اجتماعیاقتصادی

یارانه نقدی و معیشتی تجمیع شد

خبرهای فوری: با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بعد از پرداخت ۹ سال تغییر کرد و با یکی شدن با کمک معیشتی، همه مشمولان یارانه نقدی ۷۲ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، طرحی به تصویب رسیده که براساس آن یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. این به معنی حذف پرداخت جداگانه یارانه معیشتی است که از آبان امسال به مشمولان پرداخت می‌شد.

از آذر ماه ۱۳۸۹ برای یارانه‌بگیران با افزایش قیمت بنزین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی واریز شد که با ارزش دلاری آن روز در حدود ۴۵ دلار بود و هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و از سوی دیگر در آبان امسال نیز با با اصلاح قیمت بنزین در دولت آقای روحانی مقرر شد تا مانند همان کاری که در دوره احمدی‌نژاد انجام شده بود، درآمد ناشی از این تغییر قیمت دوباره باز توزیع شود، اما این بار باز توزیع هدفمند‌تر بود و کمک‌های معیشتی و به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر که حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون خانوار را تشکیل می‌داد به خانوار‌ها پرداخت شد. همچنین مبلغ یارانه کمک معیشتی برخلاف یارانه نقدی به ازای هر نفر مبلغ مشخصی نبود و به تناسب اعضای خانوار پرداختی انجام می‌شود؛ به نحوی که برای خانوار‌های تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام می‌شود. اما در طرحی که اکنون در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده از سال آینده دیگر دو یارانه نقدی و معیشتی به طور جداگانه پرداخت نخواهد شد، بلکه در مجموع همه ۷۸ میلیون نفری که در لیست یارانه‌بگیران قرار دارند به اعضای هر نفر ۷۲ هزار تومان دریافتی خواهند داشت.
در این حالت منابع پرداختی بابت این رقم ۷۲ هزار تومانی نیز از مجموع درآمد اختصاص یافته به یارانه‌های نقدی و کمک‌های معیشتی تأمین می‌شود؛ به نحوی که برای یارانه‌های نقدی تاکنون سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مصوب می‌شد و از سوی دیگر کمک معیشتی از محل یارانه بنزین نیز حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال پیش‌بینی شده که قرار است حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کنار گذاشته شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر توزیع شود.
اگر چه معلوم نیست این پیشنهاد کمیسیون تلفیق مورد تأیید دولت باشد یا در صحن مجلس رأی به اجرای آن داده شود، اما در صورت قانونی شدن این پیشنهاد حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۷۲‌هزار تومانی خواهند گرفت.

یارانه بنزین افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی بیشتر است

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در این باره گفت: با نظر اعضای این کمیسیون، یارانه معیشت بنزین در سال آینده به همه یارانه‌بگیران به طور مساوی تعلق می‌گیرد.
هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار ان در تشریح نشست کمیسیون متبوعش گفت: در نشست این کمیسیون، تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس، یارانه معیشت بنزین در سال آینده به همه یارانه‌بگیران به طور مساوی تعلق می‌گیرد و به افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی ۲۰ درصد بیشتر تعلق خواهد گرفت.
هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس در نشست خبری دیروز ظهر خود که در حاشیه جلسه علنی پارلمان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق در سال آینده ۲۸ هزار تومان به مبلغ یارانه در سال ۹۹ اضافه خواهد شد و از ابتدای فروردین سال آینده رقم یارانه نقدی از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۲ هزار تومان افزایش می‌یابد. پیشتر نیز بسیاری از مردم، کارشناسان و نمایندگان در نحوه تخصیص منابع افزایش دوباره قیمت بنزین نقد‌های متعددی وارد کرده بودند که مهم‌ترین محور این نقد‌ها نحوه شناسایی افراد و حذف افراد نیازمند بود.

ارزش یارانه نقدی به ۵ دلار کاهش داد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باهر گفت: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدوداً ارزش یارانه نقدی ۴۵ دلار بود، در حالی‌که در شرایط کنونی به دلیل تورم این رقم به حدود ۵ دلار کاهش یافته است. محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با انتقاد از سازوکار دولت برای پرداخت کمک‌های معیشتی گفت: دولت باید لیست افرادی را که یارانه بنزین دریافت کردند، منتشر کند تا سازوکار پرداخت این یارانه مشخص و شفاف شود، در حال حاضر مردم از نحوه پرداخت یارانه معیشتی ناراضی بوده و مدعی هستند به‌رغم اینکه درآمد چندانی ندارند این یارانه به آن‌ها پرداخت نشده‌است.
نماینده مجلس شورای اسلامی پرداخت یارانه بنزین به عده‌ای خاص را اقدامی اشتباه خواند و افزود: از یک سو شاخص‌های دولت برای پرداخت یارانه بنزین متناسب با وضعیت اقتصادی مردم نیست و از سوی دیگر دولت توانایی شناسایی افرادی را که براساس این ملاک مستحق دریافت یارانه هستند، نیز ندارد. وی اظهار کرد: بهتر بود کمک معیشتی همانند یارانه نقدی به تمام ایرانیان پرداخت می‌شد تا نارضایتی‌ها کاهش یابد./روزنامه جوان

