اجتماعیسلامت

پوستت سرما نخورد!

خبرهای فوری: آداب برخورد با پوست در فصل‌های سرد سال را دوباره مرور كنیم

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، زمستان، گرچه در کشور ما مدتی است کم‌لطف شده و نمی‌بارد؛‌ اما وی‍ژگی این فصل، برف و سرماست. پاییز امسال،‌ زمستان زودهنگام را به همراه داشت. بد هم نیست؛ چراکه بارش‌ها هرچه بیشتر و زودتر باشند،‌ نگرانی از قطعی آب و گرما در فصل تابستان کمتر است. در فصل‌های سرد سال، باید برف و باران ببارد و گونه‌ها سرخ شوند و صدای قرچ‌قرچ برف،‌ سکوت کوچه را بشکند تا بفهمی سرما آمده و به تن کوچه و خیابان نشسته است. این قدم‌زدن‌ها گرچه می‌تواند بهترین اتفاق فصل زمستان باشد، اما اگر از پوست و دستگاه تنفسی مراقبت نکنیم،‌ آسیب وارد شده به آنها، حتما دردسرساز خواهد شد. برای همین با دکتر صبا نخعی، متخصص پوست و مو درباره مراقبت‌های فصل سرما صحبت کرده‌ایم که می‌خوانید.

یکی از نخستین اثرهای زمستان روی پوست است. خشکی پوست به‌دلیل سوز این فصل و کمبود رطوبت هواست. دکتر نخعی در این‌باره می‌گوید: «خشکی و سرمای هوا می‌تواند روی تنفس و میزان رطوبت موجود در دستگاه تنفسی نیز تاثیر منفی بگذارد. برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها باید به مواردی دقت کنیم تا پوست و دستگاه تنفسی در زمان خشکی و سرمای هوا،‌ آسیب نبینند.»

 حمام بخار بسازید

کاسه آب و چند عدد پوست نارنج یا پرتقال داخل آن که پای ثابت علاءالدین خانه‌های قدیمی بودند،‌ اساس ساختار دستگاه‌های بخورهای امروزی است. دکتر نخعی می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال از بخور استفاده کنید. این‌کار برای تامین رطوبت همیشگی فضای خانه توصیه می‌شود. داخل بخور گیاه دارویی مانند قطره یا برگ اکالیپتوس بریزید. وجود این گیاه دارویی باعث از بین بردن عوامل آلاینده احتمالی در منزل شده و از سوی دیگر به بهبود تنفس کمک می‌کند. مهم‌تر این‌که رطوبت هوا باعث جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.» دکتر نخعی ادامه می‌دهد: «در کنار استفاده از بخور باید حرارت را کم کنید. یکی از دلایل خشکی پوست،‌ کمبود رطوب هوای منزل یا محل کار یا حتی خودروی شخصی است. بنابراین حرارت مکانی که در آن اقامت دارید،‌ نباید بیش از ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. تامین رطوبت مناسب می‌تواند علاوه بر نگه داشتن دما در حد مناسب،‌ رطوبت پوست و دستگاه تنفسی را هم تامین کند. هرچه میزان حرارت مناسب‌تر باشد،‌ امکان خشکی هوا کمتر است.»

 آب‌بازی را کم کنید

یکی از راهکارهای کسب آرامش،‌ دوش گرفتن است، اما در فصل‌های سرد سال باید آدابی را در این باره رعایت کرد. دکتر نخعی در این باره می‌گوید: «تعداد دفعات دوش گرفتن و زمان هر بار دوش گرفتن را کم کنید» دکتر نخعی ادامه می‌دهد: «هوا سرد است، اما این مجوزی برای افزایش دمای آب حمام،‌ تا رسیدن به نقطه جوش نیست. هرچه حرارت آبی که با آن دوش می‌گیرید بیشتر باشد،‌ به همان نسبت رطوبت پوست بیشتر از دست می‌رود.» این متخصص پوست اضافه می‌کند: «این تصور کاملا اشتباه است که دمای بالای آب و بخار ناشی از آن می‌تواند به لطافت پوست کمک کند. بهترین دما برای دوش گرفتن در فصل‌های سرد سال،‌ آب ولرم است. این مساله در زمان شست‌وشوی دست و صورت هم صادق است. هرچه آب گرم‌تر باشد،‌ خطر خشکی پوست بیشتر است.» او می‌گوید: «اگر از دستگاه‌های خشک‌کننده دست استفاده می‌کنید،‌ تا زمانی دست‌ها را زیر دستگاه بگیرید که کمی رطوبت روی آن باقی مانده باشد.»

 مایع به جای جامد

شاید تصور نکنید؛ اما صابون معمولی برای پوست مناسب نیست. دکتر نخعی در توضیح می‌گوید: «صابون خوب نیست. برخلاف تصور عمومی، استفاده از صابون جامد برای شست‌وشوی بدن و دست و صورت خوب نیست. به این دلیل که از نظر ساختاری ممکن است ترکیب‌های آن با بدن ناسازگار باشد. از سوی دیگر، در هر بار شستن، کمی از چربی طبیعی پوست از بین می‌رود.» او ادامه می‌دهد: «برای شست‌وشوی بدن از صابون مایع مناسب و سازگار با پوست بدن استفاده کنید. برای شستن دست نیز از صابون مایع حاوی مرطوب‌کننده یا ژل‌های شست‌وشوی دست استفاده کنید.» دکتر نخعی اضافه می‌کند: «از صابون‌های غیرعطری استفاده نکنید. برای شستن صورت هم از ژل‌های شست‌وشودهنده صورت کمک بگیرید. این ژل‌ها با پوست صورت سازگار هستند.»

آفتاب از برف می‌تابد

می‌دانیم که در فصل تابستان باید از ضدآفتاب استفاده کنیم. اما این قانون در فصل زمستان هم حاکم است. دکتر نخعی در این باره می‌گوید: «انعکاس نور آفتاب از روی سطح سفید و صیقلی برف، باعث آسیب به پوست و چشم می‌شود. بنابراین در زمستان هم پیش از خروج از منزل، کرم ضد‌آفتاب بزنید. برف گاهی تا ۸۰ درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهد.» او ادامه می‌دهد: «عینک آفتابی را هم فراموش نکنید. علاوه بر این‌که اگر اسکی می‌روید،‌ حتما باید کرم ضدآفتاب را تجدید کنید.»

 خشک نباشید!

پس از حمام کردن یا شست‌وشوی دست و صورت باید چربی و رطوبت از‌دست رفته بدن جایگزین شود. دکتر نخعی در این باره می‌گوید: «پس از حمام کردن،‌ حتما از لوسیون بدن استفاده کرده و پوست بدن را مرطوب کنید. رطوبت از دست رفته بدن باید تامین شود. درباره دست و صورت هم همین مساله صادق است.» او ادامه می‌دهد: «علاوه بر مرطوب‌کننده از چرب‌کننده هم استفاده کنید. برای انتخاب کرم مناسب،‌ به جنس پوست توجه کنید. اگر پوست شما چربی طبیعی زیادی دارد،‌ بهتر است انواعی را انتخاب کنید که میزان چربی آن کمتر بوده و میزان رطوبت آن در حد مناسب باشد، بنابراین پیش از خریدن کرم،‌ به کیفیت پوست کمک کنید.» دکتر نخعی درباره نظافت پوست بدن می‌گوید: «در این فصل هم باید طبق عادت نظافت را انجام داد، اما پس از آن و بعد از دوش‌گرفتن،‌ حتما باید پوست بدن را مرطوب و چرب کنید. به این دلیل که پس از نظافت،‌ پوست بدن حساس شده و نیاز به دریافت رطوبت و چربی مناسب است.» این متخصص پوست و مو می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال به این دلیل که رطوبت و چربی پوست به شکل طبیعی و بر اثر سرمای هوا از بین می‌روند،‌ بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری به وضعیت پوست رسیدگی کرده و مانع از خشکی آن شد. بهتر است در این فصل یک کرم مرطوب‌کننده و چرب‌کننده همراه داشته باشید و بعد از شستن دست و صورت از این کرم‌ها استفاده کنید.» /جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا