اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسفناوریقممازندران

تشخیص زودهنگام آلزایمر با نشانگر عصبی جدید

خبرمهم: محققان چینی نشانگر عصبی جدیدی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر شناسایی کردند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، آلزایمر بیماری مزمن عصبی است که با زوال عقل پیش‌رونده مشخص می‌شود.تکنیک‌های تصویربرداری عصبی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می‌توانند به تشخیص آلزایمر کمک کنند.

ابزارهای دقیق داده محور باقابلیت شناسایی، طبقه‌بندی و توصیف ویژگی‌های عصبی آلزایمر نیز ابزارهای بالینی قدرتمندی در تشخیص آلزایمر هستند.

محققان موسسه اتوماسیون آکادمی علوم چین و دیگر همکاران این تحقیق دریافتند که ویژگی‌های رادیومیک هیپوکامپ می‌تواند یک نشانگر شخصی امیدوارکننده برای شناسایی زودهنگام آلزایمر باشد.

هیپوکامپ، مرکز سیستم لیمبیک در حافظه است و در پردازش و بازیابی دو نوع حافظه آشکارکننده و ارتباطات فضایی در انسان و حیوانات نقش دارد. با توجه به عملکرد هیپوکامپ در فعالیت‌های شناختی و هیجانی تحقیقات وسیعی در رابطه با هیپوکامپ ارائه شده و ارتباط آن با بیماری‌های رایج عصبی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان پیشنهاد کردند که نشانگر رادیومیک هیپوکامپ جدید یکی از نشانگرهای مناسب برای شناسایی زودهنگام آلزایمر است که نتایج آن با استفاده از اطلاعات تصویربرداری عصبی بیش از ۱۹۰۰ فرد تایید شده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ویژگی‌های رادیومیک هیپوکامپ با ویژگی‌های بالینی و تغییر در توانایی شناخت مرتبط است.

پیگیری طولانی‌مدت اطلاعات برخی بیمارستان‌ها در این زمینه نشان داد که می‌توان از نشانگرها برای ردیابی پیشرفت بیماری در افراد پرخطر استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Science Bulletin منتشرشده‌است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا