اجتماعیسلامت

کمبود دارو داریم یا نداریم؛ مسئله این است!

خبرهای فوری: کمبود دارو یکی از مواردی است که بعد از تحمیل تحریم‌های ظالمانه به کشورمان، نگرانی‌هایی را از سوی مردم ایجاد کرده و صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان در رابطه با کمبود دارو نیز به این نگرانی‌ها دامن زده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،  روزی نیست که در اخبار مختلف خبرگزاری‌ها خبری درباره دارو منتشر نشود، خبرهایی که در آن تاکید می‌شود کمبودی در رابطه با دارو در کشور وجود ندارد. البته به همان اندازه هم بر تاثیر تحریم‌ها در کمبود دارو در کشور تاکید می‌شود! این موضوع سبب شده تا نگرانی‌ها افزایش یابد و همین موضوع سردرگمی‌ را برای افراد جامعه ایجاد کرده است، سردرگمی ‌که پارادوکس در صحبت‌های مسئولان دلیل اصلی به‌وجود آمدن آن است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو:  کمبود حاد دارویی نداریم

هفته گذشته شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین وضعیت بازار دارویی کشور و تامین و تدارک دارو در شرایط تحریم، گفته بود: «از آغاز تحریم‌ها، تمهیدات لازم برای تامین داروها، مواد اولیه و جانبی اندیشیده شده تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست. این تحریم‌ها علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد گسترده دیگری نیز هست که علیرغم مستثنا شدن دارو و تجهیزات پزشکی، عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خرید و ارسال دارو و اقلام حیاتی بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است. تحریم‌ها، شرکت‌های داروسازی خارجی را نیز در این مسیر هدایت می‌کند؛ به‌طوری‌که انتقال منابع ارزی از طریق تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل از طریق اعمال محدودیت کشتیرانی‌ها و خطوط هوایی، انتقال دارو و مواد اولیه را پیچیده کرده است. ذخیره اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری پیش‌بینی‌ شده است تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.»
او گفته بود: «در حال حاضر میزان کمبودهای دارویی به ۲۰ قلم می‌رسد، در مورد تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت فوریتی توسط شرکت‌ها تامین می‌شود. ۹۷ درصد حجم داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.»

وزیر بهداشت: در سال ۹۸ کمبود دارو نداریم

این در حالی است که وزیر بهداشت تاکنون در رابطه با تاثیر نداشتن تحریم‌ها بر موضوع دارو توضیحی ارائه نداده است و تنها تاکیدی که دارد در رابطه با نداشتن کمبود دارویی در سال ۹۸ است. او اواخر سال گذشته در یک نشست خبری گفته بود: «قطعا سال ۹۸، سال نسبتا پرتلاطمی ‌است و ما با فشار تحریم‌های ظالمانه ممکن است شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم، اما تمهیداتی را در زمینه تهیه دارو و تجهیزات اساسی اندیشیده‌ایم. لحظه به لحظه وضعیت ارزی که قرار است به حوزه دارو اختصاص یابد را دنبال می‌کنم. بر این اساس ارز مورد نیاز برای دارو تجهیزات پزشکی اساسی را تا پایان بهار آینده تامین می‌کنیم. در حال حاضر نگرانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و مکانیزم‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها اندیشیده‌ایم. بنابراین نگرانی عمده‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی به ویژه در حوزه دارو‌های اساسی مانند دارو‌های بیماران خاص و صعب‌العلاج نداریم. در زمینه قیمت دارو هم با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای دارو محاسبه شود، افزایش قیمتی را در حوزه قیمت دارو به جز همان افزایش سنواتی ۱۰ تا ۱۵ درصدی نخواهیم داشت. با این افزایش قیمت با توجه به شرایط کشور فشاری به مردم وارد نمی‌شود.»

بابک زنجانی‌ها در حوزه دارو رشد می‌کنند

وزیر بهداشت در این صحبت‌های خود تاکید کرده است که راه‌هایی برای دور زدن دارو وجود دارد؛ پیش از این برای دور زدن تحریم و فروش نفت با مشکلاتی مواجه شده بودیم که سبب به‌وجود آمدن امثال بابک زنجانی‌ها شد و حالا با گذشت چند ماه از صحبت‌های وزیر بهداشت درباره دور زدن تحریم‌ها برای تامین دارو، با مواردی مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد امثال بابک زنجانی‌ها در این مورد نیز رشد قارچ‌گونه‌ای داشته‌اند چرا که چندی پیش سعید نمکی اعلام کرده بود: «متاسفانه در مواردی ارز دولتی برای واردات دارو یا تجهیزات پزشکی دریافت کرده‌اند اما داروهای تاریخ گذشته وارد کرده‌اند که برخورد با آنها در دستور کارمان است. یا اینکه این افراد به جای استنت قلبی، کابل برق آوردند و بعد هم فرار کرده‌اند، اما بنده این قول را می‌دهم که با تمام وجود از اعاده حقوق بیت‌المال از هیچ چیز کوتاهی نخواهم کرد.»

اگر تحریم تاثیر ندارد چرا آن را دور می‌زنیم؟

تجربه ثابت کرده است که دور زدن تحریم‌ها با رشد امثال بابک زنجانی‌ها همراه است. از طرف دیگر اگر بنا بر صحبت‌های مسئولان، تحریم بر کمبود دارو در کشور تاثیری ندارد و ۹۷ درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شوند چرا باید تحریم‌ها را برای تامین دارو دور بزنیم که با چنین فجایعی روبه‌رو باشیم؟ اگر هم به واقع تحریم‌ها چنین تاثیری بر کمبود دارو دارد که نیاز است تحریم‌ها را دور بزنیم چرا درباره آن شفاف‌سازی صورت نمی‌گیرد تا از رشد افرادی که از این آب گل آلود سوء‌استفاده می‌کنند جلوگیری شود؟ برای بررسی این موضوع با حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان به گفت‌و‌گو نشستیم. او در این باره می‌گوید: «اگر شما یک میلیارد پول داشته باشید بعد ماشینتان را بدزدند نمی‌گویید که ماشینم را دزدیده‌اند؟ سیاست خارجه و مواضع مطالبه‌گرانه با خرد کردن روحیه مردم و ترساندن آنها دو مقوله جداگانه است. شما می‌دانید که برخی از بیماران ما به قدری به دارو وابستگی دارند که اگر به آن‌ها بگویید آخر سال دیگر دارو نداریم از الان دچار مشکل می‌شوند! مسئله دارو مسئله بسیار حساسی است. بنابراین باید ببینید که می‌خواهید به نفع مردم کار کنید یا به ضرر مردم! هدفتان را مشخص کنید، اگر هدف شما حل مسئله دارو است، این موضوع راه حل دیگری دارد. اگر بیماران ام‌اس بفهمند که دارو‌های آن‌ها تحت فشار است چه مشکلی از آن‌ها حل می‌شود؟»

هر راست نباید گفت!

او در جواب این سوال که آیا بهتر نیست مسئولان واقعیت موضوع را به مردم بگویند گفت: «مشکل همین است که فکر می‌کنید هر مشکلی که وجود دارد باید گفته شود، باید عادلانه به این موضوع نگاه کرد. قرار نیست وقتی در میدان جنگ هستید هر طرح و برنامه‌ای دارید عنوان کنید تا ستون پنجم دشمن هم از آن باخبر شود و به شما ضربه بزند. باید واقعیت‌ها را گفت اما هر واقعیتی را به شکلی که موجب استرس و اضطراب مردم بشود نباید گفت؛ در خیلی از موارد ما دیده‌ایم انتشار یک خبر ناقص ضربه‌ای به مردم زده است که خود بیماری نزده. این مسئله باید خیلی تخصصی و فنی بررسی شود. کسانی که به دنبال تهیه دارو هستند باید با تمام تلاششان این کار را انجام دهند و کسانی که به دنبال مباحث مطالبه‌گرانه هستند باید با قدرت لطماتی را که دشمن با این کار‌هایش به جامعه وارد می‌کند مطرح کنند. درست است که ما می‌توانیم دارو‌هایمان را تولید کنیم اما این دلیل نمی‌شود که دشمنان به قوانین حقوق بشری که خودشان داعیه‌دار آن هستند خیانت کنند. ما نمی‌توانیم سکوت کنیم و ظلم‌هایی که به ما می‌شود را عنوان نکنیم. ما نیازهای خودمان را تامین می‌کنیم اما این دلیل نمی‌شد که خیانت‌هایی که آمریکا به ملت ما کرده است بازگو نشود.» /روزنامه آفتاب یزد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا