اجتماعی

وزیر ارشاد: نباید خطای یک نفر را به جامعه هنری تسری داد

خبرمهم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید جایی اگر یک نفر خطایی انجام می‌دهد، نباید آن را به جامعه هنری تسری داد. این جامعه شریف است، چه در سینما، چه در تئاتر، چه در موسیقی و چه در هنرهای تجسمی، این‌ها سرمایه‌های ما هستند و کسی حق ندارد به این سرمایه‌ها جسارت کند و با ادبیات غیرفرهنگی با آن‌ها حرف بزند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، روز جمعه ۲۹ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، کلیپی با قطعه «در محاصره» به خوانندگی محمد معتمدی با تصاویری از سردار شهید، سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش شد. کلیپ دوم روند آماده‌سازی آثار و مسیری که هیات‌ انتخاب برای پذیرش آثار در سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر پیمودند را نشان می‌داد. اجرای سه سرود توسط گروه سرود «فرزندان ایران» به سرپرستی مهرداد سعیدا ادامه این برنامه بود.

لزوم تقویت جایزه باربد و پرورش وجه بین‌المللی آن 

در ادامه پیام محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری‌فومنی، رئیس و حسن ریاحی، دبیر سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر پخش شد.

سالاری در این پیام ویدئویی گفت: «سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر به شکر خدا با همت و تلاش فراوان همکاران من در ستاد برگزاری به‌خصوص جناب آقای محمد اله‌یاری، حسن ریاحی و عباس ستایشگر به فرجام خود نزدیک شده است.»

اله‌یاری هم گفت: «اگرچه جشنواره موسیقی فجر به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب، در ایام دهه فجر و با پشتیبانی معاونت هنری برگزار می‌شود اما از دبیر تا تک‌تک عوامل اجرایی آن، از داوران تا هیات‌انتخاب و… همگی از کارشناسان موسیقی‌اند و دولت تنها حامی و راهبری است که در پشت صحنه حضور دارد.»

حسن ریاحی هم گفت: «مسئله دیگر، جایزه باربد است که از آن استقبال بسیار شد و آثار متعددی برای حضور در این جایزه به دست ما رسید و امید ما گسترده‌ترشدن آن است.»

اله‌یاری ادامه داد: «امیدوارم شاهد حضور تعداد بیشتری از هنرمندان در جایزه باربرد و بخش رقابتی باشیم، وجه بین‌المللی جایزه باربد تقویت شود و در جشنواره آثاری را ببنیم و بشنویم که برای اولین در این رویداد رونمایی می‌شوند.»

سالاری این ویدئو را این طور به پایان برد: «جشنواره موسیقی فجر میراثی ماندگار و آینه‌دار تلاش هنرمندان این عرصه است امیدواریم با ظهور استعدادهای جوان شاهد موسیقی اصیل و پیوندخورده با فرهنگ و تبار ایران اسلامی باشیم.»

پخش کلیپی در تقدیر از اعضای کادر درمان در دوران پرجوش و خروش کرونا و سپس پخش سه کلیپ متعلق به سه چهره‌ای که در جشنواره موسیقی فجر تجلیل شدند؛ مرتضی اعیان، نوازنده و مدرس تنبک، آذرنوش صدرسالک، نوازنده و مدرس هارپ و فرج علیپور، نوازنده و مدرس کمانچه ادامه بخش این مراسم بود.

سپس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون هنری او، محمد اله‌یاری فومنی، رئیس و حسن ریاحی، دبیر جشنواره، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید انتظامی، موسیقی‌دان و آهنگساز و همسر آذرنوش صدرسالک برای تقدیر از این سه موزیسین روی صحنه آمدند.

خطای یک نفر را نباید به جامعه هنری تسری داد 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین و تنها سخنران این مراسم بود و چنین گفت: «عرض تبریک و تهنیت دارم خدمت عزیزان، اهالی هنر اصیل موسیقی، برپایی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر را در این ایام مبارک ماه رجب و در ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب. تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که در برپایی جشنواره نقش‌آفرینی کردند. ما در این شرایط سخت کرونایی آماده شده بودیم که جشنواره‌های فجر را با حضور حداکثری مخاطبان و به صورت کامل برگزار کنیم اما متاسفانه اتفاقات سویه جدید موجب شد این برنامه‌ها با پیش‌بینی‌های قبلی جلو نرود اما سرانجام موفق شدیم ولو با تعداد کمتر شرکت‌کنندگان و مخاطبان، این جشنواره‌ها را برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «به حمدالله جشنواره موسیقی فجر موفق شد با حضور بیش از هزار و هفتصد هنرمند با برپایی در ۹ استان میزبان علاقه‌مندان باشد. حضور چندین کشور خارجی در این رویداد، اتفاقی بود که نشان از ظرفیت بالای هنر موسیقی ایران زمین داشت و این مایه مباهات ماست که هنر موسیقی‌مان آن‌چنان زبان گیرا و شیوا و متنفذ باشد که در اقصا نقاط دنیا مورد اقبال قرار گیرد. ما در راهبرد دیپلماسی و در ارتباطات بین‌المللی قطعا به زبان موسیقی و حضور پیشکسوتان و اهالی موسیقی نیازمندیم. پیشکسوتان گنجینه‌های بزرگ فرهنگی و هنری ما هستند و انصافا مثل مادری مهربان و غم‌خوار همواره در کنار جشنواره‌ها بوده‌اند. من در ایام برگزاری جشنواره توفیق داشتم که حضور این عزیزان برسم. اساتیدی که مایه مباهات ما هستند و من این را با همه وجود عرض و به آن‌ها ادای احترام می‌کنم. برادر بزرگوار، استاد ارجمند، جناب آقای حسن ریاحی بسیار زحمت کشیدند که دبیری جشنواره را پذیرفتند و ما امروز در صف اول، این پشسکوتان عزیز را داریم که از سه نفر از آن‌ها نیز تجلیل کردیم. از همه این عزیزان تشکر و تقدیر می‌کنم و اطمینان دارم در حرکت رو به جلوی‌مان حتما نیازمند استفاده از تجارب این بزرگان هستیم.»

اسماعیلی افزود: «الحمدالله گونه‌های مختلفی از موسیقی در جشنواره امسال اجرا و جشنواره با نام و یاد شهید وطن، سرباز وطن، قهرمان ملت، ایران پهلوان جهان اسلام؛ حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و الحمدالله همه جشنواره‌هایمان به نام و یاد حاج قاسم مزین بود. این از سعادت ما بود.»

او ادامه داد: «در نگاه به آینده هم‌افزایی نهادهای موسیقی کشور باید بیش از این شود. نهادهایی تلاش می‌کنند و باید به صورت هم‌افزا کار کنند. ما در برنامه‌های‌مان توجه ویژای به موسیقی نواحی و به هنر فاخر اقوام ایران خواهیم داشت.»

اسماعیلی در ادامه چنین گفت: «چند نکته در مورد بحث‌های روزهای اخیر و چند عنوان مطلب به مثابه سیاست راهبردی قطعی و نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هست که خدمتتان عرض خواهم کرد. در جمع بزرگ هنرمندان ایرانی، اکثریت قریب به اتفاق‌شان از فاخرترین و اصیل‌ترین بخش‌های جامعه هستند که دل و جان‌شان با احترام به فرهنگ ایرانی و احترام به آیین‌های دینی گره خورده است. اکثریت قریب به اتفاق این هنرمندان که امروز در عرصه موسیقی هستند و هیچ‌کس حق ندارد به جریان هنری و فرهنگی ما با غیر این نگاه، توجه کند. جایی اگر یک نفر خطایی انجام می‌دهد این را نباید به جامعه هنری تسری داد. این جامعه شریف است، چه در سینما، چه در تئاتر، چه در موسیقی و چه در هنرهای تجسمی این‌ها سرمایه‌های ما هستند و کسی حق ندارد به این سرمایه‌ها جسارت کند و با ادبیات غیرفرهنگی با آن‌ها حرف بزند. این‌ها پیشانی فرهنگی جامعه هستند و من خودم و همکارانم را خادم‌شان می‌بینم.»

او ادامه داد: «تلاش‌هایی که عوامل برگزاری جشنواره‌ها با وجود مشکلات کرونایی و مضیقه‌های مختلف انجام دادند چیزی نیست که قابل کتمان باشد. این دوستان شبانه‌روز تلاش و مجاهدت کردند. حال اگر جایی نقطه ضعفی بود ما تسری‌اش دهیم و خستگی را بر جان و دل این‌ها بگذاریم؟! این انصاف نیست.»

او در پایان گفت: «دغدغه‌های جامعه ایمانی کشور برای ما مهم است. اصلا دین و آیین دینی با تار و پور همه جامعه ایرانی گره خورده است و حال اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین و بی‌احترامی شود این هم محکوم است و از این هم اعلام انزجار می‌کنیم. از این که دل جامعه ایرانی به درد بیاید، ما متاثر می‌شویم هرچند شاید مسئولیت مستقیمش بر دوش ما نباشد اما ممکن است در حاشیه‌ای فردی خطایی مرتکب شود و اگر این خطا توهین به آیین‌ها و سلوک ایمانی جامعه باشد محکوم است و وظیفه ماست که به عنوان متولیان فرهنگ و هنر از این عزیزان عذرخواهی کنیم.»

در ادامه سیدسعید میرمحمد صادق، دبیر جایزه «موسیقی و رسانه» و شاهین فرهت برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند. سارا حیدرنژاد از روزنامه «شرق»، علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر، نیره خادمی از روزنامه «پیام ما»، پیمان طالبی از روزنامه «جام‌جم»، کامیار صلواتی از سایت «نویز» و سحر طاعتی از سایت «عصر ایران» برندگان این بخش بودند./خبرانلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا