اجتماعی

کنکور حذف شدنی نیست؟

خبرمهم: رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش‌بنیان، نحوه برگزاری کلاس‌های درس در سال تحصیلی آینده، حذف نشدن کنکور، تکمیل پروژه‌های ناتمام، چالش دانشگاه‌ها با غذای دانشجویی، از موضوعاتی بود که امروز یکشنبه در نشست خبری محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رسانه‌ها مطرح شد.

 رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش‌بنیان، نحوه برگزاری کلاس‌های درس در سال تحصیلی آینده، حذف نشدن کنکور، تکمیل پروژه‌های ناتمام، چالش دانشگاه‌ها با غذای دانشجویی، از موضوعاتی بود که امروز یکشنبه در نشست خبری محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رسانه‌ها مطرح شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم امروز پاسخگوی سوال‌های رسانه‌ها در خصوص مسائل مختلف آموزش عالی، پژوهشی و کنکور بود. وزیر علوم درباره آموزش حضوری که این روزها تبدیل به یکی از سوال‌های مهم رسانه‌ها و دانشجویان شده است، اینطور اعلام کرد که وزارتخانه تلاش بر آموزش حضوری از مهرماه دارد اما برخی از دورس از آموزش های مجازی و ترکیبی نیز استفاده می کنند.

نان؛حلقه گمشده صنعت و دانشگاه

وی در این نشست خبری، گزارشی از عملکرد یکساله وزارت علوم در نخستین سال از فعالیت دولت سیزدهم ارایه کرد. وزیر علوم که به گفته خودش از زمان فعالیت در کسوت معاونت پژوهشی دانشگاه، دغدغه ارتباط با دانشگاه و صنعت را داشت، حال در مسند وزیر علوم، سامانه ایده‌ها و نیازها یعنی نان را راه اندازی کرد.

به گفته زلفی‌گل، تاکنون بیش از پنج هزار نیاز در این سامانه به ثبت رسیده است و در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شد همه دستگاه‌ها نیازهای خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

وزیر علوم این نوید را داد که با راه اندازی سامانه نان، هیچ نیازی از کشور روی زمین نمی‌ماند و دانشجویان، دانشمندان و پژوهشگران می توانند نیازهای جامعه را ببینند و مقاله و پایان نامه خود را بر اساس این نیازها مدیریت کنند.

ماجرای کنکوری که دیگر حذف نمی‌شود

کنکور حذف نشد و نمی‌شود؛ موضوعی که برخی مسوولان در سال‌های گذشته مژده آن را به کنکوری‌ها دادند اما در گذر سال‌ها این وعده هیچ‌گاه محقق نشد چرا که امکان حذف آن به خاطر رشته‌های پرطرفدار وجود ندارد.

زلفی‌گل هم بر حذف نشدن کنکور صحه گذاشت و تاکید کرد که کنکور حذف شدنی نیست چرا که چندین هزار داوطلب با معدل ۲۰ داریم و چه معیاری به جز کنکور قرار است توانایی این داوطلبان را برای ورود به دانشگاه بسنجند؟ بنابراین برای ۱۵ درصد رشته‌ها، کنکور باقی می‌ماند.

حمایت از مدال‌آوران المپیاد

خبر دیگر وزیر علوم به مدال‌آوران المپیادهای علمی و نفرات برتر کنکور سراسری اختصاص داشت. وی در این باره تاکید کرد که دانش‌آموز ما، مدال طلایی ریاضی می‌آورد اما در یک رشته دیگر ادامه تحصیل می‌دهد؛ اگر در همان رشته تحصیل کند، چه بسا در آینده جزو اثربخش‌ترین دانشمندان در بخش بین الملل باشد.

وی همچنین در میان رسانه‌ها گفت که بر اساس تفاهم‌نامه میان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱۰۰ نفر اول علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی و ۵۰ نفر هنر و زبان خارجی و مدال آوران از تسهیلات ویژه ای استفاده می‌کنند.

نظام انگیزشی برای اعضای هیأت علمی

«در تلاش هستیم نظام انگیزشی جدید ایجاد کنیم که اعضای هیأت علمی و دانشجویان بر اساس میزان اثربخشی و تلاشی که می‌کنند، دیده شوند.» وزیر علوم با اعلام این خبر پایه‌های تشویقی برای اعضای هیأت علمی هم اشاره کرد: آیین‌نامه پایه‌های تشویقی در هیأت امنای دانشگاه‌ها مصوب و ۶۰ پایه تشویقی برای استادان پیش‌بینی کردیم.

رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش بنیان

یکی از تاکیدات وزارت علوم در زمینه ایجاد شرایط اشتغال، رشد پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان بود که زلفی‌گل از ایجاد ۲۵ هزار شغل دانش‌بنیان در پارک های علمی و فناوری یاد کرد. وی این امر را نشان‌دهنده رشد ۴۰ درصدی اشتغال دانش‌بنیان دانست.

اولویت اول، پرداخت حقوق تامین غذا

به گزارش خبرآنلاین، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، کمتر از یک ماه دیگر خود را برای استقبال از دانشجویان و شروع کلاس های درس آماده می کنند. اما یکی از دغدغه های مهم دانشگا ها که بارها در نامه روسا به وزیر علوم تاکید شد، تامین غذای دانشجویی است.

هم اکنون، سرانه بودجه دانشگاه ها بین ۸ هزار تا ۲۱ هزار تومان در روز است و این مسأله شرایط سختی را رقم می زند.

همه دانشگاه ها با وجود افزایش بیش از ۱۰ درصدی بودجه، با کمبود شدید منابع برای تامین سه وعده غذا در طول روز مواجه هستند.

وزیر علوم در این باره به خبرنگاران توضیح داد: وزارت علوم در تلاش برای انعکاس مشکلات دانشگاه ها و پیگیری این موارد است اما در صورتی که نیازهای دانشگاه ها در این باره تامین نشود، امکان دارد بخشی از آموزش را مجازی پیگیری کنیم که البته باعث افت علمی می شود.

وزیر علوم گره گشای این مشکل را سازمان برنامه و بودجه دانست و ابراز امیدواری کرد سازمان یاد شده شرایط فعلی دانشگاه ها را برای شروع سال تحصیلی جدید درک و مقدورات آنها را تامین کند.

سرانجام بورسیه های سال ۹۲

یکی از سوالات خبرنگاران که سال هاست وزرای علوم پاسخگوی رسانه ها هستند، سرانجام بورسیه های جنجالی سال ۹۲ است. زلفی گل درباره به کارگیری این بورسیه ها در دانشگاه ها اینطور اعلام کرد که به دانشگاه ها برای استفاده از این بورسیه ها امتیازهایی داده می شود اما این بورسیه ها جزو ظرفیت آنها محسوب نخواهد شد.

نگهداشت نخبگان در داخل کشور

خروج نخبگان از کشور هرچند سال‌هاست راهکار منطقی و عملی برای آن در نظر گرفته نشده، در یکی از نگرانی های وزارت علوم را به خود اختصاص داده است. وزیر علوم باور دارد بستر ژنتیکی برای جامعه نخبگی بسیار مهم است. وقتی ژن های نخبگی از کشور خارج شوند، ذخیره هوشمندی جامعه کاهش می یابد.

وی در این باره از تصویب طرح نگهداشت نخبگان در شورای عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد. وزارت علوم همچنین برای جذب اعضای هیات علمی نخبه، سهمیه خاص نخبگان دارد و به همین منظور ۲۰ درصد از سهمیه دانشگاه ها به نخبگان اختصاص می یابد.

سالی ۱۵ هزار دانش‌آموخته دکتری داریم

با توجه به رشد روزافزون دانش آموختگان دکتری در دانشگاه ها، وزیر علوم این نکته را گوشزد کرد که درصد قابل قبولی از دانش آموختگان دکتری باید به عنوان پژوهشگر پسادکتری به کار گرفته شوند که از صندوق علوم، تحقیقات و فناوری برای حمایت از این طرح مجوز گرفتیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها با یادآوری اینکه تعدادی از دانشگاه ها مثل الزهرا(ع) تک جنستی هستند،اشاره کرد که دانشگاه ها کاملاً مستقل هستند و می توانند با توجه به ظرفیت و رشته خاصی که دارند، پذیرش تک جنستی هم داشته باشند اما تاکنون چنین تصمیمی در وزارت علوم اتخاذ نشده است.

کمبود خوابگاه در سال تحصیلی جدید

یکی از خبرنگاران در این نشست خبری از وزیر علوم درباره کمبود خوابگاه ها برای سال تحصیلی جدید سوالی پرسید. سوالی که نمونه آن در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ هم به چشم می خورد و برخی دانشگاه ها مقابل رشته خود از اختصاص ندادن خوابگاه به دانشجویان خبر داده اند. خبری که کار انتخاب رشته آنها را در این روزها سخت می کند.

وزیر علوم درباره این دغدغه دانشجویان هم خاطرنشان کرد که به خاطر کرونا، آموزش غیرحضوری دانشگاه ها شکل گرفت و برخی خوابگاه های خودگردان در این مدت تغییر کاربری دادند. بنابراین تعدادی زیادی از دانشجویان از فروردین بدون خوابگاه ماندند.

به گفته زلفی گل، وزارت علوم در حد توان سعی در بازسازی و بازگردانی این خوابگاه ها به دانشجویان دارد./خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا