آرامش در همسایگی پایتخت

خبرهای فوری: در روزهای اخیر عده‌ای آشوبگر از برخی اعتراضات مسالمت‌آمیز و دغدغه‌مند مردمی سوءاستفاده کرده و اقدام به تخریب اموال عمومی، غارت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آسیب رساندن به بانک‌ها و ادارات در شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس کردند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ چند روز از وقایع اخیر گذشته است؛ اعتراضاتی که با اعلام بالا رفتن نرخ بنزین در شهرهای کشور شروع شد کمابیش ادامه دارد. اگرچه ابتدا اعتراضات آرام و در قالب دغدغه‌های معیشتی استارت خورده بود اما خیلی زود آن‌هایی که منتظر بودند و می‌خواستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند به میدان آمدند. از آتش زدن مصلی در شهر قدس و غارت فروشگاه‌ها در شهرهای اطراف تهران گرفته تا آسیب زدن به دیگر اماکن عمومی؛ مشاهدات میدانی خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» روز گذشته از شهرهای آسیب دیده در اطراف تهران نشان می‌دهد آثار هجوم آشوبگران به اموال عمومی و ایجاد هرج‌ومرج و مختل کردن زندگی مردم در قدس، ملارد، مارلیک، شهر و شهرک‌های استان کرج بر زندگی مردم این مناطق سایه انداخته، سه‌شنبه ۲۸‌آبان راهی این مناطق شدیم. هوا کمی ابری و گرفته بود. به شهر قدس رسیدیم. در خبرها آمده بود آشوبگران به مصلای این شهر حمله کرده و قرآن‌ها را به آتش کشیدند. تیتر خبر به تنهایی نشان می‌داد که این توحش کار مردمی که دغدغه معیشت دارند و به این خاطر معترض بودند، نمی‌تواند باشد. تبدیل اعتراضات به آشوب، عموماً توسط افراد معدود و مشخصی انجام گرفته بود که از تجهیزات ویژه برای تخریب استفاده کرده بودند. حتی نحوه عملکرد این افراد نشان می‌دهد که رفتار آن‌ها از سر احساسات و هیجان نیست و برای این رفتار آموزش دیده و تجهیز شده‌اند. هرچند که سعی می‌کنند با احساسی کردن و هیجانی کردن فضا، مردم را نیز با خود همراه کنند. بانک آینده، بانک رفاه، بانک صادرات، ساختمان شهرداری شهر قدس و پمپ‌بنزین مرکزی شهری به آتش کشیده شده بود. خیابان‌ها اگر چه از حالت عادی کمی خلوت‌تر بود اما رفت‌و‌آمدها عادی جلوه می‌کرد. نیروهای پلیس در میادین و بلوارهای مرکز شهر قدس مستقر بودند و امنیت ساکنین آنجا را تأمین کرده بودند. یکی از مردم این شهر در حالی که خیره به یکی از فروشگاه‌های غارت شده و آتش گرفته مانده بود، به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: «من خود نیز به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین معترضم چرا که مطمئنم دیر یا زود روی همه اجناس تأثیر می‌گذارد. من میوه فروشی دارم و وانتی که هر روز برای آوردن اجناس به مغازه من ۱۲۰‌هزار تومان می‌گرفت، از روز گذشته قیمت خود را به ۱۷۰هزار تومان ارتقا داده و در پاسخ می‌گوید که قیمت بنزین بالا رفته و با قیمت قبلی برای من صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود من هرگز راضی به تخریب اموال عمومی نیستم و اصلاً نمی‌توانم درک کنم که چرا باید به خاطر اعتراض به رفتار دولت، مال و اموال همسایه و همشهری خود را آتش بزنم.» وی ادامه می‌دهد: «من مطمئنم که این رفتارها کار شهروندان این شهر نیست. رفتار آشوبگران بسیار حساب شده‌تر از رفتار هیجانی مردم دغدغه‌مند بود.»

ملارد در آرامش

به شهر ملارد که رسیدیم. همه چی آرام بود و در این شهر حتی برخلاف شهر قدس فضای امنیتی هم حاکم نبود. بازار تره‌و‌بار این شهر تنها راسته‌ای بود که مردم در آنجا رفت‌و‌آمد داشتند. دیگر محله‌های شهر اما آرام و بی‌صدا بود. در این شهر نیز چندین بانک و فروشگاه را به آتش کشیده بودند. یک دکه روزنامه فروشی در چند قدمی بانکی بود که تقریباً با خاک یکسان شده بود و فقط اسکلت آن مانده بود. صاحب این دکه روزنامه فروشی به «صبح‌نو» می‌گوید:‌ «مغازه چند متری من تنها چند متر با این بانک فاصله داشت و آتش زدن آن برای اغتشاشگران راحت‌تر بود که آن را آتش بزنند، اما اغلب آن‌ها به‌دنبال سرقت بودند. خیلی حرفه‌ای اول بانک را غارت کردند و بعد آن را به آتش کشیدند. در همه بانک‌ها همین ترفند را پیاده کردند، پس از سرقت بانک‌ها آن‌ها را آتش می‌زدند. گویی عده اندکی هستند که خیلی حساب شده این اقدامات را انجام می‌دادند.» یکی دیگر از شهروندان شهر ملارد در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» درباره چگونگی به آتش کشیدن این بانک می‌گوید: «افرادی در دو سمت اتوبان ایستاده و تماشا می‌کردند و عکس می‌گرفتند اما اصل درگیری و همهمه چندین متر جلوتر یعنی دقیقاً نزدیک به بانک بود. بعضی‌ها هم با تحکم و فریاد جلوی عکس گرفتن دیگران را می‌گرفتند.» وی ادامه می‌دهد: «این شیوع اعتراض در کجای دنیا مرسوم است که بین مردم ایران اتفاق افتاده است. خیلی از معترضین اصلاً نه ماشین داشتند و نه با بنزین سر و کاری دارند. آن‌ها فکر همه چیز را کرده بودند. حتی بار اسلحه را برای این روزها ذخیره کرده بودند. مردم برای اعتراض آمده بودند اما کسانی که به اینجا حمله می‌کردند از مردم نبودند. خیلی حساب شده و دقیق اقدام می‌کردند و هنگامی که مردم هیجان‌زده به آتش کشیدن بانک‌ها را تماشا می‌کردند از دور از آن‌ها فیلمبرداری می‌کردند که وانمود کنند مردم این کار را انجام داده‌اند.» گفتنی است؛ علاوه بر این دو شهر آشوبگران در شهرستان شهریار نیز به اکثر بانک‌ها آسیب وارد کرده و مرکز مخابرات، دانشگاه و برخی ادارات در امیریه و صباشهر، قدس و ملارد توسط آشوبگران دچار خسارت شده بود.

شهادت دو نفر از نیروهای بسیجی در ملارد

آشوبگران در شهر ملارد، در اغتشاشات چند روز گذشته پس از مصدوم کردن یکی از بسیجیان عضو گردان امام حسین؟ع؟ این شهر، وی را به شهادت رساندند، تا این بسیجی مظلوم در راه پاسداری از ملت ایران و انقلاب اسلامی و حفاظت اموال و امنیت عمومی به شهادت برسد و شهید امنیت نام بگیرد. براساس آنچه در رسانه‌های رسمی کشور مطرح شده، نحوه شهادت هر دو شهید مذکور مانند ترورهای دهه‌۶۰  به دست منافقین است، به‌طوری که در کمین و ایجاد حلقه محاصره، به وسیله سلاح سرد به شهادت رسیدند. /صبح نو

خروج از نسخه موبایل