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. این همه اعتراض این همه تلاش برای زندگی کردن این همه دلیل هایی دروغی اخرش این شد واقعا فقط کمیته امداد فقط بهزیستی کمی هم آنجا تحقیق کنید من باز هم بعد ۳۱ سال بدبختی نا امیدم شدم

  2. باعرض سلام این چه کاریه که کمیسیون تلفیق انجام داده بااین کارکه پدرمردم.درمیاد۷۲هزارتومان شدپول حداقل همین ۷۲هزارتومان وکمک معیشتی بدن که دست مردم بگیره نه این که بیشتربدبختمون کنند

  3. ضمن عرض سلام،باید گفت که این برنامه ریزی هم درست نیست چون تجمیع مبلغ پرداختی از آنچه که اکنون در دو مرحله دریافت میکنیم کمتر خواهد شد.مگر اینکه مبلغ پرداختی حدالاقل نفری صد هزارتومان باشد که بگوئیم مثلاً برای سه نفر پس از تجمیع جمعا بیست و پنج ونیم اضافه شد.نه اینکه از مبلغی هم که اکنون در دو مرحله پرداخت میشود برای سه نفر پنجاه و هشت ونیم هم کمتر باشد.درضمن شصت ملیون دروغه من افرادی را میشناسم که با وجود زندگی زیر خط متوسط یارانه معیشتی دریافت نکرده اند.

  4. خدایا ما را از شر ظالمین نجات بده ..اگه هر دولتی بود تا الان بجای دزدی و اختلاس به فکر اصلاحات و معیشت مردم میفتاد . پیشنهاد میکنم یکم تاریخ رو بخونید . هنوز وقت واسه جبران دارید اگه به فکر مردم نیستید به فکر خودتون باشید .. اگه به اندازه تمام پولهای دنیا دزدی و اختلاس کنید وقتی نباشید که استفاده کنید اون پولها به دردتون نمیخوره …..با این روندی که دارید پیش میرید واقعا فکر میکنید سال اینده رو میبیند که میخواهید که دوباره دست تو جیب مردم کنید….بخدا وقت واسه جبران هست. اگه با مردم باشید تمام قدرتهای جهانی جلوی ما زانو خواهند زد

  5. یه دزدی دیگه از جیب‌ملت تو روز روشن توسط دزدای قهار و بی رحم تو مجلس شورای به اصطلاح‌ اسلامی
    ۴۰سال فشار‌ پشت فشار هر روز و هر سال بدتر از روز و سال قبل،
    تو این مملکت شخمی همینکه اوضاع اقتصادیت بدتر نشه و ثابت بمونه یه دست آورد بزرگه،
    فقط من موندم اینا چطوری ادعای مدیریت جهانی هم دارن
    رو که نیس
    خدایا ما رو از دست این قوم الظالمین و دزد نجات بده
    درآمد به ریال هزینه به دلار

  6. من به دلیل اینکه پدر همسرم نظامی هست به خانومم بعد از ازدواجم یارانه تعلق نگرفت.به تبع معیشتی هم تعلق نگرفت.چهار ساله هر جا میرم جواب سربالا میدن.الان من و پسرم فقط یارانه میگیریم!

  7. سلام تکلیف ماهایی که این چند ماه معیشتی نگرفتیم چی میشه تکلیف ماهایی که با توجه به اینکه گفتید اعتراض بزنید یارانه حذف میشه اما باز اعتراض زدیم چی میشه چرا از اول تصمیم درست گرفته نمیشه چرا باید الان استرس داشته باشیم که یارانمون قطع میشه یا نه

    1. یعنی خیلی بدبختیم..دیگه مارو خر فرض هم نمیکنن… فکر کنم ماهارو پشکل یا تاپاله مثل خودشون میدونن…جمع یارانه ومعیشتی هر نفر میشه ۱۰۰بعد اونوقت شما میگین ۷۲!!!!!!!؟؟؟؟
      بابا خیلی بدبختیم به خدا…که اینطوری میخان سرمون کلاه بذارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا