اجتماعیسلامت

سرفه‌های مرگبار

خبرهای فوری: آنفلوآنزا در 9 استان كشور 15 نفر را به كام مرگ كشید

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ وزارت بهداشت دیروز خبر سوخته داد دست مردم، خبر یک هفته پیش را که جا داشت تا بیات نشده همان‌موقع پخش‌اش کند و همه را به هوش و به گوش کند. خبر تلخ است و کوتاه، این که هفته پیش ۱۵ هموطن در جدال با آنفلوآنزا مغلوب شده‌اند و تاب بیماری را نیاورده‌اند. خدا می‌داند این ۱۵ نفر با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه و استخوان، سرفه و گلودرد، آبریزش بینی و تب و ضعف و بی‌حالی شدید چقدر جنگیده‌اند که تابشان تمام و جسم‌شان لاجرم تسلیم شده است. بیشتر فوتی‌ها اهل تهران و مازندران و آذربایجان‌شرقی بوده اند ولی وزارت بهداشت می‌گوید استان‌های قزوین، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان و کرمانشاه نیز درگیر بیماری‌اند. تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا عدد بزرگی است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت که دیروز مشغول ارائه آمارهای هفته گذشته بود، گفت در روزهایی که گذشت ۳۹۱۵ نفر با انواع بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی رفته‌اند که ۳۴۲ نفرشان آنفلوانزا داشته‌اند.

شیوع آنفلوآنزا ماجرای فصل‌های سرد هر سال است و آنفلوآنزا که نباشد، انگار پاییز و زمستان هم نیست. ولی محمدمهدی گویا تاکید دارد ویروس این بیماری امسال نسبت به پارسال شدت بیشتری دارد و از قضا نسبت به سال‌های قبل چند هفته نیز زودتر فعال شده.  ویروس آنفلوآنزا امسال ظاهرا نه فقط ما را که جهان را دارد بیشتر از همیشه آزار   می‌دهد، مخصوصا نوعN1H1 آن چون طبق اعلام وزارت بهداشت شواهد آزمایشگاهی نشان می‌دهد این ویروس دچار تغییرات شده و در نتیجه تهاجمی‌تر ظاهر شده است.
البته این‌که سه مسؤول در وزارت بهداشت دیروز گفتند شیوع آنفلوآنزا این روزها مشکلی جهانی است و ویروس این بیماری تقریبا درهمه جای دنیا درحال تاخت و تاز است دردی از ما دوا نمی‌کند و مرهمی بر زخم بی‌اطلاعی‌مان نمی‌گذارد ولی لااقل همین که علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته تا اطلاع‌رسانی به مردم و آموزش آنها را بیشتر و سریع‌تر کنند، خودش صحه‌ای است بر مطالبه ما که چرا در مواقع ضروری بی‌خبر نگه داشته می‌شویم.

 ترفندهایی برای مبتلا نشدن

 با این‌که آنفلوآنزا در کشورمان کار خودش را کرده و از میان مردم ما ۱۵ قربانی گرفته ولی چون این رشته سر دراز دارد و میدان برای جولان آن همچنان وسیع و زمان برای شیوعش زیاد است، مهیا شدن از همین حالا باز هم می‌تواند کارساز باشد.
روش‌های مبتلا نشدن به آنفلوآنزا روش‌های ساده‌ای است ولی بدون همکاری همه مردم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. کلید مبتلا نشدن به این بیماری، رعایت سفت و سخت نکات بهداشتی است؛ مثل شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و نزدیک نشدن به افراد مبتلا که از واجبات است. آنهایی نیز که بیمار شده‌اند و ناقل این ویروس هستند باید هنگام عطسه و سرفه استفاده از دستمال را وظیفه خود و گذاشتن این دستمال آلوده به ویروس درون کیسه‌های پلاستیکی و دفع بهداشتی آنها را وظیفه‌ای مهم‌تر بدانند.
وقتی کودکان آنفلوآنزا می‌گیرند وظیفه بزرگ‌ترها سنگین‌تر می‌شود. کودکان بیمار نباید به مهد یا مدرسه بروند و اگر کمی حالشان بهتر شد نباید از خانه بیرون بروند بلکه باید دوره درمان را کامل کنند و وقتی روی پا شدند به جامعه برگردند.
اما برای مبتلا نشدن به آنفلوآنزا و مصون شدن مقابل این ویروس، راه مطمئن‌تری وجود دارد که تزریق واکسن است.
با این‌که همواره گفته می‌شود قبل از شروع فصل سرما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرد ولی مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند هنوز برای تزریق دیر نشده، مخصوصا برای افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان، مصرف‌کنندگان داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، مبتلایان به نارسایی کلیه و کبد و کسانی که دیابت کنترل نشده دارند و گروه حساس و در معرض خطر محسوب می‌شوند.

 خوددرمانی ممنوع

فکر نکنید آنفلوآنزا یک سرماخوردگی شدید است چون کسانی که صابون این ویروس به تنشان خورده و به معنی واقعی کلمه زمین‌گیر شده‌اند، می‌دانند حتی شدیدترین سرماخوردگی‌ها به پای آنفلوآنزا نمی‌رسد؛ پس لطفا خوددرمانی ممنوع.
به غیر از مسؤولان وزارت بهداشت که دیروز درباره هرگونه خوددرمانی هشدار می‌دادند و می‌گفتند از آن ۱۵ نفری که تا به حال قربانی آنفلوآنزا شده‌اند اکثرشان یا خوددرمانی کرده‌اند یا دیر به مراکز درمانی رفته‌اند، دکتر فریبا شیروانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی نیز به ما گفت مصرف خودسرانه دارو می‌تواند مبتلایان به این ویروس را به کام مرگ بکشاند.
او تشریح کرد که ویروس آنفلوآنزا براساس نوع پوسته‌اش که کپسول ویروس به شمار می‌رود انواع مختلفی دارد و درنتیجه برای مقابله با آن باید آنتی‌بیوتیک مناسب مصرف کرد. او گفت بیمارانی را دیده که با مصرف خودسرانه دارو دچار عوارض پوستی شدید و حتی قطع یکباره تب و لرز شدید شده، همچنین کسانی را که به دست خود گرفتار مسمومیت دارویی شده‌اند.
این متخصص عفونی استفاده از شیاف برای پایین آوردن تب به‌خصوص برای بچه‌ها و تزریق خودسرانه آمپول‌های حاوی کورتون را دو کار ممنوعه معرفی می‌کند و نسبت به استفاده از این دو روش هشدار می‌دهد.
در واقع ته ماجرای استفاده خودسرانه از دارو برای درمان آنفلوآنزا این است که بدن سلاح طبیعی خود برای مقابله با این ویروس را از دست می‌دهد و در نتیجه مغلوب آن می‌شود. /روزنامه جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا