اجتماعیاستانیتهران

کرونایی‌ترین نقاط تهران کدام مناطق هستند؟

خبرمهم: رئیس مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه بیشترین مراجعان مبتلا به کرونا از محله‌های تهرانپارس، صادقیه و سعادت آباد هستند، گفت: بهترین روش قطع زنجیره این بیماری ماندن در خانه است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، پیام طبرسی، رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری درباره مناطق پرخطر و کرونایی ترین مناطق تهران، توضیح داد: با توجه به سامانه‌ای که وزارت بهداشت برای بررسی پراکندگی بیماران و مراجعان طراحی کرده است، تمامی اطلاعات مراجعان ثبت و بررسی می شود.

وی ادامه داد: از طریق این سامانه به راحتی می‌توان آدرس محلات مبتلایان شناسایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه حدس زدن پرخطرترین مناطق تهران به لحاظ شیوع کرونا کار دشواری نیست، خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ای از شهر  تهران که تراکم جمعیت و تردد بیشتری وجود داشته باشد، بدیهی است که شیوع این ویروس بیشتر خواهد شد.

وی گفت: به طور مثال در بازار بزرگ تهران در روزهایی که شیوع کرونا به اوج خود رسیده است، متاسفانه شاهد تراکم و جمعیت عجیبی از مردم هستیم. بدیهی است امروز در این بحران که تمام دنیا با آن درگیر است اصلا زمان مناسبی برای خرید نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه  ضمن انتقاد از ترددهای غیر ضروری مردم به بهانه خرید شب عید اظهار کرد: هر چقدر هم که مردم در محیط های شلوغ بهداشت را رعایت کنند باز هم احتمال شیوع ویروس کرونا بسیار بسیار بالاست.

از عقل  به دور است که خود و عزیزانمان را در معرض  خطر قرار دهیم

به گفته این استاد دانشگاه ویروس به راحتی توسط یک عطسه و سرفه از طریق چشم، دهان و بینی  خصوصا در محیط های شلوغ  وارد بدن می شود.

طبرسی فلسفه تاکید “در منزل ماندن ” در روزهای واپسین سال را جدی بودن ویروس کروید ۱۹ عنوان کرد و گفت: از عقل و منطق به دور است که بدون دلایل بی منطق و واهی خود و عزیزانمان را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: در مناطق پرتردد احتمال ۱۰۰ درصدی انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

طبرسی با بیان اینکه بیشترین مراجعان مبتلابه ویروس کوید ۱۹ از محله‌های تهرانپارس، صادقیه و سعادت آباد هستند، خاطرنشان کرد: این آمار نشانگر این است که تجمع زیاد شهروندان به دلیل وجود مراکز خرید و ترددهای غیرضروری، در این مناطق بیش تر از سایر نقاط شهر تهران است.

مبتلایان بی علامت و کم علامت کانون خطر هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری خطاب به مسوولان توصیه کرد: بسیاری از مردم این  بحران جدی تلقی نمی‌کنند و با رفتارهای خود جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازند و در ادامه فشار زیادی را به سیستم درمان وارد می‌کنند، به مسؤولان توصیه می‌کنم ضمن اعمال قوانین سخت گیرانه تر تدابیری اتخاذ کنند تا مراکز خرید غیر ضروری تعطیل و تردد ها محدود شود.

وی گفت: بیماری کوید ۱۹ بیماری اپیدمیک است؛ به این معنی که تعدادی از افراد مبتلا هستند و چون علامتی از ابتلا ندارند یا علائم خفیف دارند خود را سالم می‌دانند؛ در صورتی که همین افراد کم علامت و یا بی علامت کانون خطر هستند و بیماری را به سایرین انتقال می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه در تمام اپیدمی‌ها بیشترین مبتلایان بی علامت و یا کم علامت جمعیتی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر را درگیر کرده اند، گفت: طبق شواهد و تحقیقات اولین فردی که در ووهان چین به کرونا مبتلا شد چیزی حدود ۵۰۰۰ نفر را به این ویروس آلوده کرد. این موضوع نشان از حجم بالایی انتشار این بیماری دارد.

طبق تحقیقات؛ آمار مرگ و میر کوید ۱۹ به ۵ درصد رسید

وی تاکید کرد: طبق مطالعات محققان سراسر دنیا آمار مرگ ومیر این ویروس که پیش از این محققان چینی ۲ درصد می‌دانستند امروز در دنیا به ۴ تا ۵ درصد رسیده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه در روزهای اخیر طبق آمار رسمی وزارت بهداشت مرگ و میر ناشی از کرونا بسیار بالاست، از بی توجهی مردم، شوخی گرفتن این بیماری، خریدهای شب عید و تلاش برای مسافرت انتقاد کرد.

طبرسی گفت: اطلاعات و امار بیمارستان‌های شمال کشور به طور روزانه در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، این بیمارستانها به هیچ عنوان گنجایش پذیرش بیماران را ندارد و بیماری کرونا به شدت در شمال کشور فعال است.

در روزهای کرونایی، سفر به جز انتشار بیماری آورده‌ای ندارد

به گفته این استاد دانشگاه: سفرهای مردم در تعطیلات نوروزی جز این که موجب انتشار بیشتر بیماری در سطح کشور، افزایش مرگ و میر و تحمیل فشار بیشتر به سیستم درمان و بهداشت شود، هیچ آورده دیگری ندارد.

وی با اشاره به اینکه قریب به یک ماه است که مردم و سیستم بهداشت و درمان درگیر اپیدمی  ویروس کرونا هستند، افزود: بهترین روش قطع زنجیره این بیماری را ماندن در خانه دانست.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در باره اینکه مردم بر این باورند که از حجم بیماری کاسته شده، توضیح داد: مردم باید یا به آمارها اعتماد کنند یا آن را کتمان کنند. پیش از این حواشی ایجاد شده بود که وزارت بهداشت آمار واقعی را ارائه نمی‌دهد و امروز که که آمار مبتلایان به رقمی بالای ۱۵۰۰ رسیده باز عده‌ای مطالب دیگری را منتشر می‌کنند.

طبرسی گفت: به هیچ عنوان حجم مبتلایان روند نزولی ندارد و مطمئن هستم اگر مردم همچنان توصیه‌ها را جدی نگیرند، این آمار روز به روز بیشتر هم  خواهد شد.

وظیفه بخشی از قطع زنجیره کرونا به عهده مردم است

وی با ذکر این مطلب که اگر در روزهای آینده رفتارهای مردم تغییر نکند صد در صد حجم مبتلایان و تلفات بیشتر خواهد شد، هشدار داد: هیچ کسی بهتر از خودمان نمی‌تواند به ما کمک کند. مردم نباید صرفا خواسته‌های  خود از دولت و سیستم بهداشت مطالبه کنند بلکه وظیفه بخشی از قطع این زنجیره به عهده فرد فرد مردم جامعه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای غیرضروری را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد، یادآور شد: این موضوع که اعلام می‌شود ۸۰ درصد بیماران بدون علامت هستند یا به راحتی این بیماری را پشت سر می‌گذرانند واقعی است ولی در عین حال توجه داشته باشید که ۲۰ درصد هم علائم خطرناک دارند و از مجموع بیمارانی که در ICU بستری می‌شوند فقط ۵۰ درصد شانس زنده ماندن دارند.

طبرسی خاطرنشان کرد: اگر مردم نسخه کلیدی و آسان در منزل بمانید را رعایت کنند، مطمئنا تا دو هفته دیگر خبرهای خوشی به گوشمان خواهد رسید، در غیر این صورت با تلفاتی زیاد و غیر قابل شمارش از این اپیدمی خارج می‌شویم./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا