اجتماعی

بورسیه تحصیلی ۱۰۰ دانشجوی جهان اسلام

خبرمهم: رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت قرار است به ۱۰۰ نفر دانشجوی مستعد جهان اسلام در مقاطع ارشد و دکتری در رشته های علوم پایه بورس تحصیلی اعطا شود.

 سعداله نصیری قیداری امروز در مراسم افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال ۲۰۲۲ به عنوان سال علوم پایه، ضمن اشاره به اینکه فعالیت های ما در حوزه علوم پایه تا حدی اهمیت این حوزه علمی را درک کرده است، ادامه داد: ولی ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دبیر ستاد ملی سال بین المللی علوم پایه به اقدامات این ستاد اشاره کرد و گفت: لازم است هر سال تلاش کنیم که جامعه به اهمیت علوم پایه پی ببرد؛ دانشگاه ها نیز در این زمینه برنامه هایی دارند، از جمله دانشگاه شهید بهشتی که پایلوت طرحی به نام طرح توانش را اجرایی کرده که براساس آن مهارت آموزی حین تحصیل به دانشجویان ارائه می شود و امیدواریم وزارت علوم برای توسعه این طرح، حمایت های لازم را داشته باشد.

نصیری قیداری ضمن بیان اینکه شیوه نامه تشکیل ستادهای استانی در شورای سیاستگذاری علوم پایه به تصویب رسیده است، گفت: باید به صورت مویرگی در همه استان ها به این حوزه توجه شود؛ تاکنون ریاست این برنامه های ملی در استان ها بر عهده استانداران بوده است که به دلیل مشغله زیاد آنها، روسای دانشگاه های مادر استان ها مسئول برگزاری برنامه های این سال بین المللی شدند.

وی در ادامه ارسال نامه به روسای دانشگاه ها برای معرفی اساتید ممتاز را جمله اقدامات این ستاد دانست و گفت: در جلسه امروز به صورت نمادین از استادان ممتاز تقدیر خواهد شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی از ارسال نامه ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای طرح موضوع سال جهانی علوم پایه در نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: همچنین مقرر شد تا ۱۰۰ نفر ظرفیت جذب پسا دکتری یا فرصت مطالعاتی در علوم پایه به دانش آموختگان دکتری یا هیات علمی کشورهای همسایه و اسلامی اختصاص یابد تا زیر نظر اساتید برجسته کشور پژوهش هایی را در دستور کار قرار دهند. در همین راستا به ازای هر نفر، ۵۰ میلیون تومان به دانشگاه های میزبان کمک مالی خواهد شد.

دبیر ستاد ملی سال بین المللی علوم پایه افزود: همچنین قرار است به ۱۰۰ نفر دانشجوی مستعد جهان اسلام در مقاطع ارشد و دکتری در رشته های علوم پایه بورس تحصیلی اعطا شود.

نصیری قیداری با اعلام اینکه در ستاد ملی سال جهانی علوم پایه مصوب شد که ۵۰ طرح ملی در حوزه علوم پایه تعیین و در استان ها اجرایی شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ۳ پروژه در استان تهران و بقیه استان ها یک پروژه واگذار خواهد شد و تا ۳ میلیارد تومان کمک مالی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است که روز تولد ابوریحان بیرونی” (۱۳ اسفند) به عنوان روز علوم پایه در تقویم سالیانه کشور تصویب شود.

رییس دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: در جلسات برگزار شده در ستاد، پیشنهاد کلید زدن پروژه خانه علم و احتمالا بعد از آن شهر علم و پروژه ثبت تاریخ شفاهی علم در ایران ارائه شد و پیشنهاد شد که از دانشمندان برجسته و برندگان نوبل در همایش های ملی و بین المللی گسترش برنامه های ترویج علم و … دعوت شوند تا به سخنرانی بپردازند./مهر

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا