اجتماعیسلامتفرهنگی

وقتی که کرونا دانشجویان را خانه نشین می‌کند

خبرمهم: هنوز چند روزی از برگزاری کلاس‌های دانشگاه در ترم جدید شروع نشده و حتی تعدادی از دانشجویان هم به دانشگاه نیامده بودند که خبر حضور کرونا ویروس در ایران بتدریج بر روی زبان‌ها افتاد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، از همان ابتدا و با شنیدن حکایات شیوع کرونا ویروس در کشور ترس در دل بسیاری از دانشجویان جا خوش کرد و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تعطیلی دانشگاه ها شروع شد.

خوابگاه تعدادی از دانشجویان در ترم جدید هنوز فراهم نشده بود و یکسری از دانشجویان هم در حال برنامه‌ریزی برای تغییر رشته و یا حذف تعدادی از واحدهای خود بودند اما حضور کرونا همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد.

چندی پیش بود که بحث‌ها بین دانشجویان داغ شد و یکسری از دانشجویان اصرار بر نرفتن سر کلاس‌ را داشتند و تعدادی نیز که در ارتباط با اساتید بودند از برقراری کلاس درس و آزمایشگاه‌ها می‌گفتند. زمان زیادی از این جدل نگذشت که خبر تعطیلی دانشگاه‌ در فضای مجازی و سپس در خبرگزاری‌های داخلی منتشر و خیال همه‌ی دانشجویان راحت شد.

یک روز پس از تعطیلی دانشگاه، بدون اطلاع قبلی مسئولین خوابگاه به دانشجویان چند ساعت فرصت دادند تا خوابگاه‌ها را ترک کنند. این تعطیلی بدون اطلاع قبلی موجب نگرانی دانشجویان غیربومی دانشگاه کردستان شد و موجی از گرانی بلیط وسایل نقلیه عمومی را نیز به همراه داشت.

مسئولین دانشگاه هدف اصلی تعطیلی دانشگاه کردستان را تعطیلی خوابگاه‌ها عنوان کردند زیرا بیش از چند هزار نفر در خوابگاه های این دانشگاه ساکن هستند.

در هفته‌ی دوم تعطیلات مسئولان دانشگاه کردستان همانند سایر دانشگاه‌های کشور اقدام به برگزاری تعداد محدودی از کلاس‌های درسی تئوری به صورت مجازی کرد. رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان در اواسط اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که بعید است هفته‌های آینده دانشگاه دایر باشد و تمام بسترهای لازم برای برگزاری مجازی کلاس‌ها نیز فراهم است.

این خبر حدس و گمانه‌زنی را درخصوص چگونگی برگزاری کلاس‌های مجازی، کیفیت و نحوه برگزاری امتحانات پیش آورد و تعدادی از دانشجویان نیز از نبود اینترنت با سرعت کافی برای برگزای آنلاین کلاس‌ها و هزینه زیاد خرید ترافیک اینترنت انتقاد کردند و این درحالی است که مسئولان دانشگاهی از تلاش‌ها برای تخصیص اینترنت رایگان برای دانشجویان خبر دادند که تاکنون مگابایتی از این اینترنت دانشجویی در اختیار دانشجویان قرار نگرفته است.

حوریا یکی از دانشجویانی است که از ابتدا در کلاس‌های مجازی شرکت کرده است. وی می‌گوید که به دلیل کیفیت نامطلوب کلاس‌های مجازی رغبتی برای شرکت در آن ندارد.

حوریا ادامه داد که در قسمت‌های مهمی از تدریس استاد صدا قطع می‌شود و یا مجال ایراد سوال وجود ندارد و درصورت ایراد سوال اساتید مثل سابق به سوالات پاسخ نمی‌دهند.

سعید یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان است که در یکی از روستاهای استان زندگی می‌کند. وی می‌گوید که پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا به روستای خود بازگشتیم و اکنون نیز اینترنت برای شرکت در کلاس‌های مجازی در اختیار ندارم که این موجب نگرانی شده است.

سعید ادامه داد که برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی موجب می‌شود حق تعدادی از دانشجویان که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و یا بودجه کافی برای خرید اینترنت با حجم مناسب ندارند ضایع شود.

جلال خورشید، استاد گروه باغبانی دانشگاه کردستان برگزاری حضوری کلاس‌ها را بهترین شیوه آموزش می‌داند و می‌گوید در بسیاری از مناطق اینترنت ضعیف است و دانشجویان امکان حضور در کلاس‌های مجازی را ندارند.

وی عنوان می‌کند که با توجه به شرایط کنونی کشور، استفاده از ظرفیت کلاس‌های مجازی تنها راه ممکن است اما امکان برگزاری بسیاری از کلاس‌ها به صورت مجازی وجود ندارد.

حامد قادرزاده، استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان با اشاره به برگزاری آنلاین کلاس‌های دانشگاه کردستان از اسفند ماه سال گذشته می‌گوید که عدم وجود موبایل هوشمند، لب تاب و تبلت برای تعدادی از دانشجویان، عدم آشنایی دانشجویان با سیستم آموزش مجازی، عدم آشنایی بیشتر اساتید با سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه از جمله معایب سیستم آموزش مجازی است.

وی می‌افزاید که عدم تهیه محتوای آموزشی به دلیل غیرمترقبه بودن شیوع کرونا یکی دیگر از معایب سیستم آموزش مجازی است هرچند که اصلی‌ترین آن عدم وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به ویژه در مناطق روستایی استان کردستان است.

این استاد گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان مزایای این طرح را نیز برشمرد، وی معتقد است که دانشگاه کردستان به دلیل آماده کردن سیستم آموزش مجازی و افزایش ظرفیت سایت دانشگاه، وجود اساتید و نیروهای علمی و آشنایی و سازگاری سریع اساتید با فضای مجازی ازجمله نقاط قوت برگزاری مجازی کلاس‌های درس دانشگاه است.

نظام آموزشی کشور برای اولین بار در چنین شرایطی قرار می‌گیرد و طبیعی است که برای برگزاری کلاس‌های مجازی مشکلاتی برای اساتید و دانشجو پیش آید البته شناسایی و رفع مشکلات کار چندان سختی نیست.

روز گذشته وزارت ارتباطات اعلام کرد که تمامی وب سایت‌های معرفی شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای امور دانشگاهی مشمول ترافیک رایگان می‌شوند اما باید توجه داشت که مشکل اصلی در استان محرومی همچون کردستان نبود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب است زیرا تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه کردستان در روستاها سکونت دارند.

بسیاری از روستاهای استان از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند و یا در صورت وجود اینترنت، سرعت مناسبی برای برگزاری کلاس‌های مجازی دانشجویان ندارند و طبق اعلام مسئولان دانشگاه کردستان کسانی که نمی‌توانند در کلاس‌های مجازی شرکت کنند تنها، گزینه‌ی حذف ترم پیش روی آن‌هاست.

مسئولان دانشگاهی و استانی باید به عنوان مطالبه‌ای ضرورت توسعه اینترنت پرسرعت برای استفاده کلیه دانشجویان دانشگاه‌های استان کردستان را به گوش مسئولان کشوری برسانند تا عدالت آموزشی برای تعداد بیشتری از دانشجویان در این شرایط قرنطینه به وجود آید و همه دانشجویان بتوانند از ظرفیت‌ کلاس‌های مجازی دانشگاه بهره‌گیرند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا