اجتماعیسلامت

پیک ششم پایان کرونا نیست!

خبرمهم: دکتر حسین کرمانپور در مصاحبه با خبرهای فوری گفت زمانی که آنفولانزا تمام شود کروناهم تمام می‌شود.

از قبل از شروع پیک ششم، هشدارهای لازم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا، برای جلوگیری از سویه جدید کووید۱۹ به نام امیکرون در کشور داده شد. در حال حاضر هم  که تقریبا امیکرون همه گیر شده و آمار مرگ و میر و بستری‌های ناشی از آن صعودی پیش میرود، سید مجید میراحمدی، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بسیار تزریق دز سوم واکسن را برای مهار این سویه جدید ضروری دانست.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، بر همین اساس دکتر کرمان‌پور، رئیس سابق روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی در گفتگو بافاطمه سادات حاج سید جوادی خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به تاثیر تزریق دوز سوم واکسن گفت: واکسیناسیون کرونا حالتی چون باک بنزین ماشین دارد، اگر دقت کنید یک چراغ مخصوص در ماشین به شما نشان میدهد چند کیلومتر دیگر باک خالی خواهد شد تا شما در اولین پمپ بنزین بایستید و باک خود را پر کنید. واکسیناسیون بر علیه ویروس‌ها هم چنین خصوصیتی دارد و بعد از گذشت چندماه از واکسن چراغ بدن روشن میشود که ایمنی لازم را برای بیماری ندارید و باید واکسن بزنید. درمورد کرونا هم همینطور است. بعد از واکسن اول باید دوز دوم را بر اساس فرمول‌ها بزنید تا ایمنی بدن تامین شود. در حال حاضر هم ثابت شده دوز سوم همین خصوصیت را دارد و بعد از یک دوره سه ماهه آنتی بادی‌های تولید شده در بدن کاهش پیدا میکند و بدن ممکن است در برابر سوش‌های جدید نتواند از خودش دفاع کند، بنابراین واکسن دوز سوم موثر است و شما را تا چهارماه ایمن میکند که انشالله به جایی برسیم که کنترل و مدیریت کرونا در دست بشر به وضوح پیدا بشود.

دکتر کرمان‌پور در رابطه با اینکه میتوان پیک ششم را پیک پایانی دانست یا نه، تصریح کرد:پیک ششم، پیک پایانی نیست، افرادی که این حرف را میزنند یا علم پزشکی‌شان ضعیف است یا اینکه دنبال روحیه دادن کاذب هستند، هر وقت آنفولانزا تمام شود کرونا هم تمام می‌شود، بالاخره یک ویروس است که وارد جامعه ما شده است، ولی خبر خوب این است که بالاخره کنترل و مدیریت کرونا بعد از پیک ششم بهتر می‌شود مگر اینکه سوشی که پدیدار میشود سوش خطرناکی باشد، هم از نظر بیماری زایی و هم  از نظر سرایت.

بهترین کار با توجه به اینکه ما در ایران در پیک ششم قرار گرفتیم ولی جهان  درحال تجربه پیک چهارم است، این است که به دنبال بهترین راههای کنترل و مدیریت که واکسن، دارو و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم. .

البته احتمال دارد که سوش‌های ضعیف‌تری در حد همان تیپ سرماخوردگی ظاهر شود. آگاهی مردم هم به نسبت قبل خیلی بهتر شده، تاجایی که توانسته‌اند با درمان بیماری کنار بیایند و بیماری را کنترل کنند و به نوعی کمک کادر درمان شده‌اند. حالا شاید در این میان عده‌ای به نکات گفته شده و رعایت پروتکل‌ها توجهی نشان نداده‌اند ولی در کل من نظر مثبتی نسبت به رفتار مردممان دارم.

 رئیس سابق روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی در آخر خاطر نشان کرد: من برخلاف برخی دوستان و همکاران تشکر میکنم از مردم و میدانم که مردم هم مشکل اقتصادی و اجتماعی دارند و بعضی در این مدت بریده‌اند، چون بالاخره دوسال زمان کمی نیست. مردم در این دوسال سختی کشیده‌اند.

اگر دوسال قبل سطح سواد سلامتی مردم ۳۰ از ۱۰۰ بود الان سطح سواد سلامتی آنان به ۵۰ رسیده و آنها اطلاعاتی دارند که میتوانند وضعیت را مدیریت کنند و ادامه همین روش فوق العاده است.

من در همین راستا از مردم خواهشمندم که از منابع موثق و علمی مطالب را بگیرند و از کمک گرفتن از منابع غیرموثق و غیرعلمی به شدت پرهیز کنند. رعایت این نکته برای خودشان، فرزندان و عزیزانشان بهترین کار است.  

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا