اجتماعیفرهنگی

ماجرای «کوپن سفر» بعد از بحران کرونا چیست؟

خبرمهم: معاون گردشگری گفت: با این پیش‌بینی که فرصت سفر در نوروز به دنبال شیوع ویروس کرونا از بین می‌رود، طرح تعطیلات یا فرصت مرخصی برای سفر کارمندان دولت و مردم در حال پیگیری است تا پس از فروکش کردن تب این ویروس در کشور، اجرا شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، وزیر بهداشت که سفر در وضع موجود را «خطرناک» توصیف کرده است، گفته رفت و آمدها در ورودی و خروجی شهرها کنترل و موارد مشکوک به ویروس کرونا تا ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. به پیش‌بینی سعید نمکی، این وضعیت در تعطیلات نوروز ادامه دارد. تا الان نیز استانداران مازندران، گیلان، خراسای رضوی، سمنان، یزد، اصفهان و همدان از مردم خواسته‌اند در تعطیلات پیش رو به این استان‌ها سفر نکنند. وزیر بهداشت هم قول داد که بعد از تمام شدن بحران کرونا، کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود تا سفر بروند.

ولی تیموری – معاون گردشگری و رئیس کمیته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در اماکن گردشگری و ورزشی – در ششمین جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا گزارشی از وضعیت سفر در کشور و خسارات وارد شده به صنعت گردشگری ارائه شد، پیش بینی این است که فرصت سفر در تعطیلات نوروز که پرسفرترین فصل در کشورمان است، از بین برود. پیشنهادی مطرح شد که بعد از فروکش کردن تب این ویروس در کشور، دولت برای کارکنان و مردم فرصت مرخصی و یا تعطیلات فراهم آورد و تا مردم سفر بروند. با این اقدام هم به فعلان گردشگری که خسارات سنگینی را در بحران کرونا متحمل شده اند، کمک خواهد شد و هم بعد از تحمل این همه استرس، نشاط به جامعه برمی گردد.

وی افزود: کلیت این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفته و وزیر بهداشت نیز با عنوان «کوپن سفر» آن را رسانه ای کرد و قول مساعد داد در دولت نیز پیگیر تصویب آن شود تا بعد از پایان این بحران، فرصتی برای سفرهای از دست رفته مردم فراهم شود. این ایده هنوز پخته نشده اما تا زمانی که از این بحران عبور کنیم، طرح کامل را به نتیجه می‌رسانیم.

هتل‌هایی که نقاهتگاه کرونا می‌شوند

معاون گردشگری درباره استفاده از فضای هتل های برای گذراندن دوران نقاهت درمان شدنگان ویروس کرونا با توجه به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر این که «بیماران پس از ترخیص از بیمارستان در محلی دیگر غیر از خانه باید نگهداری شوند و یکی از این فضاهای بینابینی هتل و فضاهای گردشگری است که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد که بر همین اساس اقدام به پیش خرید خدمت از بخش گردشگری به عنوان پشتوانه مراکز درمانی می‌کنیم»، توضیح داد: این ایده با هدف کمک به فعالان گردشگری مطرح شده است. وزارت بهداشت پس از آن که در جریان مشکلات مالی تاسیسات گردشگری قرار گرفت، اعلام آمادگی کرد با فضاهایی مثل هتل ها قرارداد ببندند تا از امکانات آن ها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه، استفاده کنند. این بیماران بعد از ترخیص نباید بلافاصله به خانه برگردند و نیاز به فضاهای بینابینی برای گذراندن دوران نقاهت دارند.

تیموری افزود: اجرای این طرح به آمادگی هتل ها بستگی دارد. هیچ اجباری نیست، طرح کاملا داوطلبانه است. قرار شده ما به هتلداران و سایر تاسیاست گردشگری این موضوع را اطلاع رسانی کنیم. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده برای این کار هزینه می کند، با هتل ها قرارداد می بندد و تمام اقدامات مراقبتی و بهداشتی، حتی ضدعفونی هتل ها را خودش انجام می دهد.

معاون گردشگری به بسته حمایتی دولت در بخش مالیات، وام های بانکی و بیمه های کارفرمایی برای صنعت گردشگری در بحران کرونا، اشاره کرد و افزود: طرح دیگری با عنوان صندوق حمایت از گردشگری مطرح شده تا با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شود و در مواقع بحرانی مشابه حالا، از محل اعتبار آن، تسهیلاتی با نرخ سود پایین به بخش خصوصی تخصیص یابد.

او درباره تامین اعتبار و سرمایه این صندوق حمایتی توضیح داد: دفاتر خدمات مسافرتی تضمین نامه هایی را به ارزش ۵۰ میلیون تومان نزد بانک ها قرار می دهند که محل نگهداری آن ها متمرکز نیست. می توان با تشکیل این صندوق، تضمین نامه های حسن انجام کار را تجمیع کرد و یا دیگر منابع مالی پراکنده را به سمت صندوق هدایت کرد. تلاش می شود این صندوق با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی راه اندازی شود.

تیموری گفت: طرح اولیه صندوق حمایت از گردشگری در دفتر برنامه ریزی معاونت گردشگری آماده شده است، فقط بیشتر باید روی آن کار شود، چون ایجاد چنین صندوق هایی توسط بخش دولتی سخت و پیچیده است، ضمن این که مایلیم مدیریت این کار با بخش خصوصی باشد و دولت ایجادکننده این صندوق نباشد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا