اجتماعی

نکوهش اختلاف عالمان از نظر امیرالمؤمنین/ یک بام و دو هوا

خبرمهم: مدتی است که برخی مسئولین و روحانیون درخصوص حجاب نظرها و پیشنهادات مختلفی می‌دهند. اما این نظرها و پیشنهادات آنقدر متفاوت است که موجب دو دستگی و انشقاق ملت می‌شود

سجاد جاوید

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، مدتی است که برخی مسئولین و روحانیون درخصوص حجاب نظرها و پیشنهادات مختلفی می‌دهند. اما این نظرها و پیشنهادات آنقدر متفاوت است که موجب دو دستگی و انشقاق ملت می‌شود. مردم هم از نظر هر شخصی که خوششان بیاید پیروی می‌کنند و بر طبق همان نظر با دیگران رفتار می‌کنند. گویی که نظر اشخاص وحی مُنزَل است که لازم الاتباع باشد. امیرالمومنین علیه‌السلام در خطبه ۱۸ نهج البلاغه در نکوهش اختلاف عالمان و قضات می‌فرماید: “خدا یکی، قرآن یکی، پیغمبر یکی، پس چرا در خصوص یک موضوع چند نظر و چند رای مختلف صادر می‌کنید؟” بنظر می‌رسد این فرمایش حضرت در جهت این است که  وقتی در خصوص یک موضوع چند نظر مختلف از عالمان و قضات صادر شود موجب انشقاق و عدم وحدت و یکپارچگی ملت می‌گردد، در حالی که خداوند و رسول خدا و اهل بیت بر وحدت تاکید داشته‌اند. این در حالی است که امام جمعه محترم مشهد از عدم ارائه خدمات شهروندی به زنان و دختران بدحجاب حمایت کرده است و رئیس ستاد امر به معروف اصفهان که درگیری دو شهروند را تفسیر به همزیستی برخی شهروندان با سگ و ابتلا به بیماری هاری یکی از آن دو شهروند می‌نماید. در حالی که امر به معروف و نهی از منکر شرایط و قواعدی دارد که در صورت عدم رعایت قواعد و شرایط و عدم علم و آگاهی به نحوه امر به معروف و نهی از منکر، این حق از آمر سلب می‌شود، اما وظیفه کسب علم و آگاهی از شرایط و قواعد امر به معروف و نهی از منکر ساقط نمی‌شود. از سویی دیگر امام جمعه محترم قزوین در سخنرانی خود نسبت به ایجاد دو قطبی سازی هشدار می‌دهد و در ادامه امام جمعه گرگان نیز به این امر مهم تاکید می‌کنند که با زور نمی شود چادر بر سر زنان انداخت همانطور که رضا شاه نتوانست حجاب را از سر زنان بردارد. در حالی که ائمه جمعه محترم قزوین و گرگان بر رویه ارشاد آرام و توام با متانت درخصوص حجاب تاکید دارند اما امام جمعه محترم مشهد به برخورد تبعیض آمیز تاکید دارد که همان اختلاف نظری است که انشقاق و دو قطبی سازی را در پی دارد، گرچه نظر ائمه جمعه قزوین و گرگان مورد پذیرش عموم مردم و مراجع و حتی رهبر معظم انقلاب است و حتی رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص دعوت به مدارا کردند؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر بشود اما با رعایت شرایط و توام با مدارا؛ نه اینکه برخورد تبعیض آمیز کنیم و دو دستگی ایجاد کنیم. روحانیون بالاخص ائمات جمعه خوب است این را در نظر داشته باشند که هرچه بگویند و هرچه رفتار کنند به حساب دین اسلام می‌افتد، فلذا وقتی نظر شخصی می‌دهند بفرمایند که به نظر شخصی من این چنین است نه اینکه به صورت کلی نظری بدهند که خدایی ناکرده به ضرر اسلام شود.

۲. فرضیه:

با وجود این‌که قرآن، خدا و رسول خدا به فرمایش امیرالمؤمنین یکی هستند پس چرا مسئولین و روحانیون سخنان متضاد در نحوه برخورد با زنان و دختران بدحجاب دارند؟ با نظرهای شخصی و متضاد موجب وحدت می‌شویم یا انشقاق؟ چرا جهت ایجاد رویه صحیح و ایضا واحد، اجماع نمی‌کنند؟

۳. پیشنهاد و راه کار:

در قوه قضاییه چنانچه در خصوص یک موضوع چند رای مختلف صادر گردد، این امر به هیئت عمومی شعب دیوان عالی کشور ارجاع می شود تا درخصوص آن یک رای وحدت رویه صادر گردد. پس از این که در آن هیئت محترم اجماع صورت گرفت یک رای به عنوان رویه با نظر اکثریت اعضا صادر می‌گردد که فصل الخطاب و مورد استناد است. درخصوص حجاب نیز بهتر است بین مراجع و فقها و عالمین به علوم خانواده و روانشناسی و جامعه‌شناسی اجماع صورت گیرد تا اینکه هر روحانی یا مسئولی برای خودش نسخه نپیچد، چرا که از دو دستگی جلوگیری می‌کند و هرکس برای خودش نظر نمی‌دهد و مردم هم گمراه نمی‌شوند که کدام درست است کدام غلط.

۴. نتیجه:

اگر به همین منوال پیش برویم انشقاق و هرج و مرج در خصوص نحوه برخورد با موضوع حجاب پیش خواهد آمد. اما چنانچه درخصوص نحوه امر به معروف و نهی از منکر با اجماع مراجع و فقها و عالمین به علوم خانواده و روانشناسی و جامعه شناسی، یک رویه خاص اعلام گردد، با وحدت و آرامش و توسط همان گشت ارشادی که متشکل از یک خانم روانشناس و یک خانم جامعه شناس و یک خانم متخصص دینی فارغ التحصیل از حوزه است، انشاالله می توانیم ضمن حفظ وحدت و آرامش جامعه به رعایت هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی برسیم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا