اجتماعی

افتضاحی به نام طرح صیانت!

خبرمهم: یک نماینده مجلس، گفت هیچ نهاد سیاست‌گذار و قانون‌گذار و نظارتی در ایران حاضر نیست افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، بررسی طرح صیانت کار صحن علنی نیست، باید به یک گروه متخصص سپرده شود»

مجتبی توانگر، نماینده مجلس، می‌گوید هیچ نهاد سیاست‌گذار و قانون‌گذار و نظارتی در ایران حاضر نیست «افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد».

توانگر این مطلب را پس آن توییت کرد که برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی و دولت درخواست کردند «طرح صیانت» در صحن علنی مجلس تصویب شود. این نماینده مجلس نوشت این افراد در جلسه‌ای بدون حضور رئیس مجلس، چنین تصمیمی را اتخاذ کردند و «انگار فقط خواسته‌اند از خود سلب مسئولیت کنند».

جلسه شورای عالی فضای مجازی روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، به ریاست ابراهیم رئیسی تشکیل شد. در این جلسه قرار شد با توجه به اینکه وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد.

توانگر با انتقاد از این تصمیم شرکت کنندگان حاضر در جلسه، این پرسش را مطرح کرد: «آیا دولت و شورای‌ عالی با مفاد این طرح موافق‌اند؟ بهتر است دولت صریح نظر دهد و اگر این طرح را قبول دارد، رسما به مردم بگوید. دانستن حق مردم است.»

رحمت‌ الله نوروزی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس، هم با برگرداندن «طرح صیانت» به صحن علنی مجلس مخالفت کرد و گفت: «بررسی طرح صیانت کار صحن علنی نیست، باید به یک گروه متخصص سپرده شود.»

پیش‌تر، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، هم گفته بود: «من صلاح نمی‌دانم این طرح به این صورت ناپخته در مجلس مطرح شود و بهتر است دولت در این زمینه ورود کند.»

طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» مشهور به «طرح صیانت» یکی از جنجالی‌ترین طرح‌های مجلس است که در ایران، مخالفان بسیاری دارد. محدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی و رسانه‌های اجتماعی، اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر گذرگاه‌های مرزی اینترنتی از مهم‌ترین مفاد این طرح‌اند؛ طرحی که پس از انتقادهای علی خامنه‌ای که بارها به «ول و رها» بودن فضای مجازی ایران اعتراض کرده بود، در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما نمایندگان به دلیل انتقاد‌ها و اعتراض‌های فراوان مردم هنوز نتوانسته‌اند آن را تصویب کنند.

از علی خامنه‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان این طرح نام برده می‌شود، اما رهبر جمهوری اسلامی ایران هم تاکنون حاضر نشده است نظر خود درباره این طرح را به صورت علنی اعلام کند.

تبعات و هزینه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی تصویب چنین طرحی در ایران چنان بالا است که به گفته توانگر، تاکنون کسی زیر بار پذیرش مسئولیت تصویب و اجرای آن نرفته است./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا