روایتی دیگر از حاشیه‌های کپسول آنفلوآنزا

خبرهای فوری: مدیرعامل شرکت «باختر بیوشیمی» در گفت‌وگو با هفت‌صبح از حاشیه‌های کپسول آنفلوآنزا می‌گوید.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، مدتی قبل روزنامه هفت‌صبح گزارشی با عنوان «معمای تامی‌فلو» منتشر کرد که بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان داشت. هفت‌صبح در آن گزارش قول داده بود که همچنان موضوع را پیگیری کند و ببیند اصل ماجرا از چه قرار است. پیگیری‌های ما در نهایت به سمت مدیران شرکت «باختر بیوشیمی» ختم شد که انگشت اتهامات به سوی آن‌ها روانه شده بود. در این گزارش، روایت مسئولان این شرکت را می‌خوانید.

این شرکت با ۳۰سال تلاش پیگیر در راستای خودکفایی کشور فعالیت کرده و متجاوز از ۱۴۰قلم از داروهای تخصصی مورد نیاز جامعه سلامت کشور را تامین کرده و تنها دارنده خط اختصاصی جهت تولید داروهای درمان عفونت های ویروسی ( آنفلوآنزا، ایدز ، هپاتیت B ، هپاتیت C، تب راجعه کنگو، هرپس و…) بوده است که همگی آن موارد برای اولین بار توسط متخصصین این شرکت در ایران فرموله و تولید شده است.

*** مشکل قیمت تامی‌فلو چه بود؟

دکتر بیژن صدیقی‌مقدم، مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی درباره اینکه این شرکت درخواست افزایش قیمت کپسول آنفلوآنزا را داشته به هفت‌صبح می‌گوید: «محصول فلوبایوویر (اسلتامیویر) از یک دهه قبل توسط این شرکت تولید و تامین شده بود. حتی در برهه‌های زمانی که این شرکت با نوسانات قیمت رو‌به‌رو بود نیز تولید آن را متوقف نکرد. مثلا در اولین مرحله اپیدمی آنفلوآنزا در سال ۱۳۹۷ به دلیل عدم تصویب قیمت محصول، با توجه به نیاز فوری ، برابر نیاز کشور، این محصول تولید و به صورت رایگان تحویل داده شد. بنابراین شرکت ما هیچگاه به دلیل بالا بردن قیمت، تولید و توزیع را متوقف نکرده است.»

*** ما انحصار نداشتیم!

مدیرعامل شرکت باختر بیوشیمی درباره اینکه گفته شده این شرکت توزیع انحصاری کپسول تامی‌فلو را به عهده داشته، می‌گوید: «ما هیچ‌گونه قرارداد و توافقی جهت انحصار تولید و توزیع آن محصول در هیچ برهه زمانی نداشتیم. در سال ۱۳۹۷ نیز سازمان غذا و دارو به دلیل تعطیلی شرکت نسبت به واردات آن محصول و حجم انبوهی از دیگر محصولات شرکت اقدام کرد.»

*** توزیع داروی مصرف گذشته؟

شایعه توزیع داروی مصرف گذشته چه بود؟ دکتر بیژن صدیقی‌مقدم در پاسخ به هفت‌ صبح می‌گوید: «صدور مجوز توزیع و مصرف داروی تاریخ گذشته تولیدی این شرکت، از محل موجودی انبارهای وزارت بهداشت و بدون کسب هرگونه استعلام از این شرکت درخصوص پایداری آن و راساً توسط سازمان غذا و دارو صورت گرفته است. این شرکت پس از کسب اطلاع از موضوع به دلیل نگرانی‌های جدی اقدام به سفارش ماده موثره آن جهت ایجاد ذخیره استراتژیک کرد. این سفارش در بهمن سال گذشته ثبت شد و پس طی تشریفات طولانی و مختلف نهایتاً در تاریخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۸ این کالا ترخیص شد!»

*** ما تعطیل نکردیم

مدیرعامل باختر بیوشیمی با توضیح سیر اتفاقاتی که برای این شرکت در آن بازه زمانی افتاده بود، می‌گوید: «بنابراین عدم تولید دارو هیچگاه به دلیل تعطیلی کارخانه نبوده است. پس از ترخیص کالا در ۲۲ آبان امسال، این شرکت با درک شرایط حساس ناشی از اپیدمی ویروس آنفلوآنزا به‌رغم تعطیلی واحد تولیدی، صرفاً با استفاده از نیروهای ستادی و برخی از پرسنل زحمتکش شرکت که در حال حاضر ناشی از تعطیلی شرکت در دیگر شرکت‌های همکار فعالیت ‌می‌کنند، طی کمتر از یک هفته اقدام به تولید محصول کرد.» او درباره تفاهم‌نامه این شرکت با وزارت بهداشت نیز می‌گوید: «تفاهم نامه ما در تاریخ ۱۰/۰۷/۱۳۹۸ منعقد و امضا شد. یعنی با وجود تعطیلی شرکت طی ۱٫۵ ماه پس از عقد تفاهم نامه و یک هفته پس از وصول ماده اولیه اقدام به تولید و تحویل این محصول کردیم.»

*** شکایتی در کار نبوده است

مورد حاشیه‌ساز دیگر نیز این موضوع بود که شرکت باختر بیوشیمی از وزارت بهداشت به دلیل توزیع داروی مشابه خارجی شکایت کرده است. این گفته را البته بعدا سخنگوی وزارت بهداشت تصحیح کرده و گفته: «واردکننده و برخی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند که چرا در تولید و توزیع دارو در کشور تعلل ایجاد شده است.» مدیر باختربیوشیمی نیز در توضیح این ماجرا می‌گوید: «ما هیچ وقت شکایتی نکردیم و این ادعا کاملا تکذیب می‌شود.» /هفت صبح

خروج از نسخه موبایل