اجتماعی

دامداران قاچاقچی!

خبرمهم: به گفته دادستان ایلام قاچاق دام در استان با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه شده این در حالی است که دامداران علت آن را نبود شرایط مناسب و تنها راه مقابله با ضرر خود اعلام می‌کنند.

موضوع قاچاق دام یکی از اصلی‌ترین معضلات حال حاضر در استان ایلام است که موجب افزایش قیمت گوشت در بازارهای این استان شده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، اگر در حال تماشای تلویزیون باشید و مجری خبر اعلام کند که یک محموله قاچاق دام توسط نیروهای نظامی یا امنیتی توقیف شده، نسبت به متخلفین چه احساسی خواهید داشت؟ عده‌ای سودجو که به دنبال کسب منفعت بیشتر سبب آشفته‌تر شدن بازار و بالا رفتن قیمت گوشت می‌شوند.

اما آیا حقیقت همین است؟ مدت‌هاست که رسانه‌های استان ایلام خبرهای مربوط به توقیف محموله‌های قاچاق دام را اعلام می‌کنند و قاعدتاً باید طی این مدت با عرضه مستقیم این دام‌ها در بازار استان نوسانات قیمت گوشت به حداقل رسیده باشد.

اما اگر به شما بگوییم که دامداران هم مدعی هستند که از سر ناچاری رو به قاچاق دام آورده‌اند چه احساسی خواهید داشت؟

ما در تامین نهاده‌های دام با مشکل مواجه هستیم

آقای مسلمی یکی از دامداران ایلامی گفت: ما در بحث تأمین نهاده‌ها دچار مشکل هستیم و ناچاریم که برای جلوگیری از ضرر کردن، دام‌ها را برای فروش به سایر استان‌ها انتقال دهیم.

وی ادامه داد: برخی از دامداران دام خود را به سایر استان‌ها و برخی هم از طریق مرزهای استان به کشور عراق منتقل می‌کنند اما باید بگویم که همه‌ی ما هم استانی هستیم و اینطور نیست که برای مقداری سود بیشتر بخواهیم بازار را آشفته کنیم یا پولی به جیب بزنیم.

این دامدار در ادامه گفت: تنها هدف اکثر دامدارانی که بنده هم میشناسم و دام‌های خود را به سایر استان‌ها میبرند این است که ضرر نکنند.

آقای مسلمی در پایان گفت: اگر از ما حمایت شود ما هم دوست داریم که تعداد بیشتری دام را پرورش دهیم و به مردم استان خودمان عرضه کنیم اما شرایط فعلی به گونه دیگری است.

یکی دیگر از دامداران آقای قطبیان است، معلوم است که او سنش از آقای مسلمی بیشتر است.

ما کار دیگری جز دامپروری نداریم

آقای قطبیان گفت: ما قاچاقی نیستیم، شغل ما و پدران ما، سال‌های سال است که دامداری بود.

وی ادامه داد: ما کار دیگری به جز دامداری بلد نیستیم، در شرایط فعلی یا باید تمام سرمایه خود را از دست بدهیم یا این که دام‌های خود را با قیمتی بفروشیم که حداقل از ضرر جلوگیری شود.

آقای قطبیان گفت: استان ایلام با این حجم از تولید گوشت نباید این چنین وضعیتی داشته باشد و دامداران ما را به عنوان قاچاقی هر هفته در شبکه ایلام نشان بدهند.

طرح خرید تضمینی دام عشایر اجرا می‌شود

وی ادامه داد: قرار بود که طرح خرید تضمینی دام عشایر انجام شود تا هم قیمت گوشت در بازار تنظیم شود و هم دامداران مجبور نباشند دام‌های خود را از استان یا از کشور خارج کنند.

این دامدار در پایان گفت: اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند دامداران ناچار خواهند بود یا به همین طریق دام‌های خود را به سایر استان‌ها بفرستند و از طریق مرزهای استان به کشور عراق منتقل کنند یا این که از این شغل صرف نظر کنند؛ در غیر این صورت با این وضعیت تأمین نهاده و خرید دام این مشکل حل نخواهد شد.

پس از شنیدن این صحبت‌ها به سراغ شیرخانی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام رفتیم تا در این خصوص با او صحبت کنیم.

افزایش ۳۸ درصدی توزیع نهاده‌های دامی در استان

مجتبی شیرخانی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر علت بروز مشکلات دامداران در حوزه تأمین نهاده‌ها، از افزایش  ۳۸ درصدی توزیع نهاده‌های دامی در استان و در سال جاری خبر داد و گفت: طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۴۱ هزار تن انواع نهاده دام و طیور از قبیل جو، ذرت و کنجاله سویا با بارگذاری در سامانه بازارگاه و معرفی سازمان جهاد کشاورزی توسط این اداره کل در اختیار اتحادیه‌های دامداران و مرغداران و تولید کنندگان جهت توزیع قرار گرفته است که حدود ۹ هزار تن آن کنجاله سویا و ۱۴ هزار تن آن ذرت و ۱۸/۶ هزار تن نیز جو بوده است.

وی افزود: توزیع نهاده‌های دامی در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است و در حال حاضر محدودیتی در تامین و عرضه نهاده‌های دامی در چارچوب قوانین و مقررات وجود ندارد .

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام گفت: به طور متوسط هر ماه ۴۵۰۰ تن نهاده دامی بین اتحادیه‌های دامداران، مرغداران و تولید کنندگان سطح استان ایلام توزیع می‌شود.

وی افزود: لازم به ذکر است توزیع نهاده‌های دامی از طریق شرکت‌های بخش خصوصی و نیز پشتیبانی امور دام پس از بارگذاری در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی و با معرفی اتحادیه‌ها به این اداره کل صورت می‌پذیرد و پشتیبانی امور دام راسا و خارج از سامانه اختیار توزیع نهاده ندارد و آنچه مربوط به شرکت پشتیبانی بوده به صورت کامل در سال جاری محقق شده و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر جزئیات خرید دام مازاد عشایر گفت: آمار دقیق خرید دام عشایری ۸۳۴۱ راس میش و بر است که به دلیل آبستن بودن اکثر دام‌های مولد و ممنوعیت کشتار دام آبستن، عملیات خرید میش و بز متوقف شده و بجای آن طرح نگهداری دام‌های مولد با اختصاص ۱۲۰ کیلوگرم جو به صورت مدت دار برای دامداران عشایری با مباشری اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان جایگزین شده است.

در پایان این گفتگو، شیرخانی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان ایلام در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص علت اصلی قاچاق دام در استان گفت: تفاوت قیمت دوسوی مرز علت اصلی انگیزه قاچاق دام است.

پس از این گفتگو به سراغ یکی از بازوهای اصلی مبارزه با تخلفات در استان، یعنی دادستانی رفتیم تا در جریان جزئیات بیشتر قاچاق دام قرار بگیریم.

رشد ۱۰۰ درصدی قاچاق دام در ایلام

عبدالوهاب بخشنده، دادستان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان این که وضعیت قاچاق دام خوب نیست اظهار کرد: پدیده مزموم قاچاق به ویژه قاچاق دام در استان ایلام رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

دادستان ایلام گفت: برای مقابله با قاچاق دام نیازمند اجرای بحث پلاک‌کوبی دام‌ها هستیم و اجرای موفق پلاک کوبی دام توأم با نظارت بر اجرا و پرهیز از رها کردن طرح بعد از اجرا می‌تواند عامل بازدارنده در ادامه روند مستمر قاچاق دام در استان ایلام باشد.

این مقام ارشد قضایی یادآور شد: بحث پلاک کوبی دام‌ها که می‌تواند در استان موثر باشد به نوعی ناقص بوده است و رفع نقص این طرح توسط مسوولان مرتبط ضرورتی است که غفلت از آن جایز نیست.

وی در پایان این گفت‌وگو، عمده افراد قاچاقچی دام در استان ایلام را از عشایر محلی عنوان کرد و گفت: بیشتر کسانی که قاچاق می‌کنند از عشایر هستند؛ هر چند که در حقیقت افراد دیگری در پشت پرده این موضوع قرار دارند.

در وضعیت کنونی استان، چه دامداران حین قاچاق دام دستگیر شوند و چه نشوند تنها کسانی که در این میان متضرر خواهند شد مردم استان هستند.

بدون شک پیدا کردن بهترین راه حل برای حل این مشکل تنها با همفکری، هماهنگی و همت تمامی دستگاه‌های مربوطه و همچنین دامداران و عشایر استان اتفاق خواهد افتاد؛ چرا که اگر هر نهاد یا اداره تنها به فکر انجام بخشنامه‌های اداری خود را، بدون توجه به وضعیت استان و سایر اقدامات در نهادها یا ادارات ذی ربط باشد؛  تنها اتفاقی که رخ می‌دهد این است که وضعیت فعلی قیمت گوشت در استان و قاچاق آن به خارج از استان و کشور ادامه خواهد یافت و بدیهی است که در این شرایط گزارشات ادارات مختلف در عمل به دستورالعمل‌های درون سازمانی دردی را از مردم دوا نمی‌کند.

در نتیجه لازم است برای حل این مشکل تمامی نهادها، ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط دست در دست هم برای حل این مشکل به صورت هماهنگ و حساب شده عمل کنند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا