اجتماعی

کنکور رشته تجربی یا لاتاری !؟

خبرمهم: میلیون‌ها نفر بلیط می‌خرند به امید آن‌که برنده جایزه چند میلیون دلاری شوند، همه می‌دانند که فقط یک نفر برنده خواهد بود، اما وسوسه میلیونر شدن به آدمها امید واهی می‌دهد، لذا  تصور می‌کنند آن یک نفر خودشان هستند!

حکمت الله آدرم

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، میلیون‌ها نفر بلیط می‌خرند به امید آن‌که برنده جایزه چند میلیون دلاری شوند، همه می‌دانند که فقط یک نفر برنده خواهد بود، اما وسوسه میلیونر شدن به آدمها امید واهی می‌دهد، لذا  تصور می‌کنند آن یک نفر خودشان هستند!

 چرا برگزار کنندگان لاتاری این جوایز را به هزاران نفر با جایزه‌های چند هزار دلاری نمی دهند!؟ جواب این است که جایزه چند هزار دلاری جذابیت چندانی برای خرید بلیط نخواهد داشت، هرچند که شانس برنده شدن را بالا می‌برد . 

شرایط کنکور در گروه تجربی  بی‌ارتباط به لاتاری (بلیط بخت آزمایی) نیست، در سال‌های اخیر بخاطر مدیریت غلط،  تقریباً اکثر رشته‌های تحصیلی جذابیت خود را از دست داده و حالا جوانان در لاتاری کنکور برای رسیدن به رشته های گروه پزشکی بلیط می‌خرند ، اما هزینه خرید این بلیط بسیار بالاست، عمر بر باد رفته و سرنوشت مبهم!

شوربختانه مستعدترین دانش آموزانی که می‌توانند آینده ساز کشور باشند، در تله کنکور گرفتار می‌شوند! با تمام احترامی که برای پزشکان عزیز و سایر دانش آموختگان جامعه  قائلم  خوب می‌دانم که اگر قرار باشد کشور توسعه یابد، باید گام‌های موثر را مدیران، معلمان و مهندسان بردارند، مدیران برای سیاست گذاری، معلمان برای ارتقای فرهنگ و مهندسان برای ساختن و رشد اقتصادی صد البته با همت و تلاش عامه مردم این خواسته قابل تحقق است.

شاید سوال اساسی این باشد ، در دنیایی که بسیاری از شغل‌های جذاب امروزی در خطر نابودی هستند، چرا سیاست گذاری درستی انجام نمی شود؟ متاسفانه برای حل این مشکل، تمرکز دولتمردان و مجلس نشینان به معلول (کنکور) است و قادر به مرتفع ساختن علل واقعی (مثل بسیاری از پدیده‌های اجتماعی) نیستند و فقط می خواهند شاخ مافیای (کنکور) خود ساخته را بشکنند! . 

همین امروز خلأ مهندسین (نه مدرک به دستان!) را در صنعت کشور حس می کنم و مطمئن هستم سال به سال تشدید خواهد شد، آیا قرار است در آینده با واردات مهندس این نقیصه را جبران کنیم!؟

پیشنهاد بنده برای کوتاه مدت و عبور از این تنگنا، صدور مجوز برای کنکوری‌های تجربی جهت انتخاب رشته محل‌های ریاضی است، حال که دانش آموزان برتر تجربی، شانس پزشک شدن را نیافته اند، حداقل باید  بتوانند مهندسین خوبی برای آینده این کشور باشند و عمرشان را به بطالت نگذرانند.

دانش آموزان عزیز گروه تجربی،

بعنوان یک مهندسی که عمری را در مسیر صنعت گذرانده‌ام ، قبول دارم درآمد کنونی مهندسین قابل قیاس با برخی پزشکان (جراح ها) نیست، اما درب همواره بر این پاشنه نخواهد چرخید، همین امروز برای پزشکان جوان، شرایط بازار کار جذابیت چندانی ندارد! 

دانش آموزان عزیز گروه تجربی، می‌دانم چقدر زحمت کشیده‌اید، شما کم کاری نکرده‌اید، ناامید نباشید، مشکل در جای دیگری ریشه دارد، اما مطمئن باشید اگر قرار باشد برای توسعه کشور در مسیر کشورهای جهان اول یا دوم گام برداریم (راه درست همین است)، نیاز نیست پزشک باشید، هزاران شغل جذاب مهندسی با درآمد مناسب در انتظار شما خواهد بود، مشروط به اینکه، همان تلاشی که برای کنکور انجام می‌دادید ادامه دهید تا با درک کامل شعور مهندسی، یک مهندس واقعی شوید.

حتی اگر امکان خدمت به  کشور عزیزمان نیافتید، آغوش صنعت دنیا برای مهندسین خوب، همیشه باز است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا