اجتماعی

محیط زیست: تراز دریاچه ارومیه ۶۶ سانتی‌متر کاهش داشته است

خبرمهم: سرپرست اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر بالاتر از آب‌های آزاد بوده که در مقایسه با سال گذشته همین موقع ۶۶ سانتی‌متر کاهش سطح تراز داشته است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، سرپرست اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر بالاتر از آب‌های آزاد بوده که در مقایسه با سال گذشته همین موقع ۶۶ سانتی‌متر کاهش سطح تراز داشته است.

سعید شهند امروز در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر کمبود اعتبار مشکل اصلی نهادهای عمومی و دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی زباله‌ها و دفع پسماند است اظهار داشت: جذب اعتبار برای رفع این مشکلات جزو مصوبات سفر آینده ریاست جمهوری قرار داده شده است.

وی افزود: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و باید تمام دستگاه‌ها و مردم باید به رسالت خود عمل کنند.

سرپرست اداره کل محیط زیست آذربایجان‌ غربی تصریح کرد: در سال جدید اولویت اول استان توجه و حفاظت جدی مناطق تحت مدیریتی با ۶۷۰ هزار هکتار که شامل پارک ملی دریاچه ارومیه، دو پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، دو پناهگاه یک اثر طبیعی ملی از مناطق مهم است.

وی با اشاره به اینکه خرید علوفه،  تامین آب انبارها برای کاهش مشکلات خشکسالی جزو برنامه‌های عملیاتی اداره کل در سال جاری است، عنوان کرد: همچنین توجه جدی به پایش زیست محیطی در واحدهای تولیدی و صدور مجوزهای زیست محیطی و غیره جزو برنامه‌ها و دغدغه‌های جدی این اداره کل است.

شهند تصریح کرد: منظور افزایش حفاظت فیزیکی از پارک ملی دریاچه ارومیه پیگیری‌های لازم  انجام‌شده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام یافته و  با اقداماتی نظیر ایجاد پاسگاه محیط‌بانی جدید، شروع به کار نیروهای محیط بان جدیدالاستخدام، اجرای طرح حفاظت فیزیکی در سواحل دریاچه ارومیه و همچنین استفاده از فنّاوری حفاظت نوین از طریق استفاده از دوربین‌های هوشمند کنترل از راه دور این امر مهم عملی شود.

وی عنوان کرد: دریاچه ارومیه با عنوان پارک ملی دریاچه ارومیه با ۱۰۲ جزیره از جمله مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ غربی گفت: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر بالاتر از آب‌های آزاد بوده که در مقایسه با سال گذشته همین موقع ۶۶ سانتی متر کاهش سطح تراز داشته است.

وی افزود: از نظر وسعت نیز مساحت عرصه آبی دریاچه به ۲۴۸۹ کیلومتر مربع کاهش یافته که نسبت به سال گذشته ۱۰۱۵ کیلومتر مربع از پیکره آبی را از دست و حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون ۳.۱۱ میلیارد متر مکعب می باشد که سال گذشته در همین زمان این رقم ۵.۲۹ میلیارد متر مکعب بوده است.

شهند با اشاره به برگزاری برنامه‌های این هفته عنوان کرد: در این هفته پاکسازی مناطق مختلف، بازدید از محل سایت های پسماند، میز خدمت، بازدید از صنایع سبز استان و غیره از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی تصریح کرد: کاداستر مناطق و تکمیل اخذ سند و تغییر و تحول و تک برگ کردن آنها بنام اداره کل برنامه دیگر اداره کل در استان است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، ادامه داد: تقویت یگان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از تخریب و محفاظت بیشتر برنامه دیگر در سال جاری است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا