اجتماعیسلامت

کرونا علایم دل درد و تهوع هم دارد

خبرمهم: به‌گفته عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در روزهای اخیر علائم گوارشی در بیماران کرونایی بیشتر شده است، این بیماری با علائم گوارشی هم بروز پیدا می‌کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  کرونا، ویروسی است که به سلول‌های مخاطی در چشم، بینی و دهان متصل می‌شود و از طریق سلول‌های مسیر هوایی وارد بدن می‌شود، در داخل این سلول‌ها تولید و پخش شده و به سایر سلول‌ها هم نفوذ پیدا می‌کند.

ویروس زمان صحبت، سرفه و عطسه به صورت قطرات کوچک تنفسی در محیط پخش و روی سطوح می‌نشیند و از این طریق می‌تواند به سایر افراد منتقل شود، علایم آن سرفه، گلودرد و تنگی نفس است که گاهی این علائم شدید می‌شوند.

محمد امانی روز یکشنبه با اشاره به اینکه علائم گوارشی در ۳۰ درصد بیماران بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: بی اشتهایی از جمله علائمی است که در اغلب بیماران مشاهده می‌شود و همچنین برخی از بیماران با درد معده به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد که درگیری مخاط بینی و دهان با کرونا ویروس می‌تواند با کاهش بویایی و چشایی نیز همراه باشد. پاسخ ایمنی بدن به این ویروس می‌تواند علایم التهابی مانند تب، درد بدن، سردرد، خستگی، بیحالی و کاهش اشتها ایجاد کند.

علایم گوارشی در سیر بیماری دیده می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه علائم گوارشی هم در بیماران کرونایی مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این علائم در شروع یا در سیر بیماری دیده می‌شود.

وی ادامه داد: ویروس کرونا علاوه‌بر آسیب به ریه، می‌تواند از مسیر مخاط دهان و بینی، وارد مری، معده و روده شود. تئوری مطرح این است که ویروس وارد سلول روده هم شده و فرد بیمار را دچار علایمی مانند کاهش اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم می کند.

به‌گفته امانی، اگر فردی علائم تنفسی مانند تب ضعیف، سرفه، گلودرد و علایم گوارشی مانند تهوع و کاهش اشتها و اسهال و استفراغ داشته باشد، احتمالا به کرونا مبتلا شده است.

سوءتغذیه سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به فواید تغذیه مناسب در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: همانطوری که نگرانی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، سوءتغذیه و عدم استفاده از میوه و سبزی‌ها می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف و احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه میوه ضدکرونا نداریم، تاکید کرد: مصرف زیاد زنجبیل، لیمو ترش، سیر و انوع ویتامین‌ها از جمله ویتامین دی در پیشگیری یا درمان بیماری موثر نیست و توصیه علمی برای استفاده آنها هم وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: افراد سعی کنند روزانه مصرف سبزی و میوه داشته باشند چون این محصولات غذایی دارای آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

امانی گفت: حدود ۸۵ درصد مبتلایان یا علائم ندارند یا علائم‌شان ضعیف است و لازم نیست این افراد به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند، چون مراجعه مستقیم سبب انتقال بیماری به دیگران یا برعکس می‌شود؛ به عبارتی اگر کرونا نگرفته باشند، ممکن است با مراجعه به مراکز درمانی به بیماری مبتلا شود.

وی، بهترین اقدام را استراحت در منزل و رعایت اصول بهداشتی اعلام کرد و گفت: اگر دچار تب بالا، مداوم، سرفه‌های شدید، تنگی نفس شدید و اختلال سطح هوشیاری شدید شدند، به‌خصوص افراد مسن یا با سابقه بیماری‌های قبلی و کلیوی و دیابت، لازم است به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنند تا سطح اکسیژن خون بررسی، سپس اقدامات بعدی انجام شود./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا