ای که منتشر شده، بنده گفته بودم فرماندار تفرش ابهاماتی در پرونده بنده ایجاد کرده و ارتباطی به هیئت نظارت استان و کشور نداشته و این را تکذیب می‌کنم که هیئت نظارت استان و کشور را مقصر بدانم و صحبت بنده این نبوده است.

منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم عنوان کرد: صحت انتخابات توسط هیئت نظارت و هیئت اجرایی شهرستان، استان و کشور تایید و صادر شده است، این مباحثی را که در چند روز اخیر مطرح شده عده‌ای سعی می‌کنند با فشار و هجمه‌های  رسانه‌ای و شیطنت‌های سیاسی در روند تصمیم‌گیری هیئت نظارت و هیئت اجرایی تداخل ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: بنده با توجه به شناختی که از هیئت نظارت و هیئت اجرایی دارم و سابقه درخشانی که طی چندین سال مجموعه هیئت نظارت و اجرایی از خود نشان داده، مطمئنا تحت تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرند، این مباحث چیزی جز مسائل سیاسی نیست که رسانه‌ها را درگیر کرده‌اند قطعا اگر بحث فنی بود این حاشیه‌ها را شاهد نبودیم.

روز هفتم اردیبهشت کمالخانی ادعاها و خبرها را رد می‌کند، استانداری مرکزی دراین باره با صدور بیانیه واکنش نشان داد، سخنگوی شورای نگهبان هم از استعلام از وزارت علوم خبر داد، با این حال همان روز بار دیگر کمالخانی در مصاحبه‌ای مصاحبه اول خود را تکذیب و تصحیح می‌کند…

سخنگوی شورای نگهبان: عدم تایید مدرک تحصیلی کمالخانی از سوی وزارت علوم

پس از این و در روز دوشنبه هشتم اردیبهشت ماه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی درباره موضوعات مطرح شده درباره مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب حوزه تفرش در مجلس یازدهم، اظهار داشت: آنچه که ما در پرونده از ایشان داشتیم و بررسی کردیم، گواهی تحصیلی بود که مشکلی در ابتدای امر نداشت و در بررسی صلاحیت هم، چون هیچ مسئله‌ای در این زمینه نبود، موضوع مورد تایید واقع شد.

وی افزود: اما اخیرا با توجه به موضوعات مطرح شده، موضوع را جویا شده و یک نامه‌ای از یک موسسه در یکی از استان‌ها دریافت کردیم که طی این نامه، اعلام شده که از این فرد با چنین مشخصاتی که مدعی شده که در مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در این موسسه تحصیل کرده، سوابقی وجود ندارد و وی در این موسسه تحصیل نکرده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ما موضوع را از وزارت علوم به عنوان مرجع اعلام نظر در این باره جویا شدیم که وزارت علوم امروزطی نامه‌ای اعلام کرد که مدرک تحصیلی منتخب تفرش در مقطع کارشناسی ارشد از آن موسسه، فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی است و مدرک ایشان را تائید نکرد.

کدخدایی ادامه داد: ما با خود فرد (سینا کمالخانی) تماس گرفتیم، وی مدعی هستند که مدرک من معتبر است و ما درخواست کردیم که اگر اسناد دیگری دارند، ارائه دهند و ما این هفته موضوع را در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان مطرح کرده و تصمیم خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر شبهات مطرح شده درباره مدرک تحصیلی منتخب تفرش تائید شود، تکلیف چیست، بیان کرد: اگر مدرک تحصیلی وی مورد تایید قرار نگیرد، ما انتخابات را در تفرش ابطال کرده و انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهیم کرد.

روز هشتم اردیبهشت ماه سخنگوی شورای نگهبان ازعدم تایید مدرک تحصیلی “سینا کمالخانی” منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم از سوی وزارت علوم و تعیین تکلیف موضوع در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان خبر داد…

روز نهم اردیبهشت ماه رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در گفت‌و‌گوی خبری با تسنیم، با بیان اینکه منتظر اعلام نظرنهایی شورای نگهبان درباره مدرک تحصیلی “سینا کمالخانی” هستیم از ارجاع گزارشات واصله به شورای نگهبان خبر داد.

احمدرضا مبارک‌آبادی با اشاره به اخبار چند روز اخیر در خصوص جعلی بودن مدارک منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد انتشار اخباری مبنی برجعلی بودن مدارک منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم بودیم که البته به بررسی صحت و تکذیب این اخبار در حوزه استان نبوده بنابراین این اخبار به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال کردیم.

وی افزود: تاکنون نامه‌ای مبنی بر تائیدنشدن مدارک “کمالخانی” منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم به دست ما نرسیده، البته یک سری اخبار داشتیم که این اخبار برای تهران ارسال شده و از نظر ما خدشه‌ای به مدرک ایشان نیست، به هرحال یک سری ابهامات وجود دارد که براساس وظایف ذاتی محوله، این موارد در تهران در حال بررسی است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: سخنگوی شورای نگهبان اخیرا مصاحبه‌ای داشتند مبنی بر اینکه اخباری در خصوص مورد تایید نبودن مدارک “کمالخانی” منتخب مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس یازدهم به دست ما رسیده و یک سری ابهامات وجود دارد که درحال بررسی هستیم./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. باید این اقا دادگاهی بشه
    چه خرجی روی دست مملکت و بیت المال گذاشته
    هزینه انتخابات رو باید پرداخت کنه هیچ
    بابت بردن ابروی نظام و سیستم نظارتی هم باید زندانی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا