اجتماعی

در مــرز حیــرانـی

خبرهای فوری: گزارش میدانی از حال و هوای مرز مهران در آستانه اربعین

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ با حداقل‌ها می‌سازند؛ این یکی از ویژگی‌های زائران اربعین و مشتاقان زیارت سیدالشهدا (ع) است. این افراد اگر حداقل‌ها برایشان فراهم باشد لب به شکایت باز نمی‌کنند. اما اخباری که از مرزهای خروجی کشورمان به گوش می‌رسد از تامین نشدن حداقل‌ها برای زائران حکایت دارد؛ زائرانی که این روزها دغدغه تامین نیازهای اولیه‌شان را دارند و برای شرکت در مراسم اربعین باید خطر جاده‌های ناایمن، ترافیک و نبود وسیله نقلیه عمومی را به جان بخرند. اتفاقی که هر سال تکرار می‌شود شاید به همین دلیل است که رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس در گفت‌وگو با ما روی سوءمدیریت و نبود عزمی برای مدیریت این مساله دست می‌گذارد. مرز مهران شلوغ‌ترین مرز ورودی است و این به‌دلیل نزدیکی به نجف و امنیت بیشتر این مرز است. با وجود شلوغی در مرز مهران، تعداد گیت‌ها در ایران زیاد شده است و افرادی که لب مرز ایرانی هستند، سریع کار می‌کنند تا هر چه سریع‌تر مشکلات ازدحام را حل کنند. با گذشت از مرز و ورود به کشور عراق اما همه چیز به شکل دیگری می‌شود. برخی ماموران عراقی رفتار مناسبی با زائران ندارند. درست است که روادید و ویزا برای ورود به مرز نیازی نیست اما کارها در عراق، به کندی پیش می‌رود و همین بار جمعیتی زیادی را برای ورود به عراق ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل برخی زائران ترجیح می‌دهند زیارت‌شان را نیمه‌کاره رها کرده و به کشور برگردند. جام‌جم در روزهای گذشته مطالب زیادی در وصف حرکت شورانگیز اربعین حسینی منتشر کرده است، اما در این گزارش بنا داریم برخی کاستی‌ها و مشکلات پیش‌پای زائران اباعبدا… (ع) را بازگوکنیم.

عبور از مرز مهران

زائران زیادی شال و کلاه کرده‌اند تا در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، اگر پای حرف‌های آنهایی که برای این مهم اقدام کرده‌اند بنشینید و از مشکلاتی که در مسیر آنها وجود دارد سوال کنید، آنها روی
سوء مدیریتی دست می‌گذارند که انرژی زائران را پیش از خروج از مرز به حداقل ممکن می‌رساند.
حسن لطیفی یکی از این زائران است که اواخر هفته گذشته از مرز مهران از کشور خارج شد. او درباره مشکلاتی که تجربه کرده می‌گوید: جاده‌های نامناسب شهرهای مرزی، شرایط را برای تردد زائران بسیار مشکل کرده است، این در حالی است که هرسال مدیران قول بهبود شرایط جاده‌ها را می‌دهند. آن طور که او تعریف می‌کند این روزها ماشین‌آلات سنگین در بسیاری از نقاط مشغول عریض کردن جاده‌هاهستند و این خود به مشکل تردد زائران دامن می‌زند. لطیفی درباره مشکلات زائران می‌گوید: وقتی از ایلام به سمت مرز حرکت کردیم بیشتر از همه جاده‌های باریک و دوطرفه برای زائران مشکل‌ساز بود و خیلی‌ها از تصادفات مرگباری که در این جاده‌ها اتفاق افتاده‌ می‌گفتند. به گفته او شرایط زمانی مشکل‌تر می‌شود که ترافیک خودرو‌ها به پل‌های‌کم عرض می‌رسد و در این مواقع خطر بیش از گذشته به زائران ‌نزدیک است.

اطلاع‌رسانی ضعیف

کم نیستند زائرانی که از شیوه نامناسب اطلاع‌رسانی مدیران در شهرهای مرزی گلایه دارند. احمد نجاتی زائری است که ادعا می‌کند بسیاری از مشکلاتی که این روزها زائران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از ضعف در اطلاع‌رسانی سرچشمه می‌گیرد.
او که قرار است چند ساعت دیگر از مرز مهران خارج شود به ما می‌گوید: وقتی از ایلام به سمت مهران حرکت کردیم خیلی زود به ترافیک برخوردیم. پس از چند ساعت که به نزدیکی‌های مهران رسیدیم متوجه شدیم به دلیل این بوده که شخصی نیست به زائران اطلاعات بدهد خودرویشان را کجا پارک کنند و این‌که بهتر است قبل از ورود به شهر جای پارک مناسبی پیدا کنند.
آن‌طور که او می‌گوید، در نبود اطلاع‌رسانی مناسب، تمامی مردم وارد مهران می‌شوند. به همین دلیل همه معابر شهر قفل می‌شود. این درحالی است که اگر مدیران شهری برای این مهم اطلاع‌رسانی می‌کردند هیچ وقت زائران با خودروی خود وارد شهر نمی‌شدند و به ترافیک دامن نمی‌زدند.

پیاده‌روی در شرایط سخت

مشکل زائرانی که مرز مهران را برای خروج انتخاب می‌کنند به ترافیک و نبود پارکینگ یا ضعف در اطلاع رسانی محدود نمی‌شود. آن طور که محمد شقاقی، یکی از زائران اربعین می‌گوید نبود مدیریت مناسب سبب شده از ابتدای سفر زائران با شرایط نامناسبی رو به رو شوند، شرایطی که حدود ۹۰درصد انرژی آنها را
می‌گیرد.
او می‌گوید: وقتی با هزار زحمت خودرومان را در مهران پارک کردیم به میدان شهر رفتیم تا آنجا سوار اتوبوس شویم و به سمت مرز حرکت کنیم.
محمد و دوستانش می‌گویند اتوبوس‌ها آنها را در سه کیلومتری مرز پیاده کردند و آنها ناچار باید حدود سه کیلومتر را در گرمای طاقت فرسا و در میان گرد و خاک پشت سر می‌گذاشتند تا به مرز برسند.
او می‌افزاید: حدود سه کیلومتر پیاده‌روی کردیم، آن هم در مسیری که شیب تندی داشت. در طول این مسیر هیچ موکبی نبود و نمی‌شد آب آشامیدنی تهیه کرد، حتی زائران به سرویس بهداشتی نیز دسترسی نداشتند. وقتی هم به انتهای مسیر رسیدیم سرویس بهداشتی به اندازه کافی وجود نداشت.

بدسلیقگی در گیت‌های مرزی

مشکل دیگری که زائران اربعین روی آن دست می‌گذارند بد رفتاری و بدسلیقگی مدیران در گیت‌های مرزی است. زائرانی که  از مرز مهران خارج می‌شوند از تعداد گیت‌هایی که مدارک آنها را بررسی می‌کند گلایه دارند؛ به نظر برخی از آنها خیلی از گیت‌ها جز به زحمت انداختن زائران دستاوردی ندارد.
سعید کیاسری، زائری است که از این مساله گلایه دارد، او به ما می‌گوید: وقتی با مشقت فراوان به لب مرز رسیدیم از چهار گیت مجبور به عبور بودیم؛ گیت‌هایی که به نظرم فقط دو تایشان ضروری بود.
آن طور که او تعریف می‌کند درحالی جمعیت ناچار هستند از گیت‌ها عبور کنند که در گیت اول و دوم فقط دو سرباز ایستاده‌اند و از زائران می‌خواهند گذرنامه‌ها را دست‌شان بگیرند.
کیاسری ادامه می‌دهد: در گیت سوم به گذرنامه‌ها مهر خروج زده می‌شود و در گیت چهارم هم آن را بررسی می‌کنند تا از مهر خروج اطمینان حاصل کنند این درحالی است که مدیران اگر با نظم بهتری عمل کنند می‌توانند دو گیت را از مسیر زائران حذف کنند.
او تاکید می‌کند فضای پادگانی گیت‌های مرزی نیز به گونه‌ای بود که زائران را آزار می‌داد و در نهایت سیل جمعیت باید از در کوچکی که به اندازه در اتاق‌های آپارتمانی است عبور کنند. تصور کنید مرد و زن سالخورده و کودک باید در میان سیل جمعیت از چنین در کوچکی عبور کند.

خستگی ماموران عراقی

زائران پس از عبور از گیت‌های مرزی کشورمان باید خودشان را برای ورود به گیت‌های مرزی عراق آماده کنند، آن‌طور که برخی زائران می‌گویند در گیت‌هایی که عراق آماده کرده شرایط سخت تر است و امکانات محدودتر. یکی از زائرانی که از مرز مهران وارد عراق شده به ما می‌گوید: درگیت‌های عراقی نیز بی نظمی زیادی وجود دارد و آنجا حتی مامورانی که گذرنامه‌ها را بررسی می‌کنند آنقدر بی حوصله هستند که به بهانه خستگی دست از کار می‌کشند و زائران را نگاه می‌کنند. زائر جوان ادامه می‌دهد پس از خروج از گیت‌های عراقی باید خود را برای حدود دو کیلومتر پیاده‌روی در  گرد و خاک‌ آماده کنید، چون ون‌هایی که باید سوارشان شوید پشت چند خاکریز قرار دارند.
او از بی‌نظمی موکب‌های برپا شده در مرز نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: یکی از موکب‌ها آن‌قدر آب ریخته بود که مسیر عبور زائران را گل کرده بود. به گفته او نبود تابلوی راهنما در آن سوی مرز نیز یکی دیگر از مشکلات زائران است.

بهداشت ضعیف

در سال‌های گذشته، وجود ماموران شهرداری و پاکبان‌ها مشکلات نظافت و زباله عراق را حل کرده بود. امروز اما ماموران شهرداری، کمتر از سال‌های گذشته در پیاده‌روی حضور دارند. کشور عراق از نظر بهداشتی شرایط مناسبی ندارد و اگر در سال‌های قبل، لیوان‌های یکبار مصرف و آب‌های بسته‌بندی در همه جا دردسترس بود، امسال اما آب آشامیدنی در کلمن‌ها در اختیار زائران قرار می‌گیرد و همین باعث شده است که شرایط بهداشتی را برای زائران ایرانی سخت‌تر کند. به نظر می‌رسد احتمال ابتلا به بیماری، امسال برای زائران ایرانی بیشتر از سال‌های قبل است. امکانات امدادی، خدماتی و پزشکی خیلی پایین است. طرف عراقی در زمینه‌های تامین امکانات پزشکی ضعیف عمل کرده است. البته نباید فراموش کرد که پیاده‌روی اربعین، مردمی است و مدیریت آن هم مردمی انجام می‌شود و ازدحام در مرز و افزایش جمعیت زائران هم باعث شده است امکانات امدادی و پزشکی کمتر به چشم بیاید.

اینترنت و مخابرات

 امسال مشکلات برقراری ارتباط با تلفن همراه برای زائران حل شده است. ظرفیت ترانزیتی ارتباطی با کشور عراق برای اربعین ۹۸ دو برابر شده است. این خبر خوبی برای زائران است اما مشکلات دیگری هم وجود دارد. با ورود به عراق، رومینگ هزینه زیادی روی دست زائران می‌گذارد. مخصوصا این که واحد پولی کشور چند برابر پایین‌تر از کشور عربی است. با این که هزینه‌های ارتباط برقرار کردن، یکی از مشکلات زائران ایرانی است، اینترنت در عراق تنها در ساعات اداری برقرار می‌شود؛ یعنی از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۸ صبح، ارتباط برقرار کردن با اینترنت برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست.
درنهایت زائران ایرانی باید بسته‌های اینترنت ایرانی خریداری کنند که تهیه یک بسته اینترنت ایرانی هم برای یک هفته، برایشان حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. تماس تلفنی دقیقه‌ای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است و همه اینها هزینه‌های ارتباطی زائران را بالا می‌برد.

آماده نیستند

 هنوز حدود یک هفته به اربعین مانده است و از دو هفته پیش، سیل جمعیت برای انجام مراسم پیاده‌روی اربعین به عراق، روان شده است. به خاطر این که مدیریت راهپیمایی اربعین مردمی است، بسیاری از موکب‌ها هنوز برپا نشده است.‌ زیرساخت‌ها در عراق جوابگوی سیل زائران نیست. حالا که اجبار روادید هم برداشته شده است، نسبت به سال‌های پیش زائران بیشتری در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

تصادف، علت مرگ ۳۰ زائر

 زیرساخت‌ها در عراق به‌شدت نامناسب است و این موضوع شاید به‌دلیل جنگ داخلی که چند سال، در این کشور وجود دارد، باشد. جاده‌هایی که به شدت باریک و ناامن‌اند. اتوبوس‌ها در همین جاده‌ها با سرعت سرسام‌آور تردد می‌کنند. تصادفات اتوبوس حامل زائران در روزهای اخیر به‌خاطر مناسب نبودن جاده‌ها و سرعت بالای اتوبوس‌هاست. طبق آمار، تنها در تصادفات جاده‌ای در چند روز گذشته، حدود ۳۰ زائر ایرانی براثر حوادث ترافیکی در عراق کشته و ۵۰ نفر هم مصدوم شده‌اند.
تعداد ناوگان حمل و نقل در عراق کم است و به همین دلیل، به خاطر کاهش بار ترافیکی، در یک جاده باریک و نامناسب دوطرفه، اتوبوس‌ها با سرعت بالا می‌رانند. هرچند احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به مشکلات پیش آمده در حمل‌و‌نقل جاده‌ای عراق، عنوان کرده است:‌ «ما برای کاهش مشکل حمل و نقل در طرف عراق، ناوگانی را به آنها اضافه کردیم و ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوس قرار بود در طرف عراق کمک کنند.» به جز مشکلات در ناوگان حمل و نقل، جاده‌های عراق برای پیاده‌روی هم مناسب نیستند. در سال‌های گذشته که از ایران حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر در راهپیمایی شرکت کرده بودند، مشکلاتی برای پیاده‌روی وجود داشت. حال با وجود حدود چهار میلیون زائری که هر لحظه هم به جمعیت آن افزوده می‌شود، راهپیمایی در جاده‌های عراق روزبه‌روز سخت‌تر هم خواهد شد.

مراقب باشید

درست است که یکی، دو هفته پیش، در برخی شهرهای عراق اغتشاش ایجاد شده بود، این اما دلیل نمی‌شود که امنیت عراق به خطر بیفتد. امنیت در شهرهای نجف، کربلا و حتی سامرا و کاظمین که زائران ایرانی کمتر به آنجا هم سفر می‌کنند، برقرار است، بنابراین خطری جدی زائران ایرانی را تهدید نمی‌کند. البته هنوز مشکلاتی در امنیت راهپیمایی اربعین وجود دارد. به دلیل تردد بالا، آمار دزدی در راهپیمانی اربعین خیلی زیاد است. آن‌طور که روابط عمومی سازمان حج و زیارت به ما می‌گوید به طور متوسط روزانه گزارش حدود ۷۰ تا ۸۰ سرقت در راهپیمایی به ثبت می‌رسد. آمار سرقت گذرنامه، کیف پول و… بالاست و این ممکن است امنیت زائران را در سفری که معنوی هم است، به خطر بیندازد. /روزنامه جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا