اجتماعیسلامت

چگونه برای مقابله با کرونا به ذهن آرامش دهیم؟

خبرمهم: در پی انتشار کرونا ویروس در کشور چین و قبل از ورودش به ایران هفته‌ها مردم ایران استرس ورود این بیماری را در کشور داشتند، اخبار کرونا به صورت مستمر همراه با جزئیات مربوط به تعداد مبتلایان و فوت شدگان از طریق رسانه‌های جمعی دنبال می‌کردند و نگرانی از شیوع این بیماری که درمانی نداشت، بر ذهن‌ها حک شده بود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، ویروس کرونا از لحاظ روان شناختی، بحران به وجود آورده و واضح است که پیش از شایع شدن یک بیماری یا رخداد در سطح جامعه این اضطراب ناشی از خود بیماری مردم را دچار وضعیت نابسامان کند و بسیار مهم است که در شرایط بحرانی بتوانیم سلامت روان خود را مدیریت کنیم.

راهکارهایی مناسب برای ریلکس کردن و دادن آرامش به روح و جسم ما برای دوری از استرس ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد که می‌تواند بدن را در حالت ریلکس قرار داده تا کمک کننده ذهن و روحمان از افکار بد شود.

برای راحت‌تر سپری کردن این دوران چه باید کرد؟

یک مربی یوگا گفت: انجام تنفس افکار و ذهن شلوغ که همیشه از این شاخه و به آن شاخه می‌پرد، مستقیما ما را به لحظه حال می‌کشاند.

رویا جعفریان با اشاره به اینکه اضطراب و استرس در این روزهای کرونایی چندین برابر شده است، اظهار کرد: “آرامش‌تان را حفظ کنید” مهمترین مسئله‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود اما متاسفانه بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه این کار را انجام دهند و گاهی اوقات هم با وارد کردن اضطراب و استرس باعث سلب آرامش اطرافیان نیز می‌شوند.

وی تصریح کرد: هرچند به واسطه اتفاقی که در کشور رخ داده ما در شرایط خاص و بحرانی به سر می‌بریم اما باید یادمان باشد با آه و ناله و گریه و زاری تاکنون مشکلی حل نشده است بنابراین با مدیریت بحران باید آرامش خود را حفظ و دیگران را نیز به آن دعوت کنیم.

این مربی یوگا ضمن آرزوی شادی برای همه مردم ایران خاطرنشان کرد: این روزها از رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و همچنین فضای مجازی و اینستاگرام و تلگرام راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به وفور اطلاع رسانی شده و مطمئنا با رعایت اصولی همه می‌توانند خیلی راحت از این بحران عبور و به روال عادی و زیبای زندگی خود برگردند.

جعفریان با بیان اینکه یوگا به ورزشی که آرامش می‌دهد، شناخته شده است، افزود: تکنیک‌های تنفسی خیلی خوب، زیبا و بسیار مهم در یوگا وجود دارد که در واقع هوای راکد موجود در ریه را تخلیه و به جایش هوا و اکسیژن تازه را وارد ریه می‌کند.

وی تنفس را شاه بدن دانست و گفت: انسان بدون خوردن غذا و آب می‌تواند چند روز زنده بماند اما بدون تنفس چند دقیقه هم مسیر نیست به همین جهت به تنفس، شاه بدن گفته می‌شود و اگر انسان بتواند به نفس کشیدن خود توجه کند، در واقع توانسته افکار خود را کنترل خواهد کرد.

این مربی یوگا ادامه داد: نگاه کردن به دم و بازدم در هر لحظه که به صورت طبیعی و غیر ارادی در بدن اتفاق می‌افتد در واقع ساده‌ترین و پایه تمام تمرین‌های مدیتیشن است.

جعفریان در پاسخ چگونه کسی که تجربه‌ای از یوگا و مدیتیشن ندارد، می‌تواند این تمرین خیلی ساده را انجام دهد، اظهار کرد: اول یه بازدم عمیق کنیم تا تمام هوا را از ریه‌ها خارج و بعد یک دم خیلی عمیق و آرام بدون صدا بگیریم و دوباره بازدم را یک مقدار عمیق‌تر و طولانی‌تر انجام داده و بگذاریم هوای راکد از ریه‌ها آرام آرام خارج شود، این کار را می‌توان در ۱۰ الی ۲۰ بار یا در نوبت‌های صبح، ظهر و شب به صورت ۱۰ تایی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه انجام هر دم سرحالی و نشاط و بازدم خروج تمامی اضطراب‌ها و استرس‌ها از بدن را به همراه دارد، بیان کرد:  دامن زدن به افکار منفی در ذهن تبدیل به یک واکنش فیزیکی در بدن می‌شود که دردهایی را در نقاط مختلف بدن با خود به همراه دارد.

این مربی یوگا ادامه داد: دم و بازدم حتما باید از راه بینی و بدون هیچ فشاری و به صورت آرام و عمیق و شکمی و بدون کنترل باید انجام شود.

جعفریان خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد از مردم تنفس‌ها را درست انجام نمی‌دهند که با راکد ماندن هوای آن منطقه باعث بروز بسیاری از بیماری‌های ریه و مشکلات تنفسی در خود می‌شوند که با انجام صحیح تنفس علاوه بر پاکسازی ریه‌ها انرژی و آرامش بیشتری را با دم و بازدم عمیق وارد بدنمان خواهیم کرد.

وی گفت: معمولا همه ما شنیدیم که “در لحظه زندگی کنید” و این بدان معنی است اگر مثلا در حال خوردن غذا هستیم، تمام حواس را به مزه آن غذا معطوف کنیم و یا اگر در حال صحبت با فرزندمان هستیم تمام آگاهی را به شنیدن صدایش دهیم و یا اگر در حال تماشای فیلم هستیم تمام حواسمان به آن فیلم باشد، با انجام چنین کارهای به ظاهر خیلی کوچک می‌توان در لحظه زندگی کرد و ذهن خود را درگیر اخبار بد و اتفاق‌های گذشته و آینده نکرد.

این مربی یوگا با تاکید بر اینکه اینقدر اخبار بد را دنبال نکنید، افزود: مهمتر از دنبال نکردن اخبار بد و ناگوار پخش نکردن آن است و یاد بگیریم به همدیگر حال خوب بدهیم که خیلی بهتر است.

جعفریان یادآور شد: مسئله مهمتر اینکه خانواده‌ها جلوی فرزندان از خبرهای تلخ و ناگوار صحبت نکنند چراکه باعث اثرات منفی برروی ذهنشان می‌شود.

وی افزود: لطفا همه آگاه باشیم تا اینکه بتوانیم بر پایه یک خرد و آگاهی جمعی این بحران را پشت سر بگذاریم.

این مربی یوگا با اشاره به اینکه همیشه همه ما از انجام ندادن کارهای مورد علاقه خود به دلیل کمبود وقت شکایت داشتیم، گفت: اکنون در این دوران که اوقات بیکاری ما بیشتر شده می‌توانیم به کارهای مورد علاقه مانند نقاشی کردن، آشپزی، کتاب خواندن، کارهای هنری بپردازیم و از همه مهمتر وقت بیشتری برای فرزندانمان بگذاریم چراکه بازی کردن با بچه‌ها باعث انرژی مضاعف شود.

جعفریان یادآور شد: سعی کنیم تا همیشه سرچشمه و منبع آرامش به دیگران باشیم که در درجه اول باعث حال خوب خودمان و بعد اطرافیان می‌شود. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا