اجتماعیسلامت

سوزاندن اجساد در دانشگاه علوم پزشکی تهران+ سند/ فیلم

خبرهای فوری: اهالی و ساکنین حوالی دانشگاه تهران با ارسال نامه‌ای به محیط زیست خواستار توقف سوزاندن اجساد در محوطه دانشگاه علوم پزشکی شده‌اند غافل از اینکه هیچ یک از ارگان‌های ذیربط مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ اهالی حوالی دانشگاه تهران این روزها گلایه‌های بسیاری از همسایه علمی خود دارند و عنوان می‌کنند دانشگاه تهران نه تنها رسم همسایگی را به جا نمی‌آورد بلکه اهالی را با روش‌های مختلف از این منطقه فراری می‌دهد. فارغ از کشاکش طرح توسعه دانشگاه تهران که برخی افراد را مجبور به فروش خانه‌های خود کرد، این روزها اهالی محدوده دانشگاه از سوزاندن اجساد آزمایشگاهی در داخل محوطه خبر می‌دهند که دود ناشی از آن به خانه‌های ساکنین هدایت شده و این بوی نامطبوع امان همسایگان را بریده است.

خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا با ارگان‌های مختلف تماس گرفت تا درخصوص چرایی این موضوع اطلاعاتی کسب کند اما وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و شهرداری تهران هر یک ضمن ابراز بی‌اطلاعی، حل این معضل را برعهده نهادی دیگر دانسته و هیچ یک از ارگان‌های ذیربط مسئولیت امر را برای جلوگیری از ادامه این روند بر عهده نگرفتند.

یکی از ساکنین حوالی دانشگاه (نامش در خبرگزاری برنا محفوظ است) در گفتگویی در رابطه با متصاعد شدن بو مشمئز کننده در محوطه دانشگاه تهران گفت: اهالی مدت‌هاست که در محوطه دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در تقاطع خیابان قدس و ایتالیا بوی مشمئز کننده‌ای در برخی روزهای هفته احساس می‌کنند و این بو در داخل منازل هم متصاعد می‌شود.

او مدعی شد: پس از کندو کاوهای بسیار متوجه شدیم که این بو از دانشگاه علوم پزشکی است؛ بدین ترتیب که اجساد حیوانات آزمایشگاهی از دانشگاه‌های مختلف جمع‌آوری و در این مکان سوزانده می‌شود و بو و دودش را به اهالی منطقه می‌دهند. معمولا این کار زمانی انجام می‌شود که روسا در دانشگاه نیستند و تصاعد این بو در اواخر هفته فراوانی بیشتری دارد.

این ساکن محدوده دانشگاه تهران تصریح کرد: در این محدوده دودکش بسیار بزرگی گذاشته‌اند و دهانه آن به سوی خانه‌های محدوده هدایت کرده‌اند. کاری که باید خارج از شهر انجام شود، تقریبا دو سال است در این محوطه صورت می‌گیرد.

او مدعی شد: دقیقا از زمانی که مردم به طرح توسعه اعتراض کرده‌اند این بو احساس می‌شود. فکر می‌کنیم یکی از سناریوهای دانشگاه تهران بوده تا مردم از خواسته خود برای زندگی در محدوده دست بکشند.

در ادامه اهالی و همسایگان محدوده دانشگاه تهران طی نامه‌ای خطاب به ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست، که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری برنا قرار گرفته، خواستار رسیدگی رئیس این سازمان شدند.

در این نامه عنوان شده است؛

جناب آقای دکتر عیسی کلانتری

رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و تحیات

همان‌طور که مستحضرید تأمین سلامتی مردم و حفظ محیط زیست از بدیهی‌ترین اصولی است که انتظار می‌رود متولیان بهداشت و سلامت جامعه قبل از همگان به آن پایبند باشند؛ اما متأسفانه این تکلیف قانونی و انسانی از سوی دانشگاه تهران و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران زیر پا گذاشته شده است. مدتی است که ساکنان محدوده دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران از بوی مشمئزکننده‌ای در رنج هستند. هر هفته‌ بوی آزار دهنده‌ای ناشی از سوزاندن و کز دادن در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران می‌پیچد و سلامتی ساکنان محدوده را به مخاطره می‌اندازد. منشأ این آلودگی دودکشی در حیاط دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران همجوار با خیابان قدس تقاطع ایتالیاست. بررسی‌های اولیه از طرف مردم و شواهد حاکیست این دودکش بوی بد ناشی از اجساد حیوانات آزمایشگاهی که در کوره‌ای سوزانده می‌شوند را در فضا پخش می‌کند و شرایط را برای اهالی غیرقابل تحمل می‌سازد. این تخلف آشکار و به دور از اصول انسانی چندین بار توسط مردم به سامانه ۱۳۷ شهرداری و همچنین شماره ۱۵۴۰ گزارش شده است. ظاهرا سلامت مردم ذره‌ای برای متولیان مدعی بهداشت و درمان ارزشی ندارد. اگر مسئولین دانشگاه تهران و دانشکده پزشکی خود در این محدوده سکونت داشتند باز هم اجازه می‌دادند در حیاط دانشکده پزشکی در مرکز شهر اجساد حیوانات سوزانده شود؟ چرا این کار در روزهای آخر هفته و ایام تعطیل انجام ‌می‌شود؟ آیا به این دلیل نیست که اغلب مسئولین دانشگاه و دانشکده در محل حضور ندارند؟ آیا این است عمل به قسم نامه‌ای که خواندند و متعهد شدند؟!”



جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا