اجتماعیحوادثسلامت

نکاتی که باید هنگام وقوع زلزله بدانیم

خبرهای فوری: رعایت نکات ایمنی ساده هنگام زلزله می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن را کاهش دهد. بنابراین باید همواره به این نکات ایمنی توجه ویژه‌ای داشت؛ چرا که زلزله آمدنش را از پیش خبر نمی‌دهد.

به گزارش بخش حوادث سایت خبرهای فوری، ترس و وحشت همواره یکی از دلایلی است که باعث می‌شود افراد هنگام زمین‌لرزه حتی با قدرت کم مصدوم شده یا جان خود را از دست بدهند. هنگام وقوع زلزله باید ضمن حفظ آرامش چند نکته کلیدی را به یاد داشت.

توصیه‌های ایمنی، حین وقوع زلزله، برای هنگامی که در خانه هستید:

– اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، در نظر داشته باشید از پنجره‌ها و کمدهای بلند که بدون مهار هستند و اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

– اگر محل ایمن وجود ندارد به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته‌اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم کرده و ضمن این که با کف دست‌هایتان پشت سر خود را گرفته‌اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

– حین وقوع زلزله می‌توانید در کنار کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سر خود را با بازوان خود گرفته‌اید، حرکت کنید.

– اگر هنگام وقوع زلزله در رختخواب هستید، همان جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مانند لوستر قرار دارد، ‌فوراً جابه‌جا شده و به نزدیک‌ترین محل امن پناه ببرید.

– تا اتمام لرزش‌ها در داخل منزل بمانید. بیشترین صدمات هنگام زلزله، زمانی روی می‌دهند که افراد، هنگام ورود یا خروج در معرض خطر سقوط اشیا قرار می‌گیرند.

– در این مواقع باید به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از پله‌ها یا آسانسور استفاده نکنید.

– برای پناهگیری، چارچوب درها را انتخاب نکنید؛ چرا که چارچوب درها نمی‌توانند از شما در مقابل اشیای پرتاب شده در فضای خانه یا اشیائی که سقوط می‌کنند، محافظت کنند.

– بعد از وقوع زلزله نیز در قفسه‌ها و کابینت‌های منزل خود را باید ‌با احتیاط باز کنید چون اشیای موجود در آنها ممکن است سقوط کنند. دقت داشته باشید در صورتی که به هر دلیلی از منزل خارج می‌شوید، شیر اصلی گاز و آب را ببندید.

نکاتی برای زمانی که حین وقوع زلزله بیرون از منزل هستید:

– هر جایی که هستید، توقف کنید. از دیوارها و ساختمان‌ها فاصله بگیرید. از ‌ورود به داخل ساختمان‌ها و نزدیک شدن به ‌تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید.

– شهروندان در صورتی که بیرون ساختمان هستند باید خود را از اشیایی مانند آجر، سنگ‌نما، شیشه و تزیینات ساختمان که امکان سقوط دارند، محفوظ نگه‌ دارند و دور از بالکن ساختمان‌ها، درختان، دیوارهای شکسته و وسایل در حال سقوط و ویترین شیشه‌ای مغازه‌ها پناه بگیرند. /ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا