اجتماعی

وزیر کشور: دولت از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی با موفقیت عبور کرد

خبرمهم: احمد وحیدی حجم طرح های آماده افتتاح در هفته دولت را ۱۶ هزار طرح معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح هم آماده کلنگ زنی است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، وزیر کشور در برنامه صف اول اظهار داشت: خیلی‌ها در ناامیدی و یاس بودند و همه امور کشور را به برخی توافقات خارجی ربط می‌دادند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی دولت سیزدهم آغاز به کار کرد و نخستین کار دولت فائق آمدن بر حالت انفعال بود و دولت با نشاط و امید آغاز به کار کرد.

وزیر کشور تاکید کرد: گام دوم این بود که نشان دهیم در داخل کشور توانمندی و ظرفیت داریم و وابسته به دیگران نیستیم و گام سوم این بود که این فهم به طرف مقابل انتقال داده شود.

وی ادامه داد: رسیدگی به فوریت‌های کشور نظیر کالا‌های اساسی دیگر اقدام دولت در آغاز کار بود که امروز نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

آقای وحیدی گفت: سامان سیاسی جدید در کشور با انتخاب استانداران بر اساس نگاه و رویکرد دولت مردمی انجام شد. از نقطه نامناسب و ملتهب، به نقطه خوبی در حوزه‌های مختلف رسیدیم و وزارت کشور در حوزه‌های مسئولیتی خود در راستای برنامه ریاست جمهوری، اقدام کرده است.

وزیر کشور در خصوص موضوع اربعین و آخرین تمهیدات صورت گرفته هم اظهار کرد: ستاد اربعین از بهمن ماه سال گذشته شروع کرده است و با ۱۷ کارگروه در حال پیگیری وظایف خودشان هستند.

وی ادامه داد: نخستین مساله در داخل عراق تسهیل سفر است و تاکنون مذاکرات جدی با طرف عراقی صورت گرفته و لغو روادید حاصل شد. مساله دوم توسعه مرز‌ها و فعال شدن مرز خسروی، تمرچین و باشماق بود تا زائرین راحت‌تر سفر کنند.

آقای وحیدی گفت: تامین امنیت برای زائرین حسینی در عراق موضوع سوم بود که دولت عراق و گروه الحشد الشعبی مسئولیت حفظ امنیت را بر عهده دارند.

وی افزود: در تلاش هستیم طی مذاکره با دولت عراق، گذرنامه موقت تعبیه کنیم که هنوز این توافق حاصل نشده است.

وزیر کشور با بیان اینکه بر قیمت بلیط سفر هوایی زیارت اربعین، نظارت جدی اعمال می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید ریاست جمهوری فراهم سازی سفر ارزان بود که لغو روادید با همین هدف صورت گرفت و امسال بیمه به رقم ۱۸ هزار تومان کاهش یافته است.

آقای وحیدی افزود: تلاش بر کاهش هزینه‌ها به حداقل ممکن است تا مردم عزیز با خیال راحت به عتبات عالیات مشرف شوند.
وی درباره اقدامات وزارت کشور به عملکرد اقتصادی دولت در استانداری‌ها هم اشاره کرد و گفت: حوزه اقتصادی و عمرانی از مسئولیت‌های مهم وزارت کشور است.

وزیر کشور حجم طرح‌های آماده افتتاح در هفته دولت را ۱۶ هزار طرح معادل ۱۲۴ هزار میلیارد تومان برشمرد و گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ طرح هم آماده کلنگ زنی است.

آقای وحیدی به فعالیت این وزارتخانه برای احیای واحد‌های نیمه فعال یا راکد هم اشاره کرد و افزود: در یکسال فعالیت دولت سیزدهم، یک هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی غیر فعال، احیا شده اند.

وی در ارتباط با سفر‌های استانی دولت هم اظهار کرد: سفر‌های استانی روح جدیدی به بخش خصوصی و دولتی دمید و کار‌ها بررسی و به حرکت در آمده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد از تعهدات مربوط به وزارت کشور در سفر‌های استانی دولت تحقق یافته است.

وی با اعلام خبری در حوزه ثبت احوال هم گفت: پنج میلیون کارت ملی هوشمند صادر و تحویل داده شده است و مابقی هم به سرعت صادر خواهد شد.

​آقای وحیدی درخصوص تفویض اختیارات به استانداران هم عنوان کرد: یکی از نکات بسیار مهم واگذاری اختیارات به استان‌ها و استان محوری مدیریت کشور است. این موضوع در دستور کار جدی وزارت کشور است تا با این اقدام، وزارتخانه‌ها نقش هدایت‌گری داشته باشند.

وزیر کشور سپس به مدیریت سیل‌های اخیر کشور پرداخت و گفت: حجم سیل اخیر با موارد پیش از این، متفاوت بود. در دی ماه در استان کرمان در فاصله اندک یک روزه، ۲۰۰ میلی متر باران داشتیم، اما با لایروبی و اقدامات صورت گرفته تلفات نداشتیم و اخیرا هم با وجود بارندگی زیاد در شهر یزد تلفات نداشتیم. البته در سیل استهبان به خاطر عدم توجه به هشدار‌ها متاسفانه ۲۳ تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بسیار خوبی در سیل اخیر صورت گرفت و همه مدیران به خصوص استانداران را که گاهی تا ۶ روز درگیر کار بودند، شاهد بودیم.

وزیر کشور درباره اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت در حوادث طبیعی اظهار کرد: باید اطلس مخاطرات بازنگری و براساس آن سامانه‌های هشدار تقویت شود. همچنین تجهیزات و امکانات باید تقویت و ساخت و ساز‌های مسیر سیل اصلاح شود.

وی همچنین درباره بحث آبخیزداری گفت: ۹۰ میلیون هکتار برای آبخیزداری شناسایی و موضوع به استانداران ابلاغ شده است.

آقای وحیدی با تاکید بر اینکه مطالعات هواشناسی باید با توجه به تغییر اقلیم به روز شود، افزود: در مدیریت سیل و حوادث نباید تحت تاثیر رسانه‌های معاند قرار گرفت. در مقام مقایسه با حوادث طبیعی در جهان، مدیریت به هنگام و صحیح حادثه، در ایران قوی‌تر دنبال می‌شود.

وی در خصوص آزاد سازی سواحل گفت با دستور ریاست جمهوری کار به خوبی انجام شد و هدف هم این است که ساحل برای استفاده مردم فراهم شود و مردم عزیز استقبال خوبی از این اقدام دولت داشته اند.

وزیر کشور در پایان با بیان اینکه دولت سیزدهم با شعار روشن دولت مردمی و ایران قوی آغاز به کار کرد، گفت: این دولت با اتکا به ظرفیت داخلی از کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی با موفقیت عبور کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا