اجتماعیاقتصادیسلامت

چهار گزینه مالی دولت در عبور از کرونا

خبرمهم: با شیوع ویروس کرونا، در کنار دغدغه‌های سلامتی مردم که منجر به برنامه ریزی‌های گسترده از سوی دولت شده، نحوه مواجهه با تبعات اقتصادی این ویروس نیز به سوالی مهم بدل شده است، سوالی که به نظر می‌رسد هریک از دولت‌ها روشی جداگانه برای برخورد با آن دارند.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  از در طول هفته‌های گذشته ویروس کرونا به بسیاری از کشورهای دنیا راه یافته و با توجه به قرنطینه یا محدودیت‌های اجباری آمد و شد، بسیاری از شغل‌ها یا تعطیل شده‌اند یا عملا امکان فعالیت ندارند و از این رو دولت‌ها به منظور حمایت از اقشار کم درآمد و جلوگیری از موج شدید بیکاری سیاست‌های حمایتی اقتصادی در نظر گرفته‌اند که از ایالات متحده آمریکا و انگلیس گرفته تا ایران در دستور کار اجرا قرار دارند.

هرچند دولت ایران نخستین تسهیلات اقتصادی خود را پیش از پایان سال ۱۳۹۸ و در چارچوب برخی تسهیلات دولتی مانند امکان تعویق در پرداخت تسهیلات بانکی، تامین اجتماعی یا مالیات کلید زد اما در روزهای گذشته نیز صحبت‌ها درباره بسته اقتصادی جدید برای اعطا به خانوارها و مشاغل آسیب دیده ادامه داشته است.

روز گذشته اتاق بازرگانی تهران در بسته‌ای پیشنهادی، از دولت خواست از سویی به بنگاه‌های اقتصادی و از سوی دیگر به خانوارهای آسیب دیده، کمک مالی کند. موضوعی که هرچند اجرای آن لازم و مهم به نظر می‌رسد اما این سوال را به وجود می‌آورد که در شرایط سخت اقتصادی، منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه چگونه تامین خواهد شد؟ موضوعی که عضو اتاق بازرگانی تهران پاسخ‌هایی را درباره آن ارائه می‌کند.

عباس آرگون در گفت و گو با ایسنا،   با اشاره به پیشنهادات اتاق بازرگانی برای مشکلات اقتصادی بلند مدت ناشی از کرونا اظهار کرد: مهم‌ترین نکته در اجرای این پیشنهادات و راهکارها تامین منابع مالی آن‌هاست. وضعیت بین‌المللی علاوه بر تحریم‌ها حاکی از آن است که ایران امکان فروش نفت با قیمت پیش‌بینی شده در بودجه را برای سال جاری ندارد و صادرات ما نیز کاهش یافته ‌است. از سوی دیگر تعطیلی بنگاه‌ها و کساد فعالیت‌های اقتصادی امکان وصول مالیات در نظر گرفته شده در بودجه را برای دولت ندارد. بنابراین نه تنها درآمدهای نفتی بلکه درآمدهای غیر نفتی دولت هم کاهش یافته ‌است.

به گفته وی، آنچه که در شرایط فعلی اهمیت دارد این است که باید مراقبت شود برای مثال بانک مرکزی از چاپ پول جلوگیری کند تا از تورم سنگینی که از پیامدهای آن است، جلوگیری شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه ایران در خصوص محل تامین منابع مورد نیاز دولت برای اجرای طرح پیشنهادی اتاق بازرگانی بیان کرد: دولت باید تمرکز خود را بر فروش اوراق مشارکت بگذارد، همچنین از نهادهایی مثل بنیاد مستضفعان، آستان قدس و ستاد اجرایی امام(ره) کمک مالی دریافت کند. همچنین دولت می‌تواند به فروش دارایی‌های خود از طریق بازار سرمایه که در وضعیت مناسبی به سر می‌برد، بپردازد. استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و کمک‌های بین‌المللی دیگر گزینه ممکن پیش‌روی دولت خواهد بود.

آرگون معتقد است در شرایط فعلی حفظ آمار اشتغال کشور اهمیت فراوانی دارد و اگر بناست در چارچوب شعار سال یعنی جهش تولید حرکت شود، باید حمایت از مردم و فعالان اقتصادی در دستور کار باقی بماند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا