اجتماعی

اینترنت پرسرعت را حق مردم می‌دانیم

خبرمهم: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد که اینترنت پرسرعت را یک حق برای مردم می‌دانیم و تمام تلاشمان این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن را برای استفاده همه مردم فراهم کنیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در آستانه هفته دولت و یک‌سالگی دولت سیزدهم، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به تشریح عملکرد، اقدامات و دستاوردهای وزارت ارتباطات در طول یک سال گذشته و برنامه‌های این وزارتخانه در سال آتی پرداخت.

زارع پور با اشاره به مهم‌ترین برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد پوشش ۲۰ میلیون فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها گفت: ما در وزارت ارتباطات اینترنت پرسرعت را یک حق برای مردم می‌دانیم و تمام تلاشمان این است که یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن را برای استفاده همه مردم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور از چهار لایه دسترسی، لایه داخل شهر یا استان که لایه تجمیع گفته می‌شود، لایه بین استان و در نهایت دروازه‌های اینترنت ملی برخوردار است اظهار کرد: ما در این چهار لایه چه برای ارتباطات ثابت و چه برای ارتباطات سیار، برنامه‌های متعددی را پیش‌بینی کرده‌ایم که ظرفیت‌های کشور را در این لایه‌ها توسعه دهیم تا شبکه پرسرعت و با کیفیت ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در برخی از این لایه‌ها بیش از ۱۰ سال نوسازی صورت نگرفته است، به‌ویژه در لایه شهرها و داخل استان‌ها یا همان لایه تجمیع که در اختیار شرکت مخابرات ایران است؛ بنابراین برای جبران این عقب‌ماندگی یک کار بزرگ پیش رو داریم.

او با بیان اینکه در لایه دسترسی و برای ارتباطات ثابت کار بزرگ پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در دستور کار قرار گرفت ادامه داد: این پروژه یک پروژه راهبردی برای کشور است و حداقل تا سه دهه آینده، کشور را بیمه خواهد کرد.

زارع پور تشریح کرد: تحقق این پروژه نیازمند یک بسته اجرایی، عملیاتی و حمایتی بود که خوشبختانه در دولت تدوین و تهیه شد و منابع مالی لازم برای آن تأمین شد و کاری که در ابتدا و از نگاه متخصصین غیرممکن به نظر می‌رسید اکنون به یک کار امکان‌پذیر تبدیل‌شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با تأکید بر اینکه هدف‌گذاری ما این است که ۲۰ میلیون پوشش را تا پایان دولت سیزدهم ایجاد کنیم گفت: در حال حاضر در ده استان کار شروع‌شده است و تاکنون حدود دو میلیون پوشش ایجاد شده و مردم می‌توانند به‌صورت آنلاین میزان پیشرفت پروژه را در سایت  Iranfttx.ir مشاهده کنند.

همچنین وی در ادامه سخنانش بیان کرد: تا پایان امسال پنج میلیون پوشش، سال آینده  هفت میلیون پوشش جدید و سال ۱۴۰۳ نیز  هشت میلیون پوشش جدید ایجاد خواهیم کرد تا مجموعاً به ۲۰ میلیون برسد. البته این کار یک کار ملی است و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید پای‌کار بیایند و به این پروژه به‌عنوان یک تکلیف ملی نگاه کنند.

زارع پور ادامه داد: در لایه نوسازی شبکه ارتباطی در سطح شهرها و استان‌ها نیز برنامه داریم تا شرکت مخابرات بتواند این لایه شبکه ارتباطی را نوسازی کند. همچنین در لایه زیرساخت نیز پروژه افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور در دست اجرا است که انشالله در دهه فجر این پروژه افتتاح خواهد شد. در حوزه تأمین اینترنت بین‌الملل هم متنوع کردن منابع و مسیرهای تأمین اینترنت را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به برنامه‌های این وزارت خانه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اظهار کرد: تلاش و برنامه وزارت ارتباطات این است که تمام‌کارهایی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌شود با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم که محصولات ایرانی می‌توانند در بازارهای بین‌المللی عرضه شوند گفت: به‌زودی نخستین محموله از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در «صنعت شبکه» صادر می‌شود.

زارع پور با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی در تأمین و راه‌اندازی فیبر نوری در دریا نیز گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که ما توان این را داریم که فیبرهای دریایی را با کمک بخش خصوصی شرکت‌های دانش‌بنیان، هم فیبرکشی و هم تعمیر کنیم و در هفته‌های آتی برنامه‌ای در دریای عمان یا خلیج‌فارس داریم که برای نخستین بار توسط دانش و تخصص ایرانی، تعمیر فیبرهای نوری زیر دریا را انجام خواهیم داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور بیان کرد: بحث اقتصاد دیجیتال موضوع بسیار مهمی است و در دولت سیزدهم به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته است؛ در همین زمینه هیئت دولت سال گذشته اختیارات خود را به یک کارگروه ۱۰ نفر واگذار کرد تا موانع پیش روی توسعه اقتصاد دیجیتال را کنار بزنند.

وی  با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور به ۱۰ درصد برسد تشریح کرد: اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. لایه دوم اقتصاد پلتفرمی و توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم است. لایه سوم هم کاربرد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سایر بخش‌ها است که امیدواریم در این سه لایه بتوانیم طعم شیرین فناوری را به مردم را بچشانیم.

زارع پور با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات به‌منظور تأمین ارتباطات پایدار و با کیفیت برای زائران اربعین گفت: تلاش خواهیم کرد اینترنت مورد نیاز زائران عزیز را در مسیر حرکت زوار در داخل کشور و مخصوصاً در مرزها با استفاده از سایت‌های سیار و تقویت‌کننده‌ها تأمین کنیم. در مرز پرتردد مهران نیز قرار است بالن سازمان فضایی به‌منظور ارائه اینترنت مستقر شود. درباره موضوع کاهش هزینه‌های رومینگ نیز با طرف عراقی در حال رایزنی هستیم و البته به مردم عزیز توصیه می‌کنیم استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی را برای کاهش هزینه رومینگ مورد توجه قرار دهند.

تصاویر کالیبره ماهواره خیام هفته آینده منتشر می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه درباره آخرین اخبار ماهواره خیام نیز گفت: ما در کنار توجه به ظرفیت‌های داخلی برای بومی‌سازی صنعت فضایی، تعاملات بین‌المللی را برای تأمین نیاز روز کشور در دستور کار قرار داده‌ایم و ماهواره خیام حاصل این همکاری مشترک بود که با موفقیت بر مدار قرار گرفت.

وی افزود: پیش‌بینی ما این بود که عملیاتی شدن این ماهواره نیازمند چند ماه زمان است اما با توجه به طراحی‌های خوبی که انجام‌شده و با تلاش همکاران ما در مرکز ماهدشت این فرایند کوتاه شده و تصاویر اولیه ماهواره دریافت شده است و امیدواریم هفته آینده تصاویر کالیبره شده آن منتشر شود و بهره‌برداری عملیاتی این ماهواره نیز ظرف یک ماه آینده آغاز شود و داده‌های آن در اختیار بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد.

زارع پور در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه صنعت فضایی تصریح کرد: ما در لایه‌های مختلف به دنبال توسعه فناوری‌های بومی هستیم. از برنامه ساخت ماهواره و پرتاب آن تا راه‌اندازی ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای را به شکل جدی و شبانه ریزی در بخش‌های مختلف کشور پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: یکی از مصوباتی که شورای عالی فضایی داشت تثبیت لایه لئو بود؛ یعنی بتوانیم در مدارهای حدود ۵۰۰ کیلومتر، ماهواره‌های متوسط و کوچک را در مدار قرار دهیم. الحمدالله کار باقوت پیش می‌رود و طلیعه‌های دستیابی به این هدف را با پرتاب ماهواره نور۲ شاهد بودیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین در حال حاضر توانمندی این را داریم که ماهواره‌هایی تا ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم و امیدواریم تا پایان امسال به توان پرتاب موفق ماهواره‌هایی تا ۱۰۰ کیلوگرم برسیم. هدف‌گذاری ما این است که تا پایان دولت سیزدهم به توانمندی ساخت و پرتاب ماهواره‌هایی مثل خیام با وزن ۵۰۰ کیلوگرم برسیم.

زارع پور با تأکید بر اینکه در کشور همه بسیج شده‌اند تا عقب‌ماندگی‌هایی که در گذشته داشته‌ایم با سرعت جبران کنیم و بتوانیم هم جایگاه خود را در رتبه ده کشور دارنده چرخه کامل صنعت فضایی حفظ کنیم و هم این جایگاه را ارتقا ببخشیم گفت: ما پنج یا ۶ ماهواره و محوله فضایی آماده تست و پرتاب، شامل ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و بلوک انتقال مداری سامان را داریم. بلوک انتقال مداری برای انتقال ماهواره در مدارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک دانش راهبردی است و در پژوهشگاه فضایی به آن دست پیدا کرده‌ایم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا