اجتماعیاقتصادی

قیمت ارز و سکه تا کجا می‌ریزد؟

خبرهای فوری: بازارهای ایران در حال ورود به فاز تازه‌ای هستند؛ فاز اصلاح قیمت و بازگشت به وضعیت عادی.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، «تحولات رخ داده در یک هفته اخیر تنها بازارهای داخلی ایران را تحت تاثیر قرار نداده است. حالا کمتر خبری را می‌توان در رسانه‎های جهان یافت که برای تحلیل وضعیت بازارها اعم از بورس و طلا و دلار و … در آن نامی از ایران برده نشده باشد.

پس از شهادت سردار سلیمانی توسط آمریکایی‌ها منطقه وارد فاز تازه‌ای شد. سقوط دلار آمریکا در بازار و رشد بی‌مهابای نرخ طلا در کنار ریزش بورس‌های معتبر جهان نشان می‌داد اقتصاد جهانی التهابی قابل پیش‌بینی را انتظار می‌کشند. پاسخ ایران به آمریکا اما همه معادلات را به هم ریخت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اثبات قدرت نظامی ایران بود که توانست بازارها را وارد فاز اصلاحی کند؛ چرا که معلوم شد با چنین قدرت نظامی، آمریکا امکان تکروی و آتش‌افروزی نخواهد داشت.

این چنین بود که درست یک روز پس از عملیات موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران بود که بازارها وارد فاز اصلاحی شدند، در حالی که ارزش دلار همچنان احیا نشده است، طلا در بازارهای جهانی عقب‌نشینی کرد و بورس‌ها معتبر جهان نیز آغوش خود را برای شرایط عادی با سبزپوشی شاخص‌ها گشودند. در ایران اما تحولات معنی‌دارتر از بازارهای جهانی است.

در حالی که از یک هفته قبل دلالان زمزمه دلار گران‌قیمت و افزایش بی‌مهابای قیمت‌ها را طرح می‌کردند و تلاش داشتند با موج‌سواری درصدد کسب سود از وضعیت رخ داده برآیند، نه‌تنها معاملات افزایشی نداشت بلکه برخی صرافان می‌گویند به‌دلیل شرایط رخ داده بسیاری از صرافان شناسنامه‌دار جز در مواقع ضروری، دست از کار کشیدند و بسیاری از مردم نیز ترجیح دادند به جای خرید دلار و سکه، در مجالس عزاداری سردار شهید ایران، سردار سلیمانی حضور یابند.

یکی از فعالان بازار در این زمینه گفت: بسیاری می‌گفتند شرایط پیش رو قابل پیش‌بینی نیست و قیمت‌ها رشد می‌کند اما خلاف انتظار نه‌تنها قیمت‌ها افزایش فزاینده نداشت بلکه خرید و فروش نیز چندان بالا نرفت و شاید بتوان به جرات گفت این بار مدیریت بانک مرکزی در کنار بی‌اعتنایی محسوس مردم به دلالان بود که مانع از افزایش شدید قیمت ها شد.

قیمت دلار اما دیروز وارد فاز ریزشی شد و تا حدود دویست تومان کاهش یافت تا روی مرز روانی بایستد. درست در نقطه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان. حالا معامله‌گران معتقدند ریزش بیشتر قیمت‌ها می‌تواند دلار را بار دیگر تا کانال ۱۲ هزار تومان عقب براند و البته تحلیل رییس کل بانک مرکزی نیز بر این مهم استوار است که ریزش قیمت‌ها تداوم خواهد داشت.

سکه از سکه افتاد

در سوی دیگر بازار سکه به‌دلیل قابلیت نقدشوندگی بالا همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران است. بازار طلا و سکه از دو سو تحت فشار بود: یکی جولان شایعات در بازار ارز و دیگری رشد عجیب قیمت طلا در بازارهای جهانی. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی رکورد هفت ساله را شکست تا قیمت ها از ۱۶۰۰ دلار در هر اونس فراتر رود اما ماجرا به اینجا ختم نشد. دیروز اما با تغییر وضعیت در بازار جهانی و بازار ارز ایران، سکه نیز با تغییراتی جدی در قیمت مواجه شد.

قیمت هر قطعه سکه که تا دو روز پیش تا مرز ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان پیشروی کرده بود دیروز تا ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. قیمت طلا نیز به کانال ۴۰۰ هزار توان بازگشته است. تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها در بازار جهانی در حال ریزش است و در عین حال در بارار داخلی نیز کاهش قیمت ارز می‌تواند زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت ها فراهم کند.

اصلاح بورس آغاز می‌شود

هر چند بورس اوراق بهادار نیز با کاهشی شدید در روزهای گذشته مواجه بود اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شنبه روز مهمی برای سهامداران ایرانی خواهد بود؛ چرا که بورس نیز دست به اصلاح شاخص‌ها می زند و خود را بازخواهد یافت.

دو تصمیم مهم سازمان بورس در روز چهارشنبه عاملی برای مهار بازار بود و حالا پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با سیگنال‌های سیاسی نیز روز شنبه بازار سرمایه را مثبت خواهد کرد. یکی از این تصمیمات تصویب آیین‌نامه مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. در این راستا اعلام شد اصلاحیه آیین نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای اجرایی کردن ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از کالای ایرانی در خصوص ایجاد امکان تجدید ارزیابی، به تصویب هیات وزیران رسیده است. همچنین دامنه نوسان بازارهای بورس و فرابوس به دو درصد محدود شد. اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازارها که با هدف کنترل رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران انجام شد و این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا ضمن دادوستد مبتنی بر تحلیل تا روشن شدن ابعاد اقتصادی خرید و فروش را بر اساس تحلیل انجام دهند. این اقدام با هدف صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد تصمیم به اعمال محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بازارهای بورس و فرابورس گرفته شد.»/خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا