اجتماعیاستانیتهرانسلامت

سلام دوباره بر وطن/ داستان قرنطینه از ووهان تا تهران

خبرمهم: پس از شیوع ویروس کرونا در چین، دانشجویان ایرانی که در چین بودند به کشور منتقل شده و در شرایط استاندارد، روزهای قرنطینه در ایران را می‌گذرانند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،‌ شاید این روزها ضرب‌المثل «عدو شود سبب خیر» بیش از هر زمان دیگری در کشور معنا پیداکرده باشد.

اما این بار عدو از جنس ویروسی کشنده و چینی به نام کرونا است و پای دانشجویان ایرانی را بار دیگر به کشور باز کرده است. ویروسی که مدت‌ها است به جان مردم چین افتاده و شهروندان شهر ووهان را در شرایط قرنطینه کامل قرار داده است.

طی چند هفته اخیر شیوع ویروس کرونا در کشور چین جان بسیاری از مردم این کشور را گرفته و برقراری شرایط اضطراری در این کشور موجب خروج اتباع خارجی بسیاری از کشورها از چین شده است.

پس از جدی شدن مرگ و میر مبتلایان به کرونا و گسترش شیوع این ویروس، دانشجویان ایرانی نیز طی روزهای گذشته از ووهان خارج شده و با هماهنگی‌های انجام‌شده از سوی سفارت ایران، به کشور منتقل‌شده اند.

حال چندین روز از قرنطینه دانشجویان ایرانی در کشور می‌گذرد اما برای اطمینان از سلامت آنها، قرنطینه به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

در روزهای گذشته آزمایش‌های پزشکی متعدد از دانشجویان گرفته‌شده و خوشبختانه هیچ‌یک از آنها مبتلا به کرونا نبوده‌اند.

عکس‌ها و فیلم‌های منتشرشده از وضعیت قرنطینه دانشجویان نیز نشان می‌دهد که وضعیت آنها در ایران بسیار خوب است و خوشبختانه از شرایط روحی مطلوبی برخوردارند.

آغاز شیوع موج دوم کرونا در شهر ووهان

به همین منظور به سراغ تعدادی از دانشجویان رفتیم و وضعیت آنها را جویا شدیم. سیدابراهیم کمالی یکی از همین دانشجویان است که چندین روز است در قرنطینه به سر می‌برد. کمالی دانشجوی ترم ۶ پزشکی در دانشگاه هاست شهر ووهان است و از ابتدای شیوع این ویروس در ووهان حضورداشته است.

 درباره شرایط شهر ووهان در هنگام شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: این ویروس از دسامبر ۲۰۱۹ شروع شد و در ابتدا ۱۲ نفر مبتلا شدند. اما نزدیک به سال نو چینی‌ها و همزمان با ۲۳ ژانویه اعلام شد که ۴۰۰ نفر از مردم شهر ووهان به بیماری مبتلا شده و شهر در وضعیت قرنطینه قرار گرفت. متأسفانه پیش از شروع قرنطینه ۵ میلیون نفر از مردم به دیگر شهرها و کشورها از جمله استرالیا و آمریکا رفته و موجب گسترش ویروس شده بودند.

کمالی با اشاره بر وضعیت قرنطینه در چین گفت: در زمان قرنطینه کسی از شهر خارج نمی‌شد و پس از چندین روز مردم حتی حق خروج از خانه‌ها و خوابگاه‌ها را نداشتند. امروز نیز دوستانمان در چین خبر دادند که موج دوم شیوع این ویروس در ووهان آغازشده و قرنطینه همچنان ادامه دارد. هم اکنون مردم یک روز در هفته آن هم در ساعاتی مشخص برای خرید مواد غذایی حق خروج از خانه را دارند.

این دانشجوی ایرانی درباره تهیه مواد غذایی و مایحتاج اولیه در روزهای قرنطینه نیز توضیح داد: در روزهای اول هیچ مغازه و فروشگاهی باز نبود و مواد غذایی نیز در دسترس نبود. اما پس از چندین روز فروشگاه‌های معدودی باز شدند اما چینی‌ها به سرعت مواد غذایی را خریداری کرده و ما به چیزی دسترسی نداشتیم.

وی افزود: ماسک‌ها نیز بسیار در شهر محدود بود و داروخانه‌ها ماسک کافی نداشتند. به علاوه داروخانه‌ها به افراد اجازه ورود نمی‌دادند و بیشتر ماسک‌ها توسط شهروندان چینی خریداری‌شده بود. البته دانشگاه چندین ماسک یک بار مصرف به دانشجویان داد اما پس از چندین روز ماسک‌ها تمام شد و دیگر ماسکی برای مصرف نداشتیم.

ووهان؛ شهری ترسناک

این دانشجوی ایرانی درباره شرایط روانی غالب در چین نیز خاطرنشان کرد: خانه من نزدیک بیمارستان مبتلایان به این ویروس بود و محیط شهر بسیار مخوف و پراضطراب بود. شهر نیز خالی از جمعیت شده بود و تنها مأموران پلیس آن هم با لباس مخصوص در خیابان‌ها حضور داشتند. جو روانی ووهان بسیار ترسناک شده بود و از لحاظ روحی نیز دچار نگرانی بودیم. به علاوه اینکه مایحتاج اولیه زندگی را نداشتیم و امکان خرید نیز نداشتیم اما خوشبختانه سفارت به دانشجویان یک بسته غذایی شامل مواد غذایی ابتدایی و ماسک داد.

کمالی درباره شرایط انتقال به ایران نیز توضیح داد: پس از ابتلای ۴۰۰ نفر از مردم شهر به ویروس کرونا، دانشجویان ایرانی به سفارت، نامه زدند و درخواست خروج از چین را داشتند. ابتدا قرار بود سفارت با شرایط خاصی ما را به ایران منتقل کند اما پس از آن تصمیمات عوض شد و با پرواز مستقیم به کشور آمدیم.

وی ادامه داد: اگر با پرواز غیرمستقیم از چین خارج می‌شدیم، احتمال آلودگی مان افزایش می‌یافت اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. در هنگام خروج از چین و در فرودگاه نیز آزمایش‌های پزشکی را انجام دادیم. پیش از آن نیز تمامی دانشجویان در منازل و خوابگاه‌های خود، اقدامات خود مراقبتی را انجام می‌دادند تا به ویروس مبتلا نشوند. سفارت نیز برای انتقالمان اتوبوس‌های مخصوصی را تهیه و تمام دانشجویان مستقیماً از محل زندگی به فرودگاه منتقل شدند و به این دلیل احتمال آلودگی ما بسیار پایین است.

حالمان در وطن خوب است

کمالی درباره وضعیت قرنطینه در ایران نیز گفت: در حال حاضر پاسخ تمام آزمایشات پزشکی نیز نشان می‌دهد که هیچ‌یک از دانشجویان مبتلا به کرونا نیستند. قرنطینه در کشور بسیار حرفه‌ای است و هیچ مشکلی نداریم. از لحاظ اقامتی، پذیرایی و پزشکی در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم و روزانه دو بار مورد معاینه بالینی انجام می‌شود. به علاوه آزمایش‌های میکروبیولوژی از بچه‌ها انجام‌شده و هیچکدام به ویروس مبتلا نیستیم.

وی افزود: وضعیت قرنطینه در ایران طبق استانداردهای جهانی است و خوشبختانه وضعیت روحی مان بسیار خوب است. برخورد و اطلاع رسانی پزشکان و کادر خدماتی نیز با دانشجویان بسیار خوب است و خوشحالیم که به ایران بازگشتیم. از کادر وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه برای تمامی اقداماتی که منجر به خروج ما از چین شد، تشکر می‌کنیم.

درخواست دانشجویان برای ادامه تحصیل در ایران

این دانشجوی ایرانی اظهار داشت: تنها نگرانی دانشجویان این است که آینده شغلی و تحصیلی آنها در ووهان چه خواهد شد. در حال حاضر برخی دانشجویان از وزارت بهداشت درخواست انتقال به ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور را دارند. البته دانشگاه‌های ما در چین جزو دانشگاه‌های برتر آسیا بود و سطح علمی بسیار بالایی داشت با این حال تعدادی از دانشجویان درخواست ادامه تحصیل در ایران را دارند و از مسئولین می‌خواهیم در این زمینه با ما همکاری کنند.

مهدی مکوندی یکی دیگر از دانشجویان ایرانی در قرنطینه است. مکوندی دانشجوی تکنولوژی دوره پسادکترا در شهر ووهان است و حال به کشور منتقل‌شده است.

 درباره وضعیت شهر ووهان در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: پس از شیوع این ویروس حدود یک ماه نه تنها در شهر بلکه در خانه و خوابگاه نیز در قرنطینه بودیم. مردم شهر برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان به طور کامل در شرایط ایزوله قرار داشتند به طوری که تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر بسته‌شده بود و هیچکس از خانه خارج نمی‌شد.

مکوندی ادامه داد: در چندین روز اول همه مردم فروشگاه‌ها را خالی کردند و قیمت اقلام بسیار بالا رفت اما پس از آن دولت چین کنترل را در دست گرفت برخی فروشگاه‌ها برای تأمین مواد اولیه غذایی باز شدند. در روزهای اول با مشکل کمبود ماسک روبه‌رو بودیم اما پس از چندین روز دسترسی به آن آسان‌تر شد پس از گسترش شروع کرونا دانشجویان شهر ووهان از سفارت ایران درخواست بازگشت به کشور را داشتند و قرار شد یک هواپیمای چارتر برای انتقال ما به ایران هماهنگ شود.

کرونا باعث همدلی دانشجویان ایرانی شد

وی تأکید کرد: در طول ۵ سال گذشته ۵۷ دانشجوی ایرانی در این شهر در حال تحصیل بودند که هیچکدام یکدیگر را نمی‌شناختیم و این اتفاق موجب همدلی و آشنایی ما با یکدیگر شد.

این دانشجوی ایرانی درباره شرایط شهر ووهان و رسیدگی به بیماران نیز اظهار داشت: با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل‌شده بود و حتی تعدادی از دوستان پاکستانی ما قادر به دریافت دارو و بستری در بیمارستان نبودند به همین منظور دولت چین یک بیمارستان هزار تختخوابی را ظرف ۱۰ روز تأسیس کرد.

مکوندی با بیان اینکه که شرایط روانی در شهر ووهان بسیار بد بود، تصریح کرد: میزان ترس و اضطراب مردم بسیار بالا بود، روزهای اول خبرها چندان رسانه‌ای نشده بود اما اعلام افزایش شمار کشته‌شدگان موجب ترس در میان مردم شد و جو روانی بسیار وحشتناکی بر شهر حاکم بود. از سوی دیگر مردم به یکدیگر دسترسی نداشتند و نمی‌توانستند از منازل خود خارج شوند و این امر موجب اضطراب زیادی میان دانشجویان ایرانی شده بود.

مردم با دانشجویان خارج شده از قرنطینه عادی رفتار کنند

وی درباره شرایط قرنطینه در ایران نیز اظهار داشت: در حال حاضر شرایطمان در ایران خوب است و آزمایش‌های پزشکی را انجام داده‌ایم که خوشبختانه هیچکدام مبتلا به ویروس نیستیم. از وزارت بهداشت و کادر پزشکی برای رسیدگی‌ها نیز تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمامی دانشجویان پس از پایان زمان قرنطینه با تأیید وزارت بهداشت، آزاد خواهند شد، تاکید کرد: آزمایشات نشان می‌دهد که همه ما سالم هستیم و از مردم می‌خواهیم که پس از خروج از قرنطینه با ما رفتاری عادی داشته باشند و در این شرایط با همدلی با دانشجویان برخورد کنند./مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا