اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

کروناویروس هم مثل طاعون می‌رود اما…

خبرمهم: یک روانشناس و مشاور روانشناسی دانشگاه سمنان معتقد است که کروناویروس هم مثل بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر و از جمله طاعون و...روزی به آخر خط می‌رسد اما کروناویروس و همه‌گیری جهانی این بیماری نوپدید آثار و پیامدهایی از خود بر جای می‌گذارد که شهروندان دهکده جهانی و از جمله ایران ما، برای مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر پرویز صیادی در گفت‌وگو با ایسنا به شقوق مثت و منفی و واکاوی این پیامدها پرداخت اظهار کرد: باید برای دوران پساکرونایی از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

وی از آنچه ماندن آثار “سوگ ابراز نشده” می‌خواند به عنوان یکی از پیامدها و آثار سوء ناشی از بحران کروناویروس در کشورمان نام برد و افزود: واقعیت این است که بحران کرونا بالاخره روزی به پایان می‌رسد اما با توجه به شرایط مرگ کرونایی‌ها و عدم امکان سوگواری خانواده‌ها ، خطر ماندن عواقب سوگ ابراز نشده در بین جامعه و خانواده‌ها به طور جدی وجود دارد و باید برای تخلیه و جبران آن برنامه‌ریزی شود .

مشاوره ‌‏آنلاین بخش مشاوره دانشگاه سمنان از وجود برخی استرس‌های ناشی از شرایط کرونایی در جامعه به عنوان یکی دیگر از آثار ناشی از کرونا نام برد و خاطرنشان کرد: استرس‌های ناشی از شرایط کرونایی در جامعه وجود دارد که ممکن است جامعه در این شرایط امکان تخلیه آنها را نداشته باشد و همین استرس‌های تخلیه نشده روی جامعه و خصوصا  بر روی کودکان و روابط زناشویی اثرات زیادی می‌گذارد.

پیامدهایی که به دوران پساکرونایی هم کشیده می‌شوند

این روانشناس از ایجاد ترس نگرانی از “بیمار شدن”به عنوان یکی دیگر از پیامدهای احتمالی کرونا در دوران پساکرونایی نام برد و گفت: بی‌تردید دوران پس از کرونا با قبل از آن تفاوت‌های جدی دارد، ترس از بیمار شدن یکی از مخاطراتی است که احتمالا به دوران پساکرونایی هم کشیده شود و همواره با افراد جامعه همراه باشد.

این تحصیلکرده روانشناسی پیش‌بینی کرد: در دوران پساکرونایی ترس و اضطراب از بیمار شدن در سطح جامعه شایع شده و به عنوان یکی از اختلالات ناشی از کرونا برای مدت‌ها در بین افراد جامعه تداوم بیابد.

این مشاور روانشناسی دانشگاه سمنان با اشاره به قرنطینه افراد در شرایط کرونایی فعلی تصریح کرد: در دوران قرنطینه تحرک اکثر افراد و خانواده‌ها به شدت کم شده و این معضل محدود به بزرگسالان نیست بلکه کودکان و نوجوانان نیز که تا پیش از این تحرک زیادی داشتند و در محیط‌هایی مثل مدرسه، ورزشگاه‌ها و..به ورزش می‌پرداختند از تحرک‌ فیزیکی‌شان در دوران قرنطینه کاسته شده است.
وی از خطر چاقی و اضافه‌وزن به عنوان یکی از پیامدهای این سکون و کم‌تحرکی نام برد و افزود: هرچه از تحرک در جامعه‌ای کاسته شود شادابی و نشاط اجتماعی نیز در آن جامعه کمتر می‌شود.

دکتر صیادی با بیان اینکه نباید منظر دوران پساکرونایی باشیم و باید از هم‌اکنون برای پیامدهای دوره کروناویروس،برنامه‌ریزی کنیم، ادامه داد: به عنوان مثال برای همین کم‌تحرکی باید از هم‌اکنون با برنامه‌ریزی در سطح خانواده و جامعه از آثار سوء آن بکاهیم.

این کارشناس بر ضرورت افزایش تحرک در فضای خانه تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه ما در این بخش جدی گرفتن تحرک خانگی و استفاده از فضای خانه برای تحرک بیشتر و ورزش است.
وی بر ضرورت ارائه آموزش‌های عمومی به خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: با ارائه آموزش درست می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که آسیب شکل گرفتن “ترس از بیماری” در بین افراد جامعه به فرهنگ”خود مراقبتی” تبدیل شود.

حمایت اجتماعی از همدیگر با توسعه ارتباطات مجازی

این روانشناس بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در بعد آموزشی تاکید کرد و گفت: در این شرایط که ارتباطات اجتماعی به شدت کمتر شده ممکن است افراد اضطراب بیشتری داشته باشند از همین رو با شکل دادن ارتباطات مجازی افراد می‌توانند حمایت اجتماعی بیشتری از همدیگر داشته باشند. به خصوص در این شرایط که استفاده از فضای مجازی فراگیری بیشتری یافته و آموزش مدارس و دانشگاه‌ها و..همه در بستر آن اتفاق می‌افتد.

وی از کرونا ویروس به عنوان یک واقعیت در دنیای امروز ما نام برد و ادامه داد: کروناویروس در کنار آثار و پیامدهای سوءیی که داشته آثار و پیامدهای مثبتی نیز برای ما به همراه داشته لذا بحث در خصوص ابعاد مثبت این همه‌گیری ناگزیر، می‌تواند آثار مثبتی در پی داشته باشد.

این روانشناس بر برشمردن برخی از این پیامدهای مثبت اظهار کرد: یکی از پیامدهای مثبت کروناویروس کاستن از آلودگی هوا و تجربه دوباره هوای پاک در برخی از کلان‌شهرها و مناطق صنعتی است.

صیادی از کاهش قابل توجه مصرف سوخت و انرژی به عنوان پیامد مثبت دیگری نام برد که با شیوع کروناویروس محقق شده و اضافه کرد: یکی از دیگر از وجوه مثبت کروناویروس، کاهش قابل توجه تلفات جاده‌ای است به طوری که برای اولین‌بار میزان تلفات جاده‌ای کشور ما در نوروز امسال کاهش بسیار محسوسی داشت.

وی از استراحت افراد و خانواده‌ها و در کنار هم بودن آنها به عنوان بعد مثبت دیگری از آثار و ابعاد مثبت کروناویروس نام برد و افزود: گفته می‌شود که در ربع قرن گذشته، دنیا هیچگاه به این اندازه استراحت نداشته است.

احتمال کاهش مرگ و میرها در برخی از بخش‌ها

این دکترای روانشناسی به اظهارات برخی از کارشناسان حوزه پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از فعالان حوزه سلامت معتقدند که امسال مرگ و میرهای ما در برخی از بخش‌ها به شدت کاهش می‌یابد به عنوان مثال ما هر ساله در حوزه بیماری‌های عفونی مرگ و میرهای زیادی در ایران داریم که پیش‌بینی می‌شود به خاطر اصلاح رفتار جامعه، ارتقاء بهداشت فردی و اصلاح فرهنگ دست شستن و…مرگ و میرهای این بخش در مقایسه با سال‌های قبل به شدت کاهش بیابد.
وی تصریح کرد: شیوع بیماری‌های همه‌گیری مثل کروناویروس به هیچ عنوان پدیده مثبتی نیست اما واقعیت این است که این بیماری جدا از لطمه‌های اجتماعی، اقتصادی زیاد و داغدار کردن بسیاری از هموطنان و هم‌نوعان ما آثار و پیامدهای مثبتی نیز برای جامعه انسانی به همراه داشته است.

بعد از کروناویروس با یک سبک زندگی متفاوت از قبل روبرو خواهیم بود

این دکترای روانشناسی با بیان اینکه بعد از کروناویروس با یک سبک زندگی متفاوت از قبل روبرو خواهیم بود خاطرنشان کرد: در دوران پساکرونایی نگاه جامعه به بیماری مثل سرماخودگی همچون گذشته نخواهد بود و احتمالا اکثر مردم در دوران پس از کرونا برای بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی دیگر از “ماسک” استفاده کنند در حالی که تا پیش از این مرسوم نبوده و با شیوع کرونا این رفتار اصلاح و مردم با توجه به ارتقاء سطح آگاهی‌شان برای عدم انتقال ویروس از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در گذشته به عنوان مثال برای عطسه کردن آموزشی در کار نبود افزود: این در حالی است که امروز این نوع آموزش‌ها از سوی عموم مردم جدی گرفته خواهد شد و این مهم از آثار مثبت دیگر بحران کرونا و همه‌گیری جهانی آن است.

برای ارتقاء نشاط اجتماعی نباید منتظر پایان کروناویروس ماند

صیادی بر لزوم برنامه‌ریزی برای ارتقاء نشاط اجتماعی در دوران پساکرونایی تاکید و اضافه کرد: البته برای برنامه‌ریزی در این بخش نباید منتظر پایان کروناویروس ماند بلکه باید از هم‌اکنون شروع کنیم.

روانشناس آنلاین دانشگاه سمنان در دوران شیوع کروناویروس، از “قدرشناسی” به عنوان یک فاکتور مهم در نشاط اجتماعی نام برد و با اشاره به توجه جمعی به این مهم در دوران شیوع کروناویروس در جهان گفت: در اوایل شیوع این بیماری در برخی کشورهای درگیر با کرونا، بسیاری از مردم در یک ساعت خاص به عنوان مثال پشت پنجره می‌آمدند و برای کادر درمانی و آنها که برای بازیابی سلامت جامعه تلاش می‌کردند ، دست زده و آنها را تشویق و به تعبیری از آنها “قدرشناسی” می‌کردند.

دکتر صیادی با بیان اینکه با “قدرشناسی”، “رضایت درونی” ایجاد می‌شود افزود: این رضایت درونی بر هر دو طیف هم کادر پزشکی، پرستاران، پرسنل بیمارستان‌ها و نهادهایی همچون بسیج، شهرداری‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و همه آنها که برای سلامت مردم تلاش می‌کنند به‌وجود می‌آید و هم این رضایت درونی در بین مردم شکل می‌گیرد.
وی به برخی دیگر از وجوه مثبت این تلاش جمعی پرداخت و گفت: این که بدون آنکه ما اطلاع داشته باشیم، خیلی از افراد جامعه در قالب ارگان‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و…می‌آیند و محیط خیابان، کوچه، خانه و شهر و منطقه ما را تمیز و گندزدایی می‌کنند و می‌روند این احساس را در وجود ما به وجود می‌آورد که سلامتی ما برای دیگران مهم است و همین احساس رضایت و انبساطی در فرد بوجود می‌آورد که آثار مثبت فردی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

این روانشناس دانشگاه سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونایی و نقش حاکمیت و مردم در آن اظهار کرد: ما از منظر روانشناسی به این واقعیت نگاه می‌کنیم و از همین رو نمی‌توان یک خط‌کش گذاشت و وظیفه حاکمیت و مسوولان و وظایف مردم را از هم جدا کرد. به هر حال به نظر می‌رسد که برای برنامه‌ریزی درست در دوران پساکرونایی نیازمند یک نگرش و همراهی همگانی هستیم.

با تغییر رفتار می‌توان مانع یک سری زیان‌ها شد

وی با بیان اینکه باید کروناویروس را به عنوان یک حقیقت بپذیریم ادامه داد: این واقعیت بدیهی است که تهدیدها و فرصت‌هایی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه با تغییر رفتار ما می‌توان مانع یک سری زیان‌ها شد خاطرنشان کرد: در دوران پساکرونایی باید یک بسترسازی مناسب برای تخلیه انرژی جامعه فراهم شود و این وظیفه‌ای است که بیشتر متوجه مسوولان است.
مشاور روانشناسی دانشگاه سمنان با اشاره به شکل‌گیری یک سری حساسیت‌ها در رفتارهای فردی و اجتماعی اضافه کرد: حفظ برخی از این حساسیت‌ها امری ضروری است و نباید به گونه‌ای عمل شود که رفتن کروناویروس این حساسیت‌ها نیز به تدریج فراموش شود چرا که به هر حال کروناویروس نیز مانند همه بیماری‌های همه‌گیری مثل طاعون، سارس و…که در دوره‌هایی بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرد و پایان یافت، این بیماری نیز روزی به پایان خواهد رسید./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا