اجتماعیسلامت

چگونه کودکان مشکوک به کرونا ویروس را بشناسیم؟/ عطسه و آبریزش بینی نشانه‌های کرونا نیستند

خبرمهم: یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: کرونا حتما تب دارد، اما آبریزش بینی، عطسه‌های پی‌درپی، سرفه‌های خلط دار، دردهای عضلانی، سردرد و علائم گوارشی در کودکان مربوط به سایر عفونت‌های تنفسی است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علی کرامتی امروز، اظهار داشت: قبلا به گونه‌های از ویروس کرونا که جزء ویروس‌های شایعه عفونت تنفسی است، روبه‌رو بوده‌ایم، اما الان این ویروس جهش یافته و با علائمی شدیدتر خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ابتلا شدن به بیماری ویروس کرونا جدید (کویدو ۱۹) برای هر سنی امکان دارد، گفت: این ویروس جهش یافته منحصر به فرد است و براساس رفتار ویروس در گروه‌های سنی مختلف با علائم متفاوتی می‌تواند بروز کند.

این متخصص کودکان و نوزادان ادامه داد: براساس تجربیات کشور چین، کویدو ۱۹، در رده سنی بزرگسالان (۵۰ سال به بالا) با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد و در رده سنی کودکان با شدت کمتری و شیوع پایین‌تر خود را نشان می‌دهد، حتی در نوزاد هم گزارش شده است.

وی در خصوص تشخیص  بیماری کرونا در کودکان، افزود: در حال حاضر با توجه به این فصل از سال با سه دسته از ویروس‌های تنفسی مواجه هستیم، ۱- سرماخوردگی، ۲- آنفولانزا و ۳- ویروس کویدو ۱۹، با علائم خفیف و شدیدی خود را نشان می‌دهد.

کرامتی اضافه کرد: سرماخوردگی معمولا تب ندارد، آنفولانزا با تب شدید(۴۰ درجه به بالا) همراه با لرز همراه است و کرونا با تبی حدود ۳۸ تا ۴۰ درجه بدون لرز بروز می‌کند.

وی تصریح کرد: گلودرد و سردرد در سرماخوردگی یک علامت ثابت است، ولی در کرونا خیلی شایع نیست.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص سرفه، خاطرنشان کرد: سرماخوردگی سرفه دارد، در آنفولانزا نیز سرفه همراه با خلط و در کرونا سرفه خشک داریم که به تنگی نفس کشیده می‌شود.

وی با بیان اینکه هر عطسه و آبریزش بینی به معنای کرونا نیست، اظهار داشت:کرونا آبریزش بینی و عطسه پشت سرهم ندارد ولی گرفتگی بینی در آن شدید است، علائمی همچون دل‌درد، تهوع، استفراغ در کودکان مربوط به کرونا نیست و به سایر عفونت‌های تنفسی بر می‌گردد.

کرامتی درد عضلانی را بیشتر مربوط به آنفولانزا دانست و گفت: حالت خستگی و کوفتگی بیشتر در کرونا شایع است.

وی افزود: ویروس کرونا یک تاجی دارد که به مخاط تنفسی می‌چسبد و وارد هسته سلول می‌شود، تقسیم پیدا می‌کند و با تخریب سلول از طریق قطرات تنفسی موجب انتقال بیماری به اطرافیان می‌شود.

کرامتی از قدرت این بیماری به قدرت انتقال بسیار بالای آن اشاره کرد و افزود: ویروس وزن ملکولی بالایی دارد، لذا رعایت فاصله ایمنی حدود ۱.۵ متر ضرورت دارد.

این متخصص کودکان و نوزادان به دوره کمون بیماری ویروس کرونا تا دو هفته عنوان کرد و افزود: کودکان می‌توانند ناقل این بیماری باشند و ویروس را انتقال دهند در شرایط فعلی بهتر است کودکان در خانه بمانند و حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند.

وی از والدین خواست به تمرینات بدنی و تغذیه مناسب کودکان توجه خاصی داشته باشند و با آرامش و اطمینان خاطر با مصرف مایعات به‌دور از استرس، وضعیت ایمنی خاصی را برای فرزندان خود فراهم کنند و اسباب‌‌بازی کودکان را همواره شسته و ضدعفونی کنند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا