اجتماعی

تغییرات ساختاری دانشکده های دانشگاه تهران

خبرمهم: تغییرات ساختاری دانشکده ها از جمله منابع طبیعی ،محیط زیست، جغرافیا، گردشگری، علوم اجتماعی، روانشناسی ،علوم سیاسی و حقوق از برنامه های اصلی دانشگاه است.

رییس دانشگاه تهران با تلکید بر اینکه رشته های هم خانواده و هم گروه باید به صورت یکپارچه باشند گفت : تغییرات ساختاری دانشکده ها از جمله منابع طبیعی ،محیط زیست، جغرافیا، گردشگری، علوم اجتماعی، روانشناسی ،علوم سیاسی و حقوق از برنامه های اصلی دانشگاه است. که علیرغم مقاومتها به عنوان یک برنامه علمی و تخصصی اجرایی خواهد شد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، در پی اعتراض تعدادی از دانشجویان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران  به ادغام این دانشکده دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در توضیح برنامه این دانشگاه برای ادغام دانشکده ها گفت: مطالبه دانشجویان این است که  معتقد هستند که ما در زیرمجموعه دانشکده های فنی دانشگاه تهران قرار داریم  و مایل هستند با همین عنوان از دانشگاه فارغ التحصیل شدند که ما در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و آنها می تواند با همین عنوان دانشکدگان فنی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شوند.

وی در ادامه گفت:  در برنامه تغییر ساختاری دانشگاه تهران ما معتقد هستیم کسانی که مشمول یک  عنوان و موضوعی می شوند با همان عنوان می تواند فارغ التحصیل شوند و مشکل یا تغییری در این عنوان ایجاد نخواهد شد.

دکتر مقیمی برنامه ادغام و تغییر ساختاری در این دانشگاه یک برنامه فنی- تخصصی عنوان کرد و گفت: ما در این زمینه بررسی های زیادی انجام دادیم و در جلساتی که رئیس دانشکدگان فنی و اعضای هیات علمی محیط زیست بودند مفصل بحثهای صورت گرفت و نهایتا یه این جمع بندی رسیدند تغییراتی در این زمینه صورت بگیرد در واقع دانشکدگان فنی معتقد بودند موضوعات دانشکده محیط زیست به گونه ای است که باید به عندان دانشکده جدا از دانشکده فنی ادامه کار برهد و این موضوع رسما در بین هیات علمی عنوان شد.

وی تاکید کرد: ما براسلس طرح دانشگاه کارآفرین یکی از برنامه ها این است باید رشته های که مترداف و هم خانواده هستند در یک گروه واحد دسته بندی شوند ما دانشکده ای با عنوان جغرافیا ، دانشکده گردشگری منابع طبیعی، و محیط زیست در دانشگاه تهران داریم که هر کدام از این دانشکده ها   جعیگاه مناسبی در نظام ساختاری دانشگاه تهران ندارند حتی اگر از نظر ساختمانی نگاه کنیم پایین ترین استاندارد دارند که دانشکده محیط زیست یکی از این دانشکده ها است‌ که متاسفانه زیرساختهای لازم برای توسعه وجود نداشته است.

وی گفت: ما برنامه ریزی کردیم و عنوان نمودیم که بحث‌های زیست محیطی یکی از اولویت های اصلی کشور است و در شرایط موحود باید ببینم از چه ظرفیتهای برای ارتقای شرایط می توانیم بهره بگیریم به همین جهت باید بتوانیم از رشته های هم خانواده کمک بگیریم و آن را با رشته های میان رشته ای  ترکیب کنیم تا در قالب ساختار دانشکدگان فعالیت کنند.

دکتر مقیمی با بیان اینکه ایده های مطرح شده در دانشگاه تهران حتما در معرض نظرخواهی از هیات علمی قرار می گیرد و باید مراحلی را طی کنند بنابراین طرح ادغام این دانشکده ها هنوز در مراحل ایده است و من نمی دانم چه کسانی و چه منافع در نگرانی ها در زمینه اجرای این طرح دارند اما نگاه مه کاملا علمی و منطقی است د رشته های هم خانواده باید در یک گروه یکپارچه قرار بگیرند.  بنابراین منفعت گروهی و فردی  در این زمینه تاثیرگذار نخواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران گفت: هر صاحب نظری نگاه منطقی به طرح ما در زمینه یکپارچه سازی رشته های هم گروه داشته باشد قطعا نظر موافق خواهد داشت بنابراین طرح ما یک موضوع علمی و بررسی شده است و ما نیز هم حتما متوجه دغدغه دانشجویان خواهیم بود و نظر آنها نیز اعمال خواهد شد در عین  حال منطق هم خانواده بودن رشته ها و قرار گرفتن در قالب یکپارچه پیگیری خواهد شد.

دکتر مقیمی درپایان گفت: دانشگاه تهران در خصوص سایر دانشکده‌ها اعم از علوم اجتماعی ، روانشناسی و مدیریت علوم سیاسی و حقوق نیز همین برنامه را اجرایی خواهد کرد گرچه در تغییرات ساختاری طبیعی است نقاوتهای صورت بگیرد. و افراد محافظه کار مایل هستنر ساختار فعلی حفظ شود اما ما نیز علت این مقاومتها را بررسی و تا حد امکان ملاحظات در نظر بگیریم./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا