اجتماعی

افزایش مهاجرت پزشکان به خارج از کشور

خبرمهم: رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، افزایش روزافزون مهاجرت متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی به خارج از کشور را نگران کننده خواند و خواستار چاره‌اندیشی برای توقف روند آن شد.

دکتر منصور جعفری نمین روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اردبیل گفت: برای تربیت پک پزشک و متخصص حوزه پزشکی و سلامت هزینه‌های زیادی از سوی مردم و دولت انجام می‌شود ولی با مهاجرت پزشکان، این هزینه‌ها از دست می‌رود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، وی خروج پزشکان و مختصصان پزشکی از کشور را به عنوان خروج سرمایه گرانبها از کشور دانست و تاکید کرد: باید علت این موضوع ریشه‌یابی شده و راهکار اساسی برای حل آن از طرف دولت و مقامات کشور اندیشیده شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران افزود: برخی از این پزشکان و متخصصان مهاجر را کشورهای همسایه ایران جذب کرده‌اند و من از آن روزی می ترسم که شهروندان ما برای دریافت خدمات پزشکی کیفی، به کشورهای همسایه مراجعه کرده و از دست پزشک ایرانی مهاجر، این خدمات را دریافت کنند.

وی با خودداری از ارائه آمار دقیق در خصوص تقاضا برای مهاجرت پزشکان و تحصیل‌کردگان جامعه پزشکی به خارج از کشور بیان کرد: تعداد مهاجرت متخصصان از پزشکان عمومی بیشتر است و حتی در بین آنها فلوشیپ و فوق تخصص هم مشاهده می‌شود.

دکتر جعفری نمین، بی رغبتی جوانان برای تحصیل در رشته‌های خاص و پرمسئولیت حوزه پزشکی و سلامت را نیز نگران کننده خواند و گفت: با این روند، ارائه خدمات مطلوب به شهروندان دچار اشکال جدی می‌شود.

وی فعالیت مداخله‌گران غیرمجاز در امور پزشکی را مهمترین دغدغه جامعه پزشکی استان اردبیل و کشور برشمرد و افزود: این افراد بدون داشتن تخصص و مهارت، خدماتی را ارائه می دهند که گاهی موجب بروز مشکلات جدی در سلامت و جان مراجعان می‌شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، مداخله در امور پزشکی توسط افراد غیرمجاز و غیرمتخصص را نیز نگران کننده خواند و با اشاره به افزایش موارد شکایت از ارائه این گونه خدمات در جامعه، خواستار آگاه‌سازی مردم در مورد مخاطرات این گونه اقدامات بر سلامت شهروندان شد.

وی اعتماد بیمار و جامعه به پزشکان را بزرگترین افتخار و سرمایه این قشر عنوان کرد و افزود: ما نباید اعتماد مردم به پزشکی را از بین برده و یا مخدوش کنیم.

دکتر جعفری نمین، ویزیت فله‌ای و جمعی بیماران را مغایر با روح پزشکی دانست و بیان کرد: این کار به هیچ عنوان مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیست و اگر مواردی مشاهده شود، حتما برخورد می‌شود و توصیه اصلی ما این است که همکاران پزشک اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند.

وی از فعالیت ۳۹۵ پزشک متخصص و فوق تخصص، ۹۹۳ پزشکی عمومی، ۲۹۵ دندانپزشک عمومی، ۶۰ دندانپزشک متخصص، ۲۱۱ داروساز، ۹۵۰ نفر کارشناس مامایی و ۱۱۵ داروخانه در استان اردبیل خبر داد و فعالیت این افراد را موجب ارتقای جایگاه سلامت استان عنوان کرد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران بیان کرد: در مجموع سه هزار و ۶۸ نفر خادم حوزه سلامت در استان اردبیل تحت نظارت سازمان نظام پزشکی استان فعالیت دارند و خدمات آنها با کمترین میزان اعتراض و شکایت به صورت شبانه روزی و مستمر ادامه دارد.

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته ۸۷ مورد شکایت در حوزه پزشکی به سازمان نظام پزشکی استان اردبیل ارجاع و در هیات‌های بدوی رسیدگی شده که در ۲۵ مورد آن قصور پزشکی و ۴۸ مورد نیز عدم قصور پزشکی اعلام شده و ۶ مورد نیز به محکومیت انتظامی منجر شده است.

دکتر جعفری نمین وجود این تعداد پرونده پزشکی در نظام پزشکی استان اردبیل را با توجه به حجم مراجعات و خدمات پزشکی در سطح جامعه و شمار پزشکان فعال در استان بسیار کم عنوان کرد و افزود: خدمات جامعه پزشکی در دوره شیوع کرونا بسیار چشمگیر بوده است.

وی اضافه کرد: اعضای سازمان نظام پزشکی استان اردبیل در دوره شیوع کرونا، علاوه بر ارائه خدمات رایگان به مردم، بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انواع ملزومات مرتبط با کرونا در اختیار مراکز ارائه خدمات به بیماران کرونایی قرار دادند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران در ادامه با اشاره به نصب کارتخوان در بیش از ۹۵ مطب‌ها و واحدهای ارائه خدمات پزشکی در استان اردبیل گفت: جامعه پزشکی در استان اردبیل از نظر علمی و عملی خدمات عمیقی یرای تامین سلامت جامعه ارائه می دهد به طوری که هم اکنون نیاز به اعزام بیمار به خارج از استان و خارج از کشور نزدیک صفر شده است.

وی ارائه خدمات کافی و لازم و ارتقای کیفی خدمات بهداشتی و درمانی را خواسته اصلی از جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: در این عرصه رعایت اخلاق حرفه‌ای مهمتری خواسته ما از جامعه پزشکی و سلامت است./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا