اجتماعی

بازگشت بیش از ۳۷ درصد حجاج ایرانی به کشور

خبرمهم: براساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت تاکنون بیش از ۳۷ درصد از زائران و عوامل حج ۱۴۰۱ سرزمین وحی را به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کردند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، همه روزه تعدادی از زائران ایرانی از مکه مکرمه خارج شده و به سمت مدینه منوره و ایران می روند، گزارش دریافتی از ستاد مکه مکرمه حاکیست تاکنون ۱۴ هزار و ۶۸۷ نفر از حجاج و عوامل کاروان ها پس از انجام اعمال حج تمتع مکه مکرمه را ترک کرده و با ۶۰ پرواز از دو فرودگاه جده و مدینه به ایران بازگشتند.

براساس این گزارش، این تعداد بیش از ۳۷ درصد از ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر سهمیه زائران و عوامل کاروان های کشورمان در حج تمتع امسال می باشند. همچنین بر اساس این اطلاعیه، تعداد زائران ایرانی در جوار بیت الله الحرام امشب ۱۵ هزارو ۶۳۵ زائر در قالب ۱۳۲ کاروان اعلام شده است.

این اطلاعیه می افزاید: با ورود ۱۵۴۴ زائر در قالب ۱۲ کاروان به شهر پیامبر تعداد زائران ایرانی در مدینه منوره امشب به ۷۲۹۳ زائر در قالب ۶۱ کاروان خواهد رسید. همچنین تا پایان امروز ۴۳۱۶ نفر از زائران و عوامل مدینه بعد با ۱۷ پرواز از فرودگاه مدینه راهی ایران می شوند.

پرواز زائران از طریق فرودگاه جده به ایران تا ششم تیرماه و همچنین پرواز خروج زائران ازمدینه به کشورمان تا هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت.

به طورمیانگین روزانه حدود ۲۵۰۰ نفر از جمعیت زائران ایرانی موجود در مکه کم می شود و در روزهای آینده همین روند ادامه دارد.

۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر از حجاج کشورمان در قالب ۳۰۱ کاروان به تدریج سرزمین وحی را ترک و راهی نقاط مختلف ایران می شوند. ۱۴۱ کاروان مدینه بعد از فرودگاه این شهر و ۱۶۰ کاروان مدینه قبل از فرودگاه جده به کشور باز می گردند.

انتقال زائران به مدینه و فرودگاه جده با هماهنگی های انجام شده به صورت روان و طبق برنامه ادامه دارد.از شامگاه ۲۶ تیرماه نیز پروازها از فرودگاه مدینه به سمت ایران آغاز شده و نخستین پروازها به مقصد سه شهر بندرعباس، مشهد و تهران انجام گرفته است.

همچنین پروازهای فرودگاه جده به مقصد ایران از ۲۳ تیر ماه آغاز شده است، طبق برنامه ریزی انجام شده زائران حج امسال با ۹۳ پرواز از فرودگاه جده و ۷۰ پرواز از فرودگاه مدینه به کشور در حال بازگشت هستند. پروازهای دو فرودگاه جده و مدینه به ترتیب پایان شب ۶ و ۷ مرداد ماه به اتمام می رسد و همه زائران به کشور منتقل خواهند شد.

براساس اعلام مسئولان حج و زیارت، دستورالعمل نحوه و زمان تحویل بار و انتقال زائران به فرودگاه جده به مدیران کاروان ها ابلاغ شده است. حدود ۱۷۲۰۰ زائر مدینه بعد از فرودگاه این شهر راهی ایران خواهند شد. تعداد حجاج اختصاص یافته به جمهوری اسلامی ایران از سوی عربستان سعودی در حج امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود که شامل حجاج و عوامل اجرایی هستند که همه ساله به میزان سهمیه اولیه تعدادی افزایش می یافت.

اعزام ۳۹ هزار و ۶۲۰ زائر خانه خدا از حدود ۱۷ فرودگاه کشور به سرزمین وحی از ۲۲ خرداد ماه با حدود ۱۵۸ پرواز برای اعزام زائران در ایام حج در نظر گرفته شد که از طریق فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان،

گرگان، مشهد و یزد زائران خانه خدا به عربستان اعزام شدند و از همین خطوط هوایی و فرودگاهها نیز به کشور باز خواهند گشت./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا