اجتماعیقم

قدردانی مراجع تقلید از اقدامات درمانی و تاکید بر مسوولیت مردم در پیشگیری از کرونا

خبرمهم: مراجع تقلید بر ضرورت عمل به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی و به‌ویژه دوری از اجتماعات، برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید کردند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در این زمینه گفت: مردم باید توصیه‌ها و دستوراتی را که مسئولان بهداشت و درمان کشور برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه می‌دهند، با دقت رعایت کنند و انجام دهند و از حضور در امکان عمومی بپرهیزند.

این مرجع تقلید افزود: برای مقابله با این بیماری باید بر اعصاب خود مسلط باشیم و از ترس و استرس پرهیز نماییم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر توکل بر خداوند، تاکید کرد: ‌خوب است در تمام خانه‌ها زیارت عاشورا و حدیث کسا خوانده شود، زیرا این دو به همه روحیه می‌دهد و آثار گران‌بهایی دارد.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی، ادامه داد: در این مقطع زمانی معاشرت‌ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست.

وی تصریح کرد: از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر مردم به وظایف خود از نظر بهداشتی به‌درستی عمل نمایند، ان شاالله مشکلی نخواهد بود و ما هم دعا می‌کنیم و امیدواریم موثر واقع شود.

این مرجع تقلید همچنین فتوایی دارد که این روزها در فضای مجازی در حال انتشار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، در بخش سوالات شرعی این مرجع تقلید،‌ این سوال مطرح شده است که چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟

در پاسخ معظم له به این سوال آمده است: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ می شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.‌

توصیه پزشکان درباره کرونا برای دوری از اجتماعات حجت است

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز با تاکید ضرورت توجه به هشدارها و توصیه‌های پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: توصیه پزشکان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور برای مقابله با کرونا از جمله عدم حضور در اجتماعات برای ما حجت است.

وی افزود: برای مقابله با این بیماری، همه باید به مسئولان پزشکی مراجعه کنند و توصیه آن‌ها از جمله حضور نیافتن در اجتماع‌ها، برای ما حجت است.

این مرجع تقلید، اظهار داشت: به‌طورقطع در هر پدیده‌ای که رخ دهد، مصلحتی از جانب خداوند وجود دارد که ما از آن اطلاع نداریم. حالا که  این بیماری آماده است اینکه مصلحت چه بوده است، خدا می‌داند ولی ما باید همیشه متوجه خدا بوده و بدانیم که خداوند منان نسبت به بندگانش همواره رئوف و رحیم است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: خداوند محافظانی را برای بشر می‌فرستد که  بشر را از بسیاری از بلایا حفظ می‌کنند و در این بلا نیز، این حافظان در این شهر و شهرهای دیگر وجود دارد که امیدواریم با دعا و توسل، خداوند این بلا را رفع کند، کما اینکه در سابق نیز رفع کرده است.

تقدیر آیت‌الله سبحانی از پزشکان و پرستاران کشور

همچنین آیت‌الله جعفر سبحانی در پیامی ضمن تشکر از خدمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران، صحت و سلامت را برای این قشر کشور و شفای عاجل همه بیماران را از خدای متعال خواستار شد.

در این پیام آمده است: بدین‌وسیله از همه دست‌اندرکاران نظام سلامت، اعم از پزشکان، پرستاران و همه عزیزانی که در این روزهای سخت با مجاهدت و تلاش‌های شبانه‌روزی و باتحمل سختی‌ها و دوری از خانواده به هم‌وطنان خود، خدمت‌رسانی می‌کنند، به‌نوبه خود سپاسگزاری می‌کنم و از خداوند متعال توفیقات بیشتر را مسالت دارم.

پیام حاکی است: به‌طور حتم تلاش‌های همه ارکان سلامت موردتوجه حضرت ولی‌عصر (عج) می‌باشد و همچنین درخواست صحت و  سلامت برای شما عزیزان و شفای عاجل همه بیماران را از خداوند منّان خواهانم.

تاکید آیت‌الله علوی گرگانی بر تقویت ارتباط با خدا و عمل به توصیه پزشکان

آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، با اشاره به شیوع ویروس کرونا توصیه کرد: در شرایط فعلی ضمن رعایت مسائل بهداشتی باید ارتباط با خدا نیز تقویت شود.

وی در پاسخ به پرسش جمعی از مومنین درباره راهکار مقابله با بلا و بیماری، افزود: در شرایط فعلی در کنار مراعات مسائل بهداشتی و تذکرات پزشکان محترم، لازم است ارتباط انسان با پروردگار عالمیان تقویت شود.

وی بیان کرد: توسل به اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امام زمان(عج) و نماز و دعای استغاثه به حضرت فراموش نشود، امید است خداوند این‌گونه بلاها را از جامعه اسلامی و مسلمین دور گرداند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی بر رعایت توصیه‌های پزشکی توسط مردم تاکید کرد

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز گفت: از ملت بزرگ و شریف ایران درخواست دارم که با رعایت اصول بهداشتی، به توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توجه کامل داشته باشند.

وی با صدور پیامی ضمن اجازه مصرف سهم امام برای مقابله با ویروس کرونا، از جامعه پزشکی ایران، پرستاران زحمتکش و کارکنان خدوم که برای سلامتی مردم عزیز تلاش فراوانی دارند، تقدیر و تشکر فراوان کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در این پیام افزوده است: همچنین خیران درمان و سلامت کشور که همیشه به وظایف شرعی و انسانی خود عمل می‌کردند، در این مقطع حساس هم مسئولان امر را کمک نموده و مجاز هستند از نصف سهم مبارک امام(ع) برای این عمل خداپسندانه مصرف نمایند.

وی در پایان بیان کرده است: ان‌شاءالله تعالی با توجهات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) هر چه زودتر این نگرانی و بیماری رفع گردد.

آیت‌الله نوری همدانی از مجاهدت پزشکان و پرستاران تقدیر کرد

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی آورده است: لازم می‌دانم از مجاهدت‌های شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و کادر بیمارستان‌ها که طبق بعضی از گزارش‌ها حتی به منزل نمی‌روند و مشغول خدمت هستند، تشکر کنم که به‌طور حتم عندالله ماجور می‌باشند.

در این پیام آمده است: جریان پیش‌آمده از بیماری کرونا و درگذشت عده‌ای از عزیزان و ابتلای عده دیگری از هم‌وطنان ما موجب ناراحتی است که همه به درگاه خدای سبحان پناه می‌بریم و از ذات اقدسش می‌خواهیم نظر لطف و عنایت همیشگی خود را بر مومنین مستدام بدارد.

پیام حاکی است: بی‌شک رعایت نکات بهداشتی و آنچه را که متخصصین مربوط به امر پزشکی بیان می‌دارند بر همگان لازم است و با رعایت این امور و توسل به حضرات معصومین(ع) و قرائت قرآن کریم و ادعیه ان‌شاءالله همگان از این امتحان و ابتلا سربلند بیرون بیایم.

پیام ادامه یافته است: این‌جانب به‌عنوان طلبه‌ای از طلاب حوزه علمیه قم شفا عاجل همه بیماران و توفیق همه خدمتگزاران را از خداوند متعال خواهانم.

تشکر آیت‌الله جوادی آملی از زحمات جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی، از جامعه پزشکی، وزیر بهداشت و همه افرادی که تلاش خود را در درمان بیماری‌ها و تامین بهداشت مردم در مقابل ویروس کرونا دارند، تشکر و قدردانی کرد.

در پیام این مرجع تقلید آمده است: خدای سبحان گاهی انسان را به نعمت امتحان می‌کند و گاهی به نقمت! در  سوره مبارکه فجر آمده است: “فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ….” آزمون الهی دو قسم است گاهی به رفاه است گاهی به رنج!؛ این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را در جامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، از باب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، از باب رفع بیماری، بر اساس” و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ” شفا پیدا کنند.

 پیام ادامه یافته است: از جامعه پزشکی، از وزیر محترم، از معاونانشان از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ دارند در درمان بیماری‌ها و در تامین بهداشت مردم، متشکریم؛ هم به بیماران شفاء عنایت کند؛ هم از این بزرگواران به احسن وجه بپذیرد.

آیت‌الله بیات زنجانی بر عمل به توصیه مسئولان بهداشتی تاکید کرد

دفتر آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی در پاسخ به این استفتاء که « با توجه به شیوع بیماری کرونا در ایران و به‌ویژه در قم و گیلان، توصیه نهادهای متولی امور بهداشت و درمان در روزهای اخیر این است که ترددها در مکان‌های عمومی کم و یا در موارد بسیاری قطع شود. برای همین هم مثلا مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت مقطعی تعطیل‌شده‌اند. اگر نظر نهادهای متولی بر چنین محدودیت‌هایی باشد، نظر شما در مورد تعطیلی موقت اماکن متبرکه در این مناطق که زوار بسیاری از نقاط مختلف به آن‌ها رفت‌وآمد دارند، چیست؟» پاسخ داده است.

در پاسخ به این استفتاء آمده است: «در این قبیل موارد، ملاک و مبنا نظر مسئولان بهداشت و درمان کشور است نه دیگران،‌ بنابراین اگر این مسئولان توصیه به تعطیلی یا محدودیت تردد را داشته باشند، عمل به توصیه آن‌ها واجب شرعی بوده و تخلف از آن مشروع نیست».

آیت الله صانعی: مردم از حضور در اجتماعات خودداری کنند

همچنین نظر آیت‌الله یوسف صانعی در مورد حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی نیز منتشرشده است.

وی در این زمینه تاکید کرده است که :« با توجه به توصیه و نظرات بهداشت جهانی و متخصصان داخلی جهت جلوگیری از گسترش بیماری نوظهور کرونا بر همگان لازم شرعی و عقلی است که از حضور در اماکن و مجامع عمومی و مذهبی خودداری نمایند و چگونه چنین نباشد درحالی‌که حضرت امام باقر (ع) تنها به دلیل خوردن سیر و بوی نامطبوع آن به جهت اذیت نشدن مردم از حضور در مسجدالنبی(ص) ـ با همه عظمت و سفارش به حضور در آن ـ خودداری می‌نمود. (کافی/ج۶/ص۳۷۵ ح۳)».

کرونا در قم 

از ۳۰ بهمن‌ماه تاکنون حدود پنج هزار نفر به اورژانس بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب(ع) مراجعه کرده‌اند که از این تعداد مراجعه، یک هزار و ۳۲۵ نفر بستری شدند که مشکل آن‌ها مربوط به بیماری‌های تنفسی بوده است.تاکنون ۶۱۰ نفر از افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری‌شده بودند، با بهبودی مرخص شده‌اند و در حال حاضر ۷۲۵ نفر در چهار مرکز درمانی فوق بستری هستند.

کرونا در کشور 

بر اساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ۳۸۵ مورد جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی‌شده است که تاکنون ۱۷۵ نفر بهبودیافته‌اند.بیماری کرونا از نظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین جایی برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است/ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